pondělí 1. září 2014

DIY: Pleťové oleje na míru


    O tom, že jsem si zamilovala DIY pleťové oleje, jsem psala již před pěknými pár měsíci; předsevzetí někdy-o-tom-napíšeš-celej-článek se splnění dočkalo až teď (jedna z mých báječných vlastností). Od čistého jojobového přes nejrůznější mixy jsem se dostala k přidávání vitaminů a překonání fobie z esenciálních olejů, každou chvíli zkouším nové složení a celá ta jednoduchá alchymie mě hrozně baví

     Na vlastním obličejovém oleji je perfektní, že si ho opravdu přizpůsobíte obrazu svému, jak funkcí, tak vůní, použít můžete jednu až nekonečno ingrediencí a v potaz můžete vzít případné alergie. 

    Ušetříte neskutečné peníze - tak třeba opěvovaný Extra Face oil od Bobbi Brown (obsahující sezamový, mandlový, olivový a jojobový olej, vitamin E a EO neroli, pačuli, levandule a santalové dřevo) může být váš za zhruba 1300 kč - což není ani cena všech výše zmíněných surovin dohromady, nehledě na to, že z nich vyrobíte mixu přibližně 10x více. (A hádejte co? Vsadím se, že třeba takový phenoxyethanol ze složení i vynecháte...)



    Na výrobu si připravte...


   1. "Hlavní" olej, který by měl být ideálně lehký, póry neucpávající a skvěle vstřebatelný. Tento olej bude tvořit většinu vašeho nového superoleje, takže vybírejte chytře. Žádná věda v tom ale není - existuje totiž pár olejů, které se jako hlavní složka osvědčily tolika lidem, že s nimi téměř nejde šlápnout vedle. 
  • jojobový olej je pravděpodobně nejprofláklejší, po kliknutí sem si o něm můžete přečíst pořádnou slohovku; jakákoliv pleť se s ním bude kamarádit, jelikož jeho struktura je téměř totožná s lidským mazem - rozhodně nejlepší volba pro citlivou pleť
  • arganový olej si právem vysloužil přezdívku marocký zázrak; stejně jako jojobový se bude kamarádit s každým
  • makadamiový olej je můj momentální favorit, u kterého si také každý přijde na své
  • po meruňkovém či mandlovém oleji sáhněte, pokud je vaše pleť spíše normální až suchá
  • olej z hroznových či olej z melounových jader ocení pro změnu normální až mastná pleť


    2. "Vedlejší" olej, který klidně vynechte; pokud se jej ale rozhodnete přidat, přidáte i svému výslednému superoleji grády, vitaminy navíc nebo SPF ochranu! 
  • když už mluvíme o SPF ochraně, přimíchejte malinový olej známý také díky svým anti-aging účinkům, olej z pšeničných klíčků nebo mrkvový olej nadupaný vitaminy
  • pokud vám vrásky dělají vrásky, zajímat by vás mohl třešňový, avokádový, brusinkový, sezamový nebo šípkový olej
  • se záněty a akné by se měl skvěle poprat rakytníkový olej, konopný olej či nimba


    3. Vitaminy navíc se hodí, ačkoliv oleje jsou samy tak skvělé, že se bez nich obejdete;
  • takový vitamin E je ale poklad jak pro pleť, která ztrácí svou pružnost, tak pro tu, která bojuje se záněty


    4. Esenciální olej je onou třešničkou na dortu, která výsledek vystřelí do vesmíru. Já osobně mám k esenciálním olejům pořád nedůvěru, co se péči o pleť týče, přesto se jich mezi mé oblíbence pár dostalo a rozumíme si skvěle. Všechny níže vypsané EO zlepšují cirkulaci krve, vyrovnávají barevný tón pleti a fungují jako antioxidanty, k tomu mají další škálu parádiček:
  • diktamos koupíte (pokud já vím) pouze na stránkách BioAroma a jedná se o esenciální olej z krétské rostliny; to, že je protizánětlivý, léčí drobná poranění a jizvy a má zpevňující vlastnosti, věděli už kouzelníci z Bradavic ("essence of dittany", kterou dává Hermiona Harrymu po trestu profesorky Umbridgeové, není odvar z jakéhosi zvířete, jak naznačuje český překlad)
  • grepový esenciální olej je mým velkým oblíbencem i díky své úžasné vůni, navíc má výborné protizánětlivé vlastnosti
  • tea tree olej já osobně nepoužívám, protože má pleť je momentálně spíše normální až sušší - pokud ale vaše mazové žlázy pracují jako divé a pupínky se vám nevyhnou, pár kapek tohoto silného léčivého zázraku vašemu superoleji jen prospěje (jen vaše oční okolí by pod jeho nadvládou dost trpělo)
  • geránie je taktéž antiseptická, v její škále superschopností je mimo jiné i úleva od ekzémů, zmírnění akné a hojení jizviček
  • i levandule pomáhá udržet váš obličej čistý, pokud se navíc řadíte mezi ty citlivější z nás, pomůže vaši pleť zklidnit (navíc - kdo by tu vůni nemiloval?)


    Potom už vám ke štěstí stačí jen lahvička (co si budeme povídat, tmavé sklo je ideální, ale jsem estét - lahvičky na obrázku mají navíc pouhých 10 ml, což ve tmě šuplíku olej zvládá), pro méně šikovné pipeta a hlavně trocha té fantazie. 

    Pokud fantazie ne a ne přijít, tady máte pro inspiraci vypsaných pár mých oblíbených a poctivě odzkoušených kombinací (má pleť je poslední dobou normální až mírně suchá):
  • makadamiový olej, mrkvový olej, malinový olej, EO diktamos a levandule, vita E (momentální favorit)
  • arganový olej, malinový olej, olej z jader vodního melounu, EO geránie, vita E
  • jojobový olej, třešňový olej, olej z pšeničných klíčků, EO grep, vita E
  • mandlový olej, šípkový olej, EO levandule, vita E
  • makadamiový olej, avokádový olej, malinový olej, EO diktamos, vita E

    Jak jsem psala výše, kombinací je nekonečno, stejně tak surovin můžete použít, co srdce ráčí. Poměrově neexistuje jednoznačný návod - já plním lahvičky do 60-70% hlavním olejem, zbytek připadne na olej vedlejší, pár kapek EO a minimum vitaminu E. 


    Oleje můžete nakoupit např. zde a rozhodně se vyplatí sáhnout po kvalitních, za studena lisovaných kusech. Při výběru těch nekomedogenních vám třeba pomůže tato (bohužel celkem chudá) tabulka - máte-li problém s ucpanými póry, nad dvojku nechoďte. 

    Esenciální oleje seženete zde (popř. úžasný diktamos zde), na 100 ml by nemělo připadnout více než 25-30 kapek (v případě tea tree se nebojte šetřit). 

    Olej by vám v případě skladování pěkně ve tmě (a ideálně tmavém skle) měl vydržet v pořádku až 1 rok. Já osobně olej nanáším olej na vyčištěnou a pleťovou vodou navlhčenou pleť ráno i večer a spotřebuji maximálně 2-3 kapky na celý obličej. 

    A žijeme si šťastně a spokojeně. 


    Řadíte se mezi olejové alchymisty? Jaké kombinace bych našla u vás? Jaké vůně esenciálních olejů by vás lákaly a jaké nikoliv? Je u vás pleťový olej stálou součástí péče?

    Mějte se krásně,
    M. 


P.S. Děkuji milé Monice z úžasné firmy BioAroma za poskynutí diktamu - je opravdu úžasný!
P.P.S. Nepřijdete ani o již tradiční DIY s Ekokozou - bohužel se o pár dní zpozdí kvůli dopravci.
    

47 komentářů:

  1. Pěkný článek, jen nechápu, jak ti vystačí 2-3 kapky na celý obličej :) Já ho mám docela malý a dávám si 4-5, aby to vystačilo všude :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to môže závisieť od konkrétneho oleja aj od ročného obdobia a tak :) Ja mám teda skúsenosti iba asi s tromi olejmi (čistý arganový, levadulový od saloos a mandľový od weledy), ale množstvo sa mi vždy líšilo podľa druhu oleja aj podľa stavu pleti.

      Vymazat
    2. Také myslím, že záleží hodně na druhu oleje:) A tím, že mám obličej předem navlhčený, asi také spotřebuji méně:)

      Vymazat
    3. Používam olej od Dr. Hauschka a vystačím si s 2 kvapkami, dokonca som si tento týždeň uvedomila, že aj jedna kvapka je dosť (a tvár maličkú určite nemám) :D

      Vymazat
  2. Si šikovná :)) Olejum jsem propadla, já mám ted meruňkový (od Atok myslím) a sice nijak nevoní ale to mi nevadí, ucinky zatim nejak nepozoruju..je proste prijemny :) mam normalni az suchou a stvou me kruhy a trochu rozsirene pory, nesjednocená plet..kdybys mela tip, budu rada:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus přidat k meruňkovému oleji právě nějaký z esenciálních olejů, pleť mírně sjednotí a připadá mi, že i rozšířené póry a kruhy pod očima jsou s nimi menší problém, kruhy pod očima určitě díky zlepšené cirkulaci:) Sáhla bych po jakémkoliv z EO, co mám vypsané výše, osobně mám nejraději diktamos, geránii a grep, z nichž nejlépe seženeš grep, běžně i v DMku;)

      Vymazat
  3. možná si nějaký časem umíchám, ale teď jsem maximálně spokojená s Bio Argan revital od Saloosu :) hlavně bych nevěděla, který tam přidat dřív :D

    OdpovědětVymazat
  4. Taky už mažu jen oleji, zamilovala jsem si růžový od Saloosu. Měla bych se taky konečně dokopat a něco si umíchat sama :)
    Markéta

    OdpovědětVymazat
  5. Ja pouzivam cisty jojobovy a zatial som velmi spokojna mozno casom zacnem aj nieco primiesavat do neho :)

    OdpovědětVymazat
  6. Proč je tmavé sklo ideální? Doporučuji vyzkoušet to, co Osamělá cyklistka a nejen blbě papouškovat, co sis někde přečetla. Samozřejmě, že tmavé sklo ideální není. Možná v zimě. Jinak ee. Viz se mrkni na ten článek na její blog a hlavně to vyzkoušej sama, ať neplkáš!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá téměř-anonymní, copak všichni dnes a denně nepapouškujeme to, co jsme si někde přečetli?:) Každopádně je vědecky potvrzené, že tmavé sklo je, co se uchovávání kvalit olejů týče, lepší než sklo světlé, ještě lepší je nádobka, kterou světlo vůbec neprostoupí. (Argument se zimou tady doopravdy nechápu.) Bohužel nevím, na jaký článek u Osamělé cyklistky narážíš, jelikož jsem byla měsíc mimo, ale budu ráda, když mě zasvětíš. Taky by bylo milé příště zvolit jiný tón komentáře. Hezký den.

      Vymazat
    2. A vy "Není zač" máte někde svůj blog, nebo stránky? Kritizovat bez podpisu je snadné… To že tmavé sklo je pro oleje vhodnější je bez debat ;-)
      Monika Rosenbergerová.

      Vymazat
    3. Moni, děkuju za podporu, takoví smutní lidé se zkrátka asi baví tím, že hejtují a už se nikdy ke svému komentáři a případným odpovědím nevrátí:)

      Vymazat
  7. Míšo skvělý článek!Po tom diktamovém EO pokukuju od té doby co jsem díky Tobě objevila Bioaromu.Věří že bude skvělý a veleprospěšný ale ta cena..! Snad se jednou odhodlám a do toho košíku ho přihodím...jinak oleje jsou samozřejmě nej,bez nich si to už v kosmetice neumím ani představit!pa a olejům zdar:o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Radu, děkuju! (A olejům zdar!) Diktamos budu řadit do receptů i nadále, moc se mi zamlouvá, třeba Tě nějaký další recept naláká, souhlasím, že cena není nejlepší, ale už ten Harry Potter mě na něj navnadil, ještě než jsem ho neměla, nyní s ním mám pleťovou vodu, krém a oleje a jsem moc spokojená, navíc zajímavě (tak nějak "lesovo-keřově") voní:)

      Vymazat
  8. Míšo, mám dost hyperpigmentačních skvrn po akné - myslíš, že by se dal místo vitamínu E použít vitamín C? I když se dost obávám, aby to mělo vůbec nějaký účinek...

    Laura

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Lauro, vitamin C je rozpustný ve vodě, spíše bych sáhla po nějakém esenciálním oleji, je jich spousta, co si s hyperpigmentací poradí - tak třeba santalové dřevo, neroli nebo rozmarýn, já osobně bych rozhodně zkusila citron;)

      Vymazat
    2. ahááá...tak to jsem se dost zmýlila, ještě, že jsem se zeptala. Myslíš, že starý dobrý citron bude lepší než ten vitamín C? Vymačkat a potírat si s tím flíčky - je fakt, že se po internetu doporučuje.

      Vymazat
    3. Já bych šla do citronového EO, měl by mít tyto vlastnosti zachované a pro pleť to bude určitě lepší, přikápni ho do pleťového oleje a měl by hyperpigmentaci zmírnit, popř. úplně vyzmizíkovat:)

      Vymazat
    4. Páááni děkuji za radu :) určitě vyzkouším a časem dám vědět, zda to funguje :) Míšo - jsi zlatá :)

      Vymazat
    5. A od Karla Hadka se dá koupit citron bez terpenů, co nezpůsobuje fotosenzibilitu.Já osobně se na něj chystám ;-)
      Monika.

      Vymazat
  9. Ahoj! Vím, že to nepatří do tohoto tématu, ale vyrobila jsem podle tvého návodu ultralehký hydratační krém a do týdne mi zplesnivěl.. Na začátku jsem se divila, že v něm není konzervenat, ale ty jsi zkušená alchymistka, proto jsem tam nic nedala :( Tak nevím, je mi divné, že tobě neplesniví..
    Každopádně se těším na další akci s ekokozou, už jsem chtěla objednávat, ale počkám si.. A na co se můžeme těšit tentokrát? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj! Děkuji za odezvu na recept, já s krémem problém neměla, je fakt, že je to už delší dobu, co jsem ho vyráběla (a vypotřebovala), zkusím jej namíchat znova a uvidím, jestli se mi s ním také něco nestane - roli konzervantu by měly zastávat vitaminy, musím na to mrknout:) S Ekokozou přijde konečně recept na tuhý deodorant! K objednávkám by měl potom být jako dárek kokosový olej, který bude součástí receptu;)

      Vymazat
    2. Jé, deodorant, těch už jsem zkoušela! Teď praktikuji destilovanou vodu s vodkou a etérickými oleji a funguje.. Na kokosový olej se těším, dochází :)
      A vitaminy jsem nedala, psala si, že nejsou nutné, ale asi tam příště dám cosgard nebo grepové jádro na zakonzervování vodní fáze.. Takovou radost jsem z něj měla :(

      Vymazat
    3. To je chyba na mé straně, to se omlouvám a hned jdu článek upravit! Nepálí Tě vodka v podpaží? Já jej mám dost citlivé, tak bych se jí asi bála, ale že funguje, to věřím:)

      Vymazat
    4. Nene, nepálí, je to malé množství, více než 3/4 jsou jen destilovaná voda.. Dělám to zhruba takto: Na dno skleničky mám asi 3 cm vodky, přikapu zhruba 60 kapek EO (citron, šalvěj, meduňka s citronellou atd.), nechám pár dní ustát a doliju do 200 m destilkou :-)

      Vymazat
    5. Zní to dobře, děkuju! Já jsem spíš na ty tuhé krémové, ale někdy to možná zkusím:)

      Vymazat
  10. Parádní článek. Určitě se nechám inspirovat. Těším se na další!

    OdpovědětVymazat
  11. Oleje používám ráda, stačí mi čisté, žádnou směsku jsem zatím míchat nezkoušela. Ale mám na obličej vyrobený tuhý balzám, konzistencí zhruba jako karité od Saloosu. Z éteráků obsahuje TTO a levanduli a pak ještě rakytníkový olej, ten dávám do všeho :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní dobře! Já mám teď zase makadamiovou mánii:)

      Vymazat
    2. Tak ten mě nezaujal ani trochu... Jako jo, na odlíčení byl fajn, protože je lehoučký, ale co se týče péče o pleť nebo o vlasy, žádná sláva to nebyla. Je ovšem krásně vidět, jak je ta kosmetika strašlivě individuální věc :)

      Vymazat
  12. Zajímavé, určitě zkusím něco namíchat. Jenom malý dotaz: je možné použít víc základních olejů najednou?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, samozřejmě! Teoreticky můžeš zkombinovat všechny oleje světa do jedný lahvičky a i tak bude výsledek senzační:) Sama často míchám třeba jojobový olej dohromady s arganovým;)

      Vymazat
  13. Tak to je paráda, bála jsem se, aby to nedělalo nějakou neplechu náhodou. Díky za odpověď =)

    OdpovědětVymazat
  14. Já jsem nedávno objevila v takové zapadlé drogerce celý stojan Saloos tak už se nemůžu dočkat až něco vyzkouším :3 a ještě jsem se chtěla zeptat...jsou jako esenciální oleje vhodné ty od Salus (někde jsem četla, že to je vlastně Saloos, ale radši to píšu "po staru")?

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj Bee, je esenciální a éterický olej jedno a to samé? Děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky, ano, mělo by se jednat o to samé, najdeš to také pod pojmem rostlinné silice:)

      Vymazat
  16. Ahoj Míšo, používáš pleťový olej ráno i večer? Četla jsem někde, že není vhodné olej použít na pleť 2x denně, tak nevím, co je na tom pravdy. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojda, mně vyhovuje používání ráno i večer, i když občas ráno vynechám. Četla jsem také nějaký článek o tom, že přes noc se nemá nanášet na pleť nic, ale ráno se mi líbí, jak je pleť po noci s olejem perfektně vyživená a zvláště na kůži kolem očí je to opravdu znát:)

      Vymazat
  17. a rozpustí se pořádně ten gel vitaminu E v tech olejich?? :D nemaji se treba nejdriv trochu zahrat a pak to vse smichat,aby se to lepe rozpustilo?:)

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj,myslis, ze je dobra kombinace mandlovy olej (jako hlavni) a arganovy a sipkovy (jako vedlejsi oleje) + rozmarynovy EO nebo EO z cerveneho pomerance? Chtela bych to jako darek pro mamku (47 let).
    Jaky z tech dvou EO myslis, ze udela lepsi sluzbu? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, vypadá to báječně! Osobně bych raději šla do rozmarýnového, jinak když oleje míchám přítelově tetě, sahám většinou po EO geránie:)

      Vymazat
  19. Ahoj Bee, můžu se taky zeptat: co myslíš, kdybych použila jako základ konopný olej? Máš s ním nějaké větší zkušenosti? Protože já mám smíšenou pleť, někde mastnou, někde suchou, ale hlavně hrozně rozšířené a silně ucpávající póry. To je můj nejhlavnější problém a konopný olej je 0 komedogenní, což bych řekla, je přesně to, co bych od oleje měla chtít. Co myslíš? Děkuju za radu nebo jakékoliv poznatky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ptám se, protože jsem taky četla, že může hodně vysušovat, je to "dry oil"... nevim, co si pod tím představit

      Vymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...