čtvrtek 27. listopadu 2014

Bezkonkurenční melasové perníčky


    Už jsem v těch Vánocích až po uši. Balící papír mi doma zabírá místo už tři týdny, od rána do večera nám hraje Christmas FM (které zítra konečně spouští plnohodnotné vysílání, hurá!), Harryho Pottera mi ve sluchátkách nahradila geniálně namluvená Dickensova Christmas Carol, vedle mě schne vánoční (nekosmetické) DIY, o kterém tu brzy rozhodně padne pár slova pro mě již potřetí začíná období, kdy volný chvíle trávím bojem s troubou na koleji, které funguje jen horní topný těleso a není-li nastavená na 270 stupňů, nehřeje vůbec. Ale pečení cukroví se nevzdávám, ačkoliv disponuju jedním plechem a váleček substituuju hrnkem. 

    Poslední víkend jsem trávila z půlky na Pinterestu, kde jsem se snažila načerpat recepty na zdravější cukroví, a hned v pondělí se do prvního z nich pustila. Vzorně podle receptu. Až když to všechno začalo vypadat úplně špatně a těsto bylo po přidání teprve poloviny množství mouky tuhé jako kámen, zatímco na fotkách bylo tekuté jako na palačinky se vší moukou, všimla jsem si komentářů, kde spolumilovnice perníčků posílají autorku receptu do pekel, protože poměry prostě nesedí. 

    Takže bezva. Ani nevím, jak se mi to povedlo, ale něčeho jsem přidala, něčeho ubrala, a vznikly z toho snad nejlepší perníčky, jaké se mi kdy povedlo upéct. A to přes to, že moje vztahy s melasou by se daly označit za velmi vlažné. A tak se jdu o svoji genialitu (jo, co se týče těch perníčků, jsem ješitná) podělit. Jen je nepečte s takovým předstihem, jako já - podle toho, jak mizí, se s tím ubohým jedním plechem nalítám ještě minimálně jednou.



    Ingredience:

  • hrnek změklého másla
  • půl hrnku kokosového oleje (malý kokosový olej z DM)
  • hrnek medu
  • 3/4 hrnku melasy
  • 3 vejce
  • semínka z jednoho vanilkového lusku (nemusí být)
  • 6 hrnků celozrnné mouky (já použila pšeničnou)
  • špetku soli
  • 6 lžiček jedlé sody
  • spousty a spousty perníkového koření a skořice (ok, pokud nejste taková perníkářka, stačí i "spousty" - nebo taky lžíce od každého)



    Postup:

   Nejprve smíchejte v míse tekuté ingredience, v jiné míse promíchejte mouku, jedlou sodu, sůl a koření. Suchou směs pomalu vmíchávejte do mokré - je možné, že mouky budete potřebovat o trochu více či o trochu méně, podle kvality jednotlivých ingrediencí. Vzniknout by vám mělo měkké modelínovité těsto - nedrolí se a válí se skvěle. I tím hrnkem:-)

    Klasicky vyválejte, vykrájejte, co se srdíčku zlíbí (já mám nová vykrajovátka z Tescomy, juhů) a pečte na pečícím papíru. Protože tohle není super vymakanej recept, tak vám nepovím, na kolik stupňů. Mám podezření, že pro naši kolejní troubu těch 270 stupňů znamená 180, a pekla 8-12 minut, podle toho, jak se jí zrovna chtělo. 

    Pokud chcete, aby se perníčky pořádně leskly, těsně po vyndání z trouby je potřete rozšlehaným vajíčkem - to jsem protentokrát vynechala. Jako klasické perníčky po pár hodinách lehce ztvrdnou, pokud jste zastánce měkčích, hoďte k nim do krabice čtvrtku jablíčka. A pak už jenom zbejvá se držet, abyste jich nesnědly děsně moc, ale jenom moc. 

Aktuálně mám pixlovou mánii. Kromě týhle z Nanu Nana jsem vykoupila i půlku Kiku. Tak mám konečně něco, čím je můžu plnit.

    Jak jste na tom vy? Už pečete? Co dáváte do perníčků? Přišly jste na chuť melase? Spousty perníkovýho koření, nebo spousty a spousty? Užije vás na pixly? A co vánoční nálada, už dorazila?

    Mějte se krásně,
    M.


P.S. Nejlepší perníkový koření jsem objevila v krámku Království chutí. Bohužel jsem tam byla den po upečení perníčků, takže přijde až do příští dávky, ale sypu si směs do jáhelný kaše ke snídani (no co, jsem Pardubačka) a rozdíl je fakt znát. Pokud jste z Prahy a nemáte to přes celé město, určitě se vyplatí dojet na Náměstí bratří Synků, ale počítejte s tím, že nezůstanete u jednoho koření. A když půjdete směrem k Nuselské radnici, po levé straně je moje nejoblíbenější zdravá výživa, kde seženete samozřejmě i melasu.



    


28 komentářů:

  1. Hele ono jedno topící tělísko není zas tak hrozné. Já se bojím, že moje pečení v remosce by vypadalo asi ještě o něco hůře. A to bych ti tak ráda upekla tyhle perníčky! Melasu miluju, takže by mi do Vánoc určitě nevydržely!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to neznáš naší troubu:D Je nevyzpytatelná. I když s remoskou já teda nemám zkušenosti žádné:D Perníčky zkus, jsou opravdu výborný:)

      Vymazat
  2. Recept se mi líbí, i když melasu nemusím. Mám ji doma, a výjimečně si ji přidám do kaše, protože je zdravá, ale moc mi nejede. Ale v perníčcích by mohla. :-) Myslíš, že je možné něčím nahradit kokosový olej?
    Perník a perníkové koření miluju; ráda si ho přidávám do kaše; nebo sypu aspoň skořici. Dá se to koření koupit i přes eshop, nebo tam musím osobně? Na webu jsem ho totiž nenašla, ale nemám to extrémně daleko, takže bych se tam mohla brzy stavit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mi melasa moc nejede - mám máo železa a koupila si jí vyloženě ze zdravotních důvodů. Tak jsem jí spotřebovala do perníčků a v nich je dokonalá!:) S tím kokosovým olejem bohužel neporadím:(
      Jinak určitě se dá koření koupit i přes eshop, ale perníkové koření prý mají nově, možná ještě nestihli aktualizovat stránky.

      Vymazat
    2. Děkuji! Zkusím vymyslet nějakou náhradu a pak perníčky prubnu, protože mě zajímá, jak chutnají s tou melasou.

      Vymazat
  3. Sice mam akorat zadelano na druhou varku uzasnych mekounkych zitnych pernicku, na nez jsem loni objevila recept na blogu Zdrave jist a myslela jsem, ze uz jiny ani nikdy potrebovat nebudu, ale ten tvuj recept se mi moc libi. Pernicky proste miluju, spolecne se zazvorkami jsou moje nejmilejsi cukrovi, ktere doplaci svym zivotem na to, ze se pecou s nejvetsim predstihem. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to já zas mrknu na ty žitné!:) Souhlas, perníčky a zázvorky vedou! Mě vůbec neužije na pracny a na ta těžká cukroví plněná krémy, ale tyhle dva druhy si mě získaly:)

      Vymazat
  4. Mm, ty budou výborné :) Líbí se mi ta dóza bílá
    Blog by Veru

    OdpovědětVymazat
  5. Tak už jsem vyslala přítele pro ingredience!:) Doufám, že se budou tak dobře válet i z té celozrnné mouky:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě:) Já použila jemně mletou celozrnnou a neměla jsem problém;)

      Vymazat
  6. Tak tomu se říká nadupaný článek! už si tu hraju christmas fm - to jsem neměla vědět, že existuje! A typy na krámky, které nejsou daleko ode mě... zas budu utrácet :D jo a perníčky jsem v plánu neměla, ale zdravější varianta s melasou a celozrnnou moukou? Ty asi prubnu ;)
    http://kamenurazu.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, a to počkej, až zítra spustí "oficiální" vysílání, mají tam příjemné a úžasně vánočně naladěné moderátory:) Tak to se v krámcích dost možná potkáme, já tam teď brousím pořád:D Pokud se pustíš do perníčků, přeju, ať se povedou:)

      Vymazat
  7. Přineseš nám nějaký na ochutnávku? :D Nebo je všechny zbaštíš?
    P. S. Díky za tip na obchůdek, půjdu si tam pro nugát a zázvor :D Škoda, že nemají otevřeno i v sobotu...

    OdpovědětVymazat
  8. Spousty, spousty a spousty perníkového koření! Já budu péct podle tvého velikonočního receptu, jednu dávku už jsem letos zkoušela a byly fakt dobré :) Sušenková dóza je krásná, já zatím nenarazila na žádnou, kterou bych nutně potřebovala (a to jsem plechovkový fanatik, tenhle týden jsem si koupila skořici jen proto, že je v plechové piksle. A není otvírací, víčko jde jen posouvat, takže ji pak nebudu moci na nic dalšího využít, fňuk), ale mám naprosto úžasná vykrajovátka – pejska, kočičku, medvídka a kuře. Ještě se mi zamlouval tučňák, ale už se bojím do toho obchodu chodit, minule jsem šla jen pro medvěda a dotáhla i tu kočku, která tam před tím nebyla :D Nejspíš letos žádné stromečky a hvězdičky a jiná vánoční vykrajovátka vytahovat nebudu :)
    A vůbec, myslím, že o víkendu budu péct perníkovou buchtu, nějak jsem na ni dostala chuť :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, můžu se zeptat kde kupuješ ta vykrajovátka? Díky

      Vymazat
    2. Ahoj, obávám se, že tě moc nepotěším, jedná se o bezjmenné domácí potřeby u nás ve měste :/ Každopádně bych zkusila prolézt právě takové ty menší obchody, které se nezaměřují jen na jednu značku. I když třeba i v Tescomě se dají sehnat zajímavé tvary, ale většinou jen v sadách: http://eshop.tescoma.cz/peceni/vykrajovatka-formicky/delicia/?price_from=13&price_to=299&sorting=default&item_count=0&nofollow=1
      A naprosto boží jsou tyhle ikeácké, škoda, že ji mám z ruky, toho losa totiž nutně potřebuji :D
      http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/30133046/

      Vymazat
    3. Díky za info, kouknu u nás, sady se mi kupovat nechce...los je dobrej:)

      Vymazat
  9. tak jsme si stáhla Christmas FM (hraje i bez sluchátek, juchu) a v neděli začnu perníky.. no jsem na to tento rok zvědavá.. je toho docela dost na zařízení a já nějak nemám vůbec čas :D ale rozhodně si vánoce nenechám zkazit, už jsem odevzdala wishlist a letos jedu v překvapeních ! :)

    OdpovědětVymazat
  10. My máme doma oblíbený babičin recept na perníčky,ale ty tvoje asi letos musím vyzkoušet :)

    OdpovědětVymazat
  11. Moc se ti povedly,vypadaji skvele! :)

    OdpovědětVymazat
  12. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  13. och, rada by som piekla, ale som na kolejích a v kuchyni máme akurát azbestovú dvojplatničku :/. a preto s kamoškami staviame tak akurát predpečený perníkový domček z IKEY - nájdeš TUTO :D.

    Kejmy ♥.

    OdpovědětVymazat
  14. Prosim prosim cim by sa dala nahradit ta melasa? :) chcem urobit taketo zdrave pernicky, len nemam melasu a to je vlastne nieco ako nahrada cukru? cize ak tam dam trstinovy/hnedy cukor, mohlo by to byt fajn?
    Dakujem, Sandra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sandro, s tím nahrazováním Ti bohužel neporadím, já na melase ten recept stavěla:) Je to vedlejší produkt zpracování cukrové třtiny, konzistencí podobný zlatému sirupu, ale jde právě o to, že je opravdu bohatá na minerály a vitaminy. Ale určitě ji seženeš v každé zdravé výživě a větším obchoďáku;)

      Vymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...