sobota 13. prosince 2014

Vánoční DIY: Skořicové ozdůbky (zn. megavoňavé)


    Tohle DIY s vámi chci sdílet už děsně dlouho, bohužel škola mi v tom brání, co se dá. Tři testy jeden týden, zkouška a prezentace těsně před Vánocemi, ať ten klid a mír okolo Vánoc pěkně pohřbíme. Do toho z půlnoční premiéry Hobbita pěkná chřipčička (protože proč topit v kině, žejo - jako by mi neběhal mráz po zádech už z toho, jak mě ten film neskutečně zklamal). Jak to po sobě čtu, vypadá to, že úplně ztrácím vánoční náladu, uf. 

    Což tak úplně není. Sice jsem v posteli s paralenem, ale kolem mě se válí dárky (krom jednoho všechny, jupí; bohužel o nich nemohu nic psát sem, jelikož mi rodina začala pořádat pravidelné invaze na blog); čokoládovýmu kalendáři s krtečkem chybí čokoládky až do patnáctýho; na stole se válí sáček s purpurou, o které jsem až doma vyčetla, že nefunguje jako potpourri, ale člověk jí musí hodit na kamna nebo na něco jinýho, co taky nemám; a Christmas FM poslouchám tak často, že jsem tam dokonce postřehla, jak čtou vzkaz od mé kamarádky (zdravím Iris!). 

    Jo, a taky to kolem mě úžasně voní. Přesně těma ozdobičkama v záhlaví článku. Jako když rozmačkáte jablíčko a zasypete ho skořicí. Což je vlastně taky to, jak se tyto jednoduché nepečené skořicové ozdoby dělají. 


    Pokud máte, stejně jako já, chuť všudypřítomnou vůni cukroví trochu okořenit skořicí, budete potřebovat:
  • cca 2 větší jablka
  • spousty skořice (já kupovala rovnou 100g)
  • případně trochu mouky



    Skořicové ozdoby jsem letos poprvé dělala z receptu, který obsahuje "applesauce" - což my v Čechách samozřejmě nevedeme, zato ve státech jim zřejmě teče z vodovodního kohoutku, protože nenajdete anglicky psaný recept, jenž by ji neobsahoval. Jelikož se v Čechách vaří i jinak, než z polotovarů, applesauce tu zmákne každý.

    Jablíčka zbavte jadřinců a nakrájejte na menší kostičky; trochu podlijte vodou a dejte podusit cca na 20 minut, dokud hodně nezměknou. Případnou přebytečnou vodu slijte, jablka rozmašírujte na hladkou kaši - mně pomáhal tyčový mixer. 

    Do vychladlé pseudoapplesauce (do té hotové patří ještě spousta cukru, éček a tak vůbec) vmíchejte skořici. A jsme doma. Mělo by vzniknout výrazně vonící, jemně lepkavé těsto; pokud máte skořice málo, pomožte si moukou - vůně bude pořád intenzivní, jen barva nebude perníkově tmavá, ale světlejší, podobně jako mé výtvory. 

    Nakonec stačí vykrájet ozdoby z vyváleného těsta a nechat je vyschnout na pečícím papíře; těm mým to trvalo cca 1 den. Teď už nějaký ten pátek visí různě po pokoji a voní pořád stejně skvěle (první tři dny to bylo teda extra intenzivní); pár jich mám schovaných jako ozdobu na zabalené dárky. 


    Projekt je to možná trochu školkový, nicméně já mám k podobným ozdobám srdcový vztah - vždy jsem jimi zdobila babiččin stromeček (mimochodem, žádné ty blýskavé ozdoby neudělají stromeček hezčí, než sušené pomeranče, perníčky, krajkové ozdoby, červené mašle, na zlato obarvené oříšky a šišky). Před letoškem (kdy zrovna už žádný stromeček u babičky nebude...) jsem ale opravdu postupovala podle receptu ze školky, ve kterém jablíčkové pyré nebylo. Řeknu vám, že ten rozdíl ve vůni je neuvěřitelný. Pročež to sem nadšeně házím:)


    
    Jak jste na tom vy? Také se ve vás před Vánoci probouzí dítě větší měrou, než obvykle? Které recepty ze školky oprašujete? Co je u vás doma dominantní předvánoční vůní? A co já budu, sakra, dělat s tou purpurou?:)

    Mějte se krásně,
    M.

    

    

8 komentářů:

  1. Jé to chci. a vážně zaručene to ztuhne na takovuhle konzistenci? Já mám strach! :D Jinak už měsíc pálím tuny vonných svíček a za chvilku přejdu na aromalampu a budu pálit tuny svíček pod vonnýma olejema a tak pořád dokola.

    A tohle musim zkusit, kde jsi lovila skořici?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ztuhne, respektive vyschne, neboj!:-) Jó, s těma svíčkama se shodneme... Teď se pokouším motat vlastní z plátů včelího vosku, ale nějak mě zlobí knot:(

      Jinak skořici jsem kupovala v krámku Království chutí, kousek od Náměstí bratří synků. Mají i eshop;)

      Vymazat
    2. áá království chuti, tam mám vždycyk touhu vykoupit všechno! jakto, že zdobí knot? zkus ho trochu zalít roztaveným voskem , pokud ti nedrží :) jinak jsou hezký svíčky z voskovek, kdysi jsme je se sestřenkama rozpouštěly a dělaly barevný a pruhovaný, třeba by do toho šly kápnout eteraky a pak by byla barevna vonava <3

      Vymazat
  2. ja bych to asi snedla :D
    a purpura patri na plotnu, jako v ty pisnicce ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S takovou tunou skořice bys hořce litovala:D Bohužel na koleji máme plotnu jen na chodbě společnou, ale asi s tím budu prudit doma na Štědrý večer:)

      Vymazat
  3. S tím předposledním odstavcem nemůžu souhlasit - sušené pomeranče, perníčky a mašle ozdobí stromek sice nádherně, ale já do toho prostě potřebuju rozvěsit pár třpytivých cetek. Maminka si každý rok prosadí nádherný, vkusně ozdobený stromek, ale já jí tam vždycky propašuju několik těch vánočních kýčů, protože pro mě bez starých, skleněných ozdob nejsou Vánoce. Ty ozdoby jsou staré a mají pro mě hlavně vzpomínkovou hodnotu. V obchodě by se mi možná nelíbily, ale protože jde o rodinné dědictví, tak je zbožňuju. :-) Letos jsem zakoupila čistě svoji ozdobu a hodlám z toho udělat tradici; na každé Vánoce jednu, ať taky vytvořím nějakou vzpomínku. :-)
    Jinak skořice je moje nejoblíbenější vánoční vůně, spolu s pomeranči a hřebíčkem.

    OdpovědětVymazat
  4. Purpura se dá pálit i v aromalampě. Pod čajovou svíčku dát jeden prázdný kališek od svíčky, aby byla vejš a je to. Loni jsme to tak dělali celou zimu :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravím,
    jsem ti moc vděčná za školkový projekt,protože tyhle ozdůbky jsou přesně to pravé,co potřebuju!Ještě dneska se na ně vrhnu.Vůně skořice je moje droga,celoročně u mě frčí aromalampy,v každém pokoji mám jednu.Na podzim a v zimě používám výhradně skořicové olejíčky,kupuju je na stránkách aromis-Podzimek,vánoční překvapení,vánoční kouzlo,vánoční hvězda atp....jsou úžasné a já se té vůně nemúžu vynačichat.Mám pocit,že už tou vůní máme nasáklé i zdi. :) Paradoxně to pak už ani necítím. :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...