středa 8. října 2014

Postřehy z Kanady a USA (část třetí, Pacific Highway, Monterey, San Francisco)


    Po kratší prodlevě se hlásím s dalšími fotkami z naší zaoceánské cesty, tentokrát z Pacific Highway, Monterey a San Francisca. Musím říct, že ještě nikdy se mi tak nelíbilo sedět v autě, jako když jsme z LA vyjeli směrem SF po síti silniček u pobřeží Pacifiku. A asi se nebudete divit...


Postřeh č.1: Zvířata mají k lidem úžasnou důvěru.


    A nejen žebraví chipmunkové, kteří okupují každé odpočívadlo u Pacific Highway a čekají, až přijedou blbci, jako jsem já (kteří jim během pěti minut skrmí sáček mandlí a ještě slintaj, jak jsou sladký, že to papaj). Později jsme narazili třeba i na laň, která se nechala krmit z ruky. V Národních parcích na druhou stranu platí přísný zákaz krmení zvěře pod pokutou několika tisíc dolarů. 

 
Postřeh č.2: Jedete si po silnici a kolem vás je příroda jako z Pána Prstenů.


    Na svědomí má tohle určitě z velké části i zákaz vyhazování čehokoliv pod hrozbou extrémní pokuty. Ale nějak se vám dýchá líp, když vylezete z auta a nevidíte na zemi jediný nedopalek, vyflusnutou žvejku nebo polorozpadlej ohryzek. I když, při pohledu na takovouhle krásu se vám dejchá nádherně tak nějak automaticky...


Postřeh č.3: Celé Monterey živí John Steinbeck.


    Městečko (nebo spíš město, přihlédneme-li k faktu, že v něm žije přes 400 000 obyvatel) Monterey těží ze Steinbeckova románu Na Plechárně víc, než Putin (z) plynu. Pokud jste slavný román četli, budete tu jako u vytržení - dům podivínského doktora se zachoval v plné kráse, stejně jako četné konzervárny, a knížku si můžete koupit například v původním obchodě čínského obchodníka Lee Chonga. Jako třeba já. A pak to vzrušení zajezte v některém z místních fast foodů - je libo párek v rohlíku podle Macka, nebo doktorovy obalovaný chobotničky?


Postřeh č.4: V San Franciscu si připadáte jak u Barbie ve městě.


    San Francisco je nádherný, fakt že jo. Spousta lidí mi před odjezdem do USA říkalo, že právě tohle město pro ně bylo nejkrásnější. Já si dovoluju nesouhlasit - jako děvčeti z Polabí se mi bůhvíjak nelíbily brutální kopce, ani přílišná dokonalost mi neseděla a lépe mi bylo v šíleném Vegas nebo pobázněném LA. Když potom ale z krásných uliček sjedete do bloku, kde nikdo nesmí vylézt z auta, jelikož chodníky jsou doslova zaplaveny bezdomovci a drogovými dealery, jste zpátky v realitě. 

    Zrovna když jsme v SF pobývali, poblíž tohoto bloku byl zavražděn šestnáctiletý turista - pro pár drobných v peněžence. 

    (Jsem pohledem na svět spíš konzervativec, každopádně sociální cítění mám celkem silné a hned jsem si dala předsevzetí, že při každodenní cestě do školy před Sherwood u hlaváku něčím drobným přispěju častěji, než doteď. Včera mě to rychle přešlo, když na mě z lavičky vyskočilo individuum a pokoušelo se mi sahat na vlasy, zatímco žebralo cigára. Mimochodem, ne že by se za ty tři minuty, co mě dvoumetrovej chlap prudil a zatarasoval mi cestu, někdo jiný zastavil a snažil se mi pomoct. Česko.)


Postřeh č.4: Hlavní centrum hippies, ale ne pro hippíky.


    Jestliže mě samotné město jako celek neoslovilo až tak extrémně, úplně nadšená jsem byla ve čtvrti hippies, kde se to hemží obchody s šílenou batikou, starými deskami, květinovými doplňky a vodními dýmkami. Atmosféra nemá chybu, spousta lidí prochází příjemně zhulená, takže se každý usmívá, nad pejskem ležícím u dvěří obchodu jsme měli s pár amíky (kterejm jsem záviděla vlasy až po pás) příjemnou chvilku. (Já k tomu teda tu trávu nepotřebovala.) V samotných obchodech ale potkáte jen turisty - není se čemu divit, když ceny batikovaných triček nejdou pod 25 dolarů. Ti praví hippies sem chodí pouze hulit za roh a smát se postarším německým párům, které si v zápalu turismu a pocitu znovuzískaného mládí batiku kupují a ihned natahují přes důstojné svršky. Ale tak proč ne.


Postřeh č. 6: Když vidíte most, foťte jako o život.


    Většina lidí, kteří do San Franciska dorazí, slavný Golden Gate Bridge nevidí - většinu času se schovává v mlze. Ačkoliv mně osobně se moc nelíbí (obecně na podobné modernou zavánějící symboly nejsem, s Ještědem a Eiffelovkou na mě ani nechoďte), byla jsem nadšená, že jsme most mohli vidět v plné parádě. 


    A upřímně, tato fotka (foceno zhruba o 3 hodiny později) se mi líbí mnohem víc. Většina mostu v šedé mlze a do toho barevný rogala, wow! Ze všech krásných fotek, které taťka udělal, je tahle moje nejoblíbenější.

 
Postřeh č.8: Úderem páté se na město snáší mozkomorové.

   
    Pravidelně jako hodinky zahaluje každý den vršky budov naprosto neprostupná a depresivní mlha, která s sebou vezme i nejlepší kamarádku brutální kosu, takže pokud vám bylo celej den v tílku bezvadně, během deseti minut mrznete zimou. 

 
Postřeh č.9: Lachtani jsou nejvíc!


    Jestli máte vidět jednu věc z celého San Francisca, kašlete na bezvadný muzea, Golden Gate Bridge i cukrárničkový kopečky. I ty hippies nechte stranou. Jděte na Pier 39 a užijte si live show s lachtany. Žijí si volně na pár molech a v životě jsem nic zábavnějšího neviděla. 
 
    Většina zvířat leží halabala přes sebe a spí, na dvou nebo třech molech ale probíhají brutální zápasy o přízeň samic za hlasitého podporování lidských fanoušků. Lachtani se shazují z mola, narážejí do sebe obrovskou vahou a jakmile shodí vítěz poraženého do vody, dožaduje se potlesku, lidem se klaní a hlasitě řve. Samičky se přesouvají z mola na molo podle toho, kterej borec smetl nejvíc ostatních borců. Nepamatuju si, že bych komukoliv kdy v soutěži fandila víc, než lachtanovi, kterej si svým uměním přitáhl na molo jedenáct samic.
 
 
     Co vy a zvěřina - taky jste z každý veverky na větvi? Dřímá ve vás hippie duše? Taky tak milujete park u hlavního nádraží v Praze? Líbí se vám Golden Gate Bridge? Máte rádi Steinbeckovy romány? Fandíte lachtanům?

    Mějte se krásně,
    M.

23 komentářů:

  1. fotka s rogalama je kouzelná!
    já vždycky, když vidím ty SF ulice, tak si představuju, jak bych tam parkovala. nedokážu se do kopce ani pořádně rozjet, natož zaparkovat :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, přesně, já se naučila rozjíždět do kopce až po absolvování autoškoly (a u nás jsou ty kopce fakt mírně naklopený rovinky:D)

      Vymazat
  2. Opět se to krásně četlo (a to jsem se měla učit azbuku, sakra! :D)
    A mozkomorové mě pobavili.....ehm teda vyděsili :D
    A podobné předsevzetí, že budu dávat bezdomovcům častěji peníze si taky občas dám - a pak mě to zase brzo přejde, jako třeba ve Vídni na Vánočních trzích, kdy jsem jednomu dala euro a za dvě minuty ho viděla s punčem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, okolo Vánoc na mě taky sedá děsně štědrá nálada, i když je mi jasný, kde většina mojí štědrosti končí:-/
      A díky!:)

      Vymazat
  3. Taky moc ty moderní památky nemusím..tak jsem ráda že nejsem jediná co si nemyslí o Eiffelovce že je boží :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem teda taky ráda za spiklence, většinou na mě lidi koukají jak na magora:)

      Vymazat
  4. Tak živí chipmunkové jsou ještě roztomilejší než ti kreslení :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Od Steinbecka jsem četla akorát O myších a lidech, teď mě díky tvému článku napadlo, že bych se mohla pustit i do té plechárny. Z toho cos psala ji určitě doporučuješ, že? :) Momentálně se prokousávám Malazskou knihou padlých, má to deset dílů, tak mám na hodně dlouho vystaráno, ale možná někdy...
    Taková mlha by se mi líbila, fotka má správně temnou atmosféru. Jen ta zima by nemusela být :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plechárnu rozhodně doporučuju, napsaná je krásně, vtipně a svižně:) Já od něj ještě četla na Východ od ráje a to musím říct, že jsem po 200 stránkách odložila a už jsem neměla motivaci se k tomu vracet, to mě nebavilo. Ale na O myších a lidech se chystám už od střední:)

      Vymazat
    2. Tak O myších a lidech můžu doporučit zase já :)

      Vymazat
  6. ako sa vola ta nebezpecna San Franciska stvrt? Stravila som tam pred tyzdnom tri dni. Mesto mojho srdca <3 a hoci som sa pohybovala aj mimo turisticke trasy, a sama, nemala som pocit nebezpecia...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kat, na název si bohužel nevzpomínám:-/

      Vymazat
  7. Jůůůů, děkuju za parádní výlet :)
    Do SF se chci dlouho podívat, ale musím říci, že mě každý docela odrazuje, jakože "nic moc".
    Já a zvěřina?? Jsem poprděná ze všeho.... V NY v Central Parku mi mývalové papkali z ruky slovenské "Kávenky" a já byla rázem tříletá holčička... Když mi kolemjdoucí říkali, že je to pro ně něco jako pro nás krysy, stejně jsem nepřestala...
    Technické stavby mám docela ráda... Dovedu si ale představit, že GGB je možná hezčí na fotkách :)
    A lachtani jsou fakt náááádherní :)
    Krásné fotky, krásné postřehy...., děkuji :)
    Kat....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ach, mývalové! To mě mrzelo, že jsme taky na nějakého nenarazili:) Lachtani jsou nejlepší!
      Díky za pochvalu, Kat:)

      Vymazat
  8. Ty veverky jsou nejlepší, jsou hrozně roztomilé a vůbec se nebojí lidí :)). Mohla bych se pozorovat celý den. A SF musí být skvělé, když jsem byla v US tak mě nikdy nelákalo a ted bych tam chtěla mooc :D

    OdpovědětVymazat
  9. Nádherné fotky, já bych byla taky z každého zvířátka celá paf, akorát bych pak nedokázala od nich odjet, chtěla bych si každou tu veverku vzít domů, když se se mnou tak kamarádí. Stejně tak lachtany. =D

    Ta mlha nad městem je úžasná (mozkomorové pobavili =D), hlavně nad Golden Gate Bridge - fotka s rogaly je opravdu úchvatná. =)

    Myslím, že rozhodnutí dávat více peněz bezdomovcům není zrovna dobrý nápad - jeden uvidí, že někomu něco dáváš a v tu chvíli jich máš za zadkem deset. Sherwood ráda nemám, ale díky mému oblíbenému výrazu "promluv na mě a típnu ti tu cigaretu do obličeje" si ode mě každý drží odstup a peníze jim nedávám, protože to co se povaluje v Sherwoodu nejsou lidé v nouzi, ale individua, kterým se tenhle život zamlouvá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oni ty lachtani bůhvíjak roztomilý nejsou, že bych je musela vozit domů, mně přišli místama až šeredný, ale pozorovali jsme je snad tři hodiny s otevřenou pusou:D Ale s veverkou souhlasím, to bych brala hned!

      Já vím, že dávat peníze bezdomovcům je blbost, ekonomicky neefektivní, zabíjející i tu nejmenší motivaci, ale když jsem v SF viděla, kolik je na té ulici i celkem malých dětí, bylo mi hrozně - já se vozím turistickým autobusem, a oni..

      Každopádně v Sherwoodu je většina bezdomovců na první pohled spokojená s tím, jak žije, na druhou stranu mám třeba oblíbenou paní, která chodí se psem a denně prodává Nový prostor, působí mile, sem tam jí přinesu pytlík jídla pro psa nebo od ní časopis koupím, stejně jako od jiných, co ho prodávají. Koukám abych začala kouřit, jestli ten výraz tak pomáhá:D

      Vymazat
  10. Ve mě hipík dříme, vím to. Ale naštěstí se to projevuje jen oblibou životního stylu ve smyslu peace,love and happiness, květů ve vlasech, sezením v trávě a pozitivním přístupem k batice... Jinak jsem čistotná a slušná:) SF mě bavilo, bezdomovci mě bavili (ale měla jsem štěstí na samé pohodové hipí týpky), hipí čtvrť mě bavila a vůbec bych se tam vrátila hned zpátky...A ta fotka GB v mlze je vážně krásná a originální. Dala bych si ji na zeď. SF zkrátka miluju ... (i když vím že má i své stinné stránky...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se s Tebou shodnu až na tu batiku, tu já nemusím (i když v SF mi z ní stejně oči přecházely, to byla atmosféra, no:)). Jinak ohledně té fotky - to byla první věc, kterou jsem taťkovi řekla, když jsem jí ve foťáku viděla - tu chci na zeď! Je nádherná. Bůhvíproč s ní moc spokojený není, ale já jí miluju:)

      Vymazat
  11. Uzasny fotky!!Nejhezci je ten most v mlze s parasutistama.Musel to bejt skvelej vylet :)

    http://travelnote-s.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...