čtvrtek 4. září 2014

DIY: Deodorant, zn. bez škodlivin (ft. Ekokoza)

Aby bílá bílá byla. Jsem to ale fotograf. No nic.
  
    S mírným zpožděním tu máme i tento měsíc DIY recept ve spolupráci s Ekokozou, díky které můžete získat jednu z potřebných ingrediencí zdarma jako dárek k objednávce. Tentokrát trpěli mou přítomnost v kuchyni členové domácnosti kvůli domácímu deodorantu, který jsem pro jistotu vyráběla na čtyřikrát, abych vychytala tu správnou konzistenci. Tak jdeme na to - protože s dobrými poměry je výroba (zábavnou) třešničkou na dortu. 


    Budete potřebovat:
  • kokosový olej - např. zde
  • hroznové máslo, popř. jiné lehčí máslo - např. zde
  • jojobový vosk - např. zde
  • jedlou sodu - např. zde
  • panthenol - např. zde
  • škrob - já používám kuzu, který můžete koupit ve zdravých výživách, není problém sáhnout ani po bramborovém
  • EO levandule - např. zde
  • EO tea tree - např. zde

    Postup

    Upřímně, nedá se nic zkazit. Ve vodní lázni rozpusťte jojobový vosk, kokosový olej a hroznové máslo v poměru objemů 4:4:2 (opět nevykrácený poměr, aby byla jednodušší práce s dalšími ingrediencemi). Ve většině receptů najdete spíše včelí vosk, osobně preferuji ten jojobový, jelikož je jemnější a přeci jen je to ve své podstatě olej. Ani máslo není v sestavě ingrediencí na deodorant úplnou tradicí; deodorant s ním ale oproti mým starším pokusům, ve kterých figuroval pouze kokosák, lépe klouže po kůži. 


    Mezitím, co čekáte, až se vám směs v hrnečku pěkně rozpustí, si připravte suché ingredience, tedy škrob dle výběru, panthenol a jedlou sodu v poměru 2:1:1. Aby vás finální deodorant neškrábal, rozhodně všechny ingredience prosijte přes síto, rozhodně se vyplatí i boj s kuzu a moždířem. 

    Do rozehřáté směsi přikapejte EO tea tree a levandule; oba jsou antiseptické, tea tree velmi efektivně bojuje s bakteriemi a levandule pokožku podpaží zklidní; výsledné voňavé kombo navíc voní ultrasvěže. Teď už stačí jen vmíchat řádné prosáté suché ingredience - není důvod se bát nějakého srážení či podobných věcí (no neříkám pořád, že je vaření kosmetiky jednodušší, než vaření jídla?), takže tam prskněte klidně vše najednou. Pořádně promíchejte, vlijte směs do připravených obalů (mně dobře posloužili tihle mrňousové), počkejte na zatuhnutí, volejte sláva a pět dní se radujte. 


    Kecám, radování není nikdy dost. A deáč si ho zaslouží. 

    O škodlivosti běžně dostupných deodorantů se toho napsalo hodně, jak jsem tak zkoumala složení random tuhých deáčů (sprejů jsem se jaksi přejedla na gymplu, kde se osm let měnila naše dívčí šatna v plynovou komoru) z drogerie, aluminiové soli a podobný krásy už mizí (což je bezva, jelikož prokázaná souvislost mezi Alzheimerovou chorobou a aluminiovými solemi mi vůbec nenahání husí kůži), na druhou stranu - useknete hlavu sani a dalších dvacet, třeba parabenová ségra, jich zůstává, nenarostou-li další. 

    Deodorant z dnešního receptu se chová k podpaží dost pěkně - kůži, který, přiznejme si, dáváme zabrat nejen holením, uklidní panthenol, levandule a olejové složky, o nechtěný odér se stará jedlá soda a esenciální oleje. 

Vypálení očí podruhé. Ha.

    Samozřejmě deodorant nepřiměje pot, aby se lekl a zalezl skrz póry zpátky - díkybohu. Takového deodorantu bych se naopak asi dost bála. Pocení k nám prostě patří, pocení máme rádi, pocení je fajn, pocení potřebujeme. Dobrý deodorant jen odtáhne pozornost od toho, že jsme pořád lidi a nevoníme jako růže (upřímně, většinou spíš smrdíme jako Chanel no. 5). 

    Od pseudofilosovonání zpátky k věci, která všechny zajímá asi nejvíce - co můžete dostat tento měsíc? Pokud si objednáte na Ekokoze zboží za 500 kč a více, nezapomeňte použít kód nebo do poznámky vepsat kouzelný slovíčko "kokos" - a jak heslo naznačuje, v balíčku nenajdete pouze všechny ty boží věci, co jste si objednali, ale také 100 ml bio kokosového oleje. A to se vyplatí! A teď už volejte a objednávejte. (A já už dneska přestanu bejt tak děsně humorná.)

    
    Nezbývá než poděkovat eshopu Ekokoza za surovinový sponzoring dalšího DIY a za skvělou akci pro čtenářky! Vlastně už jen poslední věc - jak jste na tom vy? Deodoranty jsou relativně dost diskutovaným tématem, snad i proto, o jak intimní záležitost se jedná. Vyrábíte si svůj vlastní doma? Máte nějaký oblíbený z obchodů? A otázka na tělo - je pro vás důležitější zdravotně nezávadné složení, nebo naprostá minimalizace tělesných projevů?

    Mějte se krásně,
    M.


P.S. Mimochodem, mít kokosák doma je bezva - pokud máte chuť na pořádnou slohovku, můžete si o něm přečíst zde. Využijete ho např. i na Oil Pulling, lžička denně by měla být jakousi prevencí proti Alzheimerově chorobě. A nejlepší pití na světě? Zelený čaj, citron a lžíce kokosáku. Mňam.

44 komentářů:

  1. Když kupuju deodorant, je u mě složení na 1. místě. Hlavně musí být bez hliníkových solí, s nimi do něj nejdu i kdyby fungoval sebelíp. Momentálně mám už asi po 3. Niveu Pure and Natural, který je více méně z přírodních surovin. Není to sice žádná hitparáda co se týče účinků (slibovaných 48 hod. jak stojí na obale nezvládne ani náhodou, možná tak 8 :-D) ale složení se mi zdá ok a moc hezky mi voní obě varianty. Deni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuhle Niveu mám také ráda, 48 hodin je sice vtip, ale složení i vůně pěkná:)

      Vymazat
  2. Já se v tom složení zatím ještě nijak nevyznám, takže kupuju deodorant podle vůně nebo podle doporučení. Domácí jsem ještě nezkoušela. Konečně jsem si taky pořídila kokosový olej. Včera už jsem si s ním čistila zuby a super :)
    veru-life.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kokosový olej je prostě jednička:) Z těch z drogerie můžu doporučit Niveu Pure&Natural, o které píše slečna před Tebou;)

      Vymazat
  3. Jsem docela hotová z Tvých receptů, jelikož v každém se objevuje: Je to lehké jako facka, není na tom co zkazit a podobně :D Mám strach se do čehokoliv pustit, protože když je to tak snadné, vsadím se, že by se mi to povedlo zkazit :D Prosím o rozšíření nabídky Tvých produktů i o tento Deo :-) Ráda si jej koupím ;-) Jinak se samozřejmě v deoších snažím vyhýbat solím a podobně, v poslední době mi začíná vadit i alkohol, takže mátový odvar a tvůj deouš je pro mě asi ideálka :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Claire, vsadím boty, že bys nic nezkazila:) Já sahám raději po těch krémových deáčích, spreje už u mě dlouho místo nemají, na obsažený alkohol jsem taky nereagovala dobře:-/

      Vymazat
  4. Taktiež kupujem bez hliníkových solí :) občas sa natriem len kokosovym olejom a je to super :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Natření pouze olejem jsem nezkoušela, zní to zvláštně, takže to má mou pozornost a místo na seznamu věcí, co musím prubnout!

      Vymazat
  5. Ahoj Míšo, s chutí jsem se začetla do tvého dalšího článku i s receptem :-) Já sama si deodorant vyrábím doma už celkem dlouho z bambuckého másla,kokosového oleje, kukuřičného škrobu, sody a přidávám pro velký úspěch (nejenom u mě) EO lemongrass (voní nádherně), občas přikápnu ještě pár kapek tee tree. Deodorant plním jen tak do kelímků. Už delší dobu se ale chystám vyzkoušet i deodorant v takové konzistenci,jaký máš zde,takže moc děkuji za receptík :-) Kupované běžné dostupné deodoranty mě už vůbec nelákají. Navíc ten můj je testovaný i ve fitku a funguje spolehlivě,takže proč u něj nezůstat :-) Další výhoda je v tom,že když mě dojde deodorant, nemusím pro něj hned letět do obchodu ........ mám to totiž celkem z ruky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Marti, já zase zatím nezkoušela tekutou konzistenci, to mám také v plánu:) Já s tím konkrétním z tohoto receptu zkoušela zatím pouze power yogu (jsem na antibiotikách - opět), ale také fungoval fajnově! A lemongrass miluju:)

      Vymazat
    2. Míši, tak se hlavně brzy uzdrav :-) také po návratu z dovolené bojuju tak trošku s kašlem a lehkou rýmou :-) Tomu se bohužel nikdy při přechodu z tepla do zimy nevyhnu ........... v neděli jsme se totiž vrátili z dovolené u moře :-)

      Vymazat
  6. deodoranty nekupuju, jen antiperspiranty. potím se hodně a ani ty hliníky tomu nezabrání úplně, ale s deodorantem bych asi ani z domu nemohla, to bych mohla všechno hned ždímat. když jsem doma, tak si dávám třeba jen takový ten krystal, ale v práci a tak by to s tím silným pocením byl dost problém, bohužel...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám z antiperspirantů trochu hrůzu, ale taky se potím jak blázen, to je zas věc druhá:-/ No budeme si říkat, že je to fajn a že z nás odchází hnusný látky:)

      Vymazat
  7. Já někde četla že tuhý deodorant ucpává póry a ten pot pak nemůže pořádně ven a je z toho rakovina prsu nebo tak něco...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ale určitě tohle nedělá přírodní deodorant. Tohle může leda tak klasický deo s hliníkem.

      Vymazat
    2. Tak tak:) Navíc je to spíše záležitost antiperspirantů, i když se v tomhle tedy moc nevyznám..

      Vymazat
  8. Tak tohoto článku jsem se pravdu poveďac,bála.Už dlouho přemýšlím nad tuhým deodorantem,mám nakoupené obaly a v hlavě milion a jedno složení v hlavě,ale ... Pořád se ještě neodhodlám jej vyrobit.Je to jednoduché,nepopírám,ale jde mi spíš o složení jednotlivých ingrediencí.Pokud jsem celá citlivka na všechno (včetně vlasů,pleti,nehtů),tak v podpaždí je to dvojnásobné. Je tam citlivá kůže a já před každou depi a epi umírám.Možná ho jednou zkusím,prozatím dělám jen tekutý do roll-onu.Ale skvělý nápad,děkuji za něj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že i pro citlivku bude fajn:) Jedlá soda s Tebou kamarádit nebude, tu nahraď, ale jinak si myslím, že by neměl být problém, naopak!

      Vymazat
  9. Buď prosím pořád tak humorná, moc hezky se to čte :) A ten deodorant snad časem zkusím, jako x dalších věcí z tvého blogu. Až si konečně pořídím ty suroviny, ehm.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, to jsem ráda:) Tak hodně štěstí s výrobou!

      Vymazat
  10. díky moc za recept! Zkoušely jsme s maminkou recept z e-shopu tvorivy-svet.cz a vůbec se nepovedl. Nahoře byly másla a oleje a dole byl vidět usazený ten hnědý prášek.
    Jinak momentálně používám deodorant Sebamed Balsam Deodorant a jsem moc spokojená. Neobsahuje alkohol ani aluminium. Je fakt, že se s ním občas třeba i nehezky spotím, ale to se mi běžně stávalo i s těmi drogérkovými, které jsou nacpané aluminiem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, tak snad vám to vyjde s tímto receptem!:) Ten Sebamed je lékárnový?

      Vymazat
    2. pokud vím, tak ho mamka kupovala v DM, ale jistá si tím nejsem

      Vymazat
  11. Ahoj Míšo, jaké máš zkušenosti s z ÉO Ekokozy v porovnání třeba se Saloosem? U Mitsuuko jsem četla, že z Manipury stojí za prd. Nerada bych si objednala něco, co pak nebude úplně dobře vonět. Díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojda, zkušenost mám skvělou, EO kupuji už převážně na Ekokoze, že by byly nějak horší, to nepoznám, nepřipadají mi tak:)

      Vymazat
  12. Míšo, já miluju ty tvoje kresbičky na obalech! :D A u každýho článku se vždycky moc zasměju, což je po čtení samých paragrafů supr změna, tak díky za to! :)
    Hrozně mě láká všechny tvoje recepty ozkoušet, vidím to na postátnicovou shopping spree na ekokoze - tak jestli pak půjdu o žebrácké holi, doufám, že nebudeš mít klidný spaní, protože to bude TVOJE vina! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuju za milej komentář, Veru! Kresbičky jsou spíš taková znoucestnost, ale jsem ráda, že se líbí:) Recepty ozkoušej, opravdu na nich nic není, a za státnice se člověk sakra odměnit musí!:D

      Vymazat
  13. Míšo, když už jsi nakousla ten kuzu škrob, používáš ještě ten domácí pudr? Moje současné pudrové zásoby se konečně ztenčily natolik, že bych se mohla pustit do výroby, tak bych ráda měla případné zhodnocení po dlouhé době používání :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stále ho používám, když už pudruji, a pořád jsem spokojená:) Není teda úplně vhodný na cesty, ale pokud nejsi zvyklá mít pudr neustále u sebe a stačí Ti ranní přepudrování, myslím, že by se Ti mohl zamlouvat;)

      Vymazat
  14. Ahoj Míšo, nějak v receptu nemůžu najít poměr suché směsi k tekuté směsi (vosku, máslu a oleji). Nevím jestli jsem to nějak přehlídla nebo co. Prosím poraď! chtěla jsem ho vyzkoušet a tady jsem se zasekla. Děkuji mockrát za tvoje skvělý nápady.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojda, v receptu poměry jsou, i když možná trochu zmateně: jojobový vosk:kokosový olej:hroznové máslo:jedlá soda:panthenol:kuzu = 4:4:2:1:1:2 :) Hodně štěstí s tvořením!

      Vymazat
  15. Ahoj Míšo, super nápad, já ho dělám jen z kokosu, bambuckého, sody, škrobu...ale ten vosk, ten mě překvapil..to je dobrý nápad.. Musí být ten jojobový, nebo můžu zkusit dát včelí? Nezkoušela jsi to? Díky.:Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Věrko, se včelím voskem jsem to nezkoušela, jojobový mi přijde jemnější, je to v podstatě také olej, takže se (dle mého názoru) na kůži lépe chová, ale vyzkoušené to nemám:) Pokud bdueš dělat se včelím, stačí ho určitě méně;)

      Vymazat
  16. Moc díky, tak já to vyzkouším...:)

    OdpovědětVymazat
  17. Míšo, omlouvám se za trochu nemístný komentář, ale nevíte, jestli Ekokoza chystá nějakou akci tento měsíc? Přemýšlím, jestli mám objednat teď, nebo počkat na kód...
    Díky :)
    Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Káťo, další akce bude v pátek, opět potrvá celý měsíc a tentokrát to bude mandlový olej;)

      Vymazat
    2. Děkuju za informaci... a za úžasně inspirativní blog :)
      Katka

      Vymazat
    3. Jé, a já za pochvalu:)

      Vymazat
  18. Ahoj, potravinárska jedlá soda obsahuje hliník aj keď sa to neuvádza na balení... treba kúpiť sódu vo farmaceutickej kvalite v lekárni alebo ju úplne vynechať...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuju moc za tenhle komentář! To jsem vůbec netušila. Příště ji vynechám, sice má v deodorantu svou funkci, ale esenciální oleje to nějak podrží:)

      Vymazat
  19. Ahoj. Mám v plánu umíchat si roll-on deodorant a tak přemýšlím o přísadách... nedávno jsem četla článek o tom, kterak používání sody na vlasy zničilo paní vlasy... dělala pokus a lžička sody v ve skleničce ještě dvacetkrát zředěná byla na vlasy dost zásaditá... tak se chci zeptat - měřila jsi pH deodorantu? nemohlo by třeba dlouhodobé užívání pomalu ničit kůži?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. uvažovala jsem právě o kyselině mléčné, jenže by pak vznikl mléčnan sodný (?), který je sice bezpečný, ale zatím se mi nepodařilo dohledat, zda má podobné vlastnosti jako jedlá soda - tedy pohlcování pachů....

      Vymazat
    2. Eh... ošetřuje se tím poražená zvířena, aby se nekazila... no tak asi jo... pardón za samomluvu :-)

      Vymazat
  20. Ahoj, prosím Tě kde seženu Panthenol? Na Tvém odkaze už není. Dekuji

    Eva

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...