sobota 5. července 2014

Opalovací desatero II: Přizpůsob ochranný faktor své pleti

Zdroj

   Diskuse pod prvním článkem opalovacího desatera byla obohacující - zejména jsem se dozvěděla, že i vaše okolí považuje ochranný faktor za pouhopouhou opalovací brzdu. 

    Tato domněnka je ďábel, kterýho je pěkně těžký vymýtit, zvláště když jsou pomaleji viditelné vypálené plavky jediným efektem, který vidíme na vlastní oči. Minule jste si mohly přečíst, proč jsou opalováky nutností, dnes se mrkneme na zoubek všem těm údajným SPF pseudomatematikám, které přijdou vhod všem, kterým zpomalené opalování trhá srdíčko. 


    1. Jaký jste fototyp?

    Fototypy, které vás v podstatě zaškatulkují podle toho, jak jste barevný, určitě znáte z časopisů, určitě bych vyhrabala tak jednu dvě Top dívky nebo Šťastný třináctky nebo něco podobnýho (kdy už to sakra všechno vyhodim??!), kde vám na základě škatulky doporučí ten nebo ten opalovací krém.

    V českých časácích najdete fototypy většinou jenom čtyři, což mi kapánek zavání rasismem, takže sem hodíme tabulku se všemi šesti. Jedná se o velmi užitečnou věc, protože právě váš fototyp také zčásti determinuje, s jakou pravděpodobností se u vás může vyvinout rakovina kůže.

http://www.beautyspa.it/sites/files/107725/2_Beautyspa__108062.jpg
Zdroj

   (Mimochodem, je příjemný zjistit, že tabulky s fototypama nezahrnujou vždycky obrázky modelek, který vás místo přemejšlení nad možností rakoviny přimějou závidět úzkej nos nebo hustý vlasy.)

    Logicky nejvyšší ochranu potřebují první dva fototypy, které by měly vždy sáhnout alespoň po třicítce, ačkoliv SPF 50 se nabízí více (zejména prvnímu fototypu). Obecně se doporučuje hledat stín, nosit klobouky a bát se sluníčka jako čert kříže. Nějaký ten opalovák se hodí, i pokud nevycházíte ven a sluníčko si na vás svítí oknem

    Třetí fototyp si nemusí dělat bůhvíjaké vrásky mimo opalovací sezonu, přes léto se ale doporučuje SPF 20 a riziko rakoviny kůže pořád není nízké. 

    Od čtvrtého fototypu se dá říct, že jste více v cajku. Ačkoliv se čtyřce doporučuje přes léto alespoň SPF 15 (nebo úkryt před sluníčkem přes poledne), přirozená ochrana kůže je již značná; toto se dá rozšířit i na pátý fototyp.

    Šestý fototyp má riziko rakoviny kůže nejnižší. Ačkoliv je zde přirozená ochrana kůže již vysoká, doporučení pro fototypy IV a V platí i zde. Nízké riziko rakoviny neznamená žádné riziko. 


    2. Jaká je vaše přirozená ochrana?

    Velkým argumentem milovníků rizikového opalování je fakt, že po pár dnech s SPF 15, kdy si na sluníčko zvykne, už se kůže nespálí (což už víne z prvního článku, že je beztak to nejmenší, co vám sluníčko udělá). Pokud argumentujete se skutečně přesvědčeným a informovaným hazardérem, poví vám také, že po těch pár dnech má pokožka lehké opálení, které nějakou tu ochranu poskytuje.

    Což je pravda - s takovým menším háčkem. Nejvyšší opálení, co si na sobě dovedete představit, vám poskytne zhruba SPF 4. Nehledě na to, že aby takového opálení člověk dosáhl, musí všechny opalováky zamknout do šuplíku a spolknout klíč, takže jsou kožní buňky poškozené ještě dříve, než alespoň tento minimální SPF naskočí. 

    Toto se vztahuje na naprostou většinu české populace - fototypy V a VI mají samozřejmě přirozenou ochranu vyšší a dostačující díky (proti začátku tabulky) obrovskému množství melaninu, který buňky chrání sám o sobě. 

    3. Jak je to s opalovacími "kalkulačkami"?

    Už jsem viděla miliony tabulek, které počítají, jak dlouho můžete s jakým SPF zůstat na sluníčku, a ráda bych věděla, jestli by se nějaké dvě počítací metody shodly. 

    Někde se dočtete, že pro získání "počtu bezpečných minut" máte vynásobit hodnotu SPF deseti, někde šesti, někde úplně jiným číslem, i kdyby se ale všichni na jednom ideálním multiplikátoru dohodli, určitě už je vám jasné, kde by byla chyba - podobné kalkulačky vůbec neberou v úvahu, laicky řečeno, barevné odlišnosti. 

    Obecně mi tedy přijde mnohem rozumnější řídit se svým fototypem a zkrátka se často přetírat (ideálně krémem s co nejvyšší ochranou, samozřejmě), než počítat minuty u jednotlivých opalováků. Problém zde leží navíc v tom, že dle průzkumů se lidé natírají zhruba třetinovým množstvím krému, než které by mělo zajistit ochranu na obalu.


    4. Může být vyšší ochranný faktor na škodu?

    Ač se to zdá zvláštní, vyšší ochranný faktor opravdu může být na škodu, a to právě díky spojování si délku strávenou na slunci s uvedeným SPF. Vyšší faktor vzbuzuje dojem, že není třeba krém natírat znovu, nebo alespoň ne moc často. 

    Zbytečné je podle odborníků investovat do opalovacích krémů s SPF větším než 50, protože míra ochrany proti UVB paprskům se zde téměř neliší. Naopak pokud chcete mít jistotu, že váš opalovací krém nakope zadky i UVA paprskům, které do SPF stupnice nejsou zahrnuty, sáhněte právě po padesátce či výše - legislativa v Austrálii a Evropě monitoruje dobrou schopnost odrážet UVA paprsky u krémů s SPF 50+. 

    

    Po jakém faktoru saháte vy? A jaký fototyp zaškatulkoval vás? Mazání zdar!

    Mějte se krásně,
    M.

P.S. Odbornější informace jsem čerpala se stránek skincancer.org a onhealth.com.

30 komentářů:

  1. Vždycky si mezi podobnýma tabulkama připadám hrozně opomenutá! Jsem blondýna, mám světlý oči a v zimě vypadám tak seversky, že mě často oslovujou jako cizinku a ptaj se, jaký že je Norsko, ale opálím se každý léto jako nic a spálím se fakt jen výjimečně (sice se teda poslední roky relativně poctivě mažu, protože jsem se jednou oloupala a od tý doby se bojím, ale taky se mi stalo, že jsem strávila dovolenou na Djerbě úplně bez mazání a po spáleninách ani známka). Asi ňáký švihlý geny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je přesně můj případ, taky se opaluji hodně dobře a přes zimu ani moc nevyblednu, ale mám světlé vlasy a oči a nevím, podle čeho se v tabulkách řídit.

      Vymazat
    2. Jooo, tak to jste si vyměnily pokožku se mnou určitě .)) (viz můj komentář níže)

      Vymazat
    3. mám to úplně stejně holky nikdy za život jsem se nespálila, ani když jsem byla v Africe na měsíc a ani jednou jsem se nenamazala a fakt se nespálila, ale hezky opálila :D řekla bych, že jsme smíchaný fototypy :)

      Vymazat
    4. Pokud se nenajdete ve fototypech, řídila bych se spíše reakcí pokožky na sluníčko, tak by to mělo sedět s SPF správně vždycky:)

      Vymazat
  2. Vždycky si vzpomenu jak jsem si z Ameriky přivezla opalovák s SPF 70 a vždycky když jsem ho vytáhla, lidi mě tady měli za blázna a panikáře... Jinak používám běžně 30-tku, což je vzhledem k mému fototypu 3 asi ok. Jen si nevím rady s krémem na obličej, mě se po všech uspávají póry, i ty s označením fluid jsou na mě strašně mastné. Máš nějáký tip? Myslíš, že bych si mohla prostě jen ten oxid zinečnatý přimíchat do svého běžného krému?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, SPF 70! Amerika mě čeká v sprnu, tak si ho musím přivézt, to zní opravdu exotsky:) Jinak co se týče toho krému na obličej, měla jsem stejný problém a teď jsem objevila asi tak nejlevnější opalovák na světě - mají ho v Globusu, verze je speciálně pro velmi citlivou pleť s případným akné a jinými kožními reakcemi a nemůžu si stěžovat, mají 20, 30 i 50 a stojí nějakých 90 korun... Bohuel u sebe teď nemám přesný název a na internetu se mi nepodařilo najít, ale v pondělí se k němu zase dostanu a snad si vzpomenu a dopíšu:) Teď dopatlávám třicítku od Biodermy a je i na ten obličej fajn:)

      Vymazat
    2. Super tak dej pak vědět.A nebylo to Bione?Já teď jedu na obličej stále už jen Hauschku a nic víc
      a jsem spokojena jak nikdy v životě tak bych si ten "the best face I've ever had" nerada rozhodila:))

      Vymazat
    3. Tak značka se jmenuje Natuvell:-) Mám třicítku a padesátku, padesátka nese označení fluid, ale mastný vůbec není, a za stovku je to paráda:)

      Vymazat
  3. Hmmm... já se vůbec neopalím, jsem bledá a snadno se spálím, ale mám tmavě hnědé vlasy i oči. Jsem nějaký zhnědlý Kelt?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Brunwen, vypadá to u tebe na dvojku, v takových případech je lepší se řídit reakcí pokožky na sluníčko:) Zhnědlej Kelt:D

      Vymazat
  4. Opět super článek! :) A jaký faktor používám? To bohužel moc nevím :D Svůj domácí...Stále nemám jasno v tom, jestli se jednotlivé složky sčítají nebo vyhrává ta s nejvyšším SPF (když mám v krému oxid zinečnatý, kokosák a další olejíčky) :) Odhadovala bych to tak 20 - 30 :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju!:) Ááá, další samomíchačka opalováků, bezva! Já myslím, že se složky ve směsi jaksi sčítají, podle toho, co se mi podařilo vyčíst, také ale většinou odhaduji:)

      Vymazat
  5. Já jsem dle tabulek fototyp 2 :) Běžně používám 30 na obličej 50, ale nejsem poctivý mazač! :(
    Jednou jsem byla na závodech na Šumavě, měla jsem sluneční brýle, ale sluníčko svítilo tak nějak střídavě, spíš bylo pod mrakem. Nenapadlo mě se mazat... Druhý den jsem vypadala jako "mončičák". A hned další den jsem šla na pracovní pohovor. Nešlo to skutečně ničím zamaskovat :). Ale jak je mým zvykem, všichni jsme se tomu zasmáli...
    Kat....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem dvojka:-) Ale teda žádnou takovouhle super historku nemám, mončičáka si vozím jen z hor a naštěstí maskovatelného:D

      Vymazat
    2. Z toho si nic nedělej, sluneční brýle mám opálené každoročně:D

      Vymazat
  6. Super článek!
    Já jsem třetí typ - vždycky se dřív nebo pozdějš brutálně spálím a skoro se neopálím. Jsem v Katalánsku 2 měsíce (tři vykřičníky) a mám opálený ramena a nárty, jinak furt mozzarela (pět vykřičníků). Nespravedlnost!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Btw. víš, že i černoši se můžou opálit? (respektive ztmavnout a v zimě zesvětlat - pokud žijou v nějaký mírný oblasti, třeba v Česku :) )

      Vymazat
    2. Je to tak, měla jsem kamarádku černošku, a i na ní bylo v létě vidět, kde měla ramínka od plavek :)

      Vymazat
    3. Jasně, mně ani nikdy nenapadl opak - doufám, že mi někde z článku něco takového nevyplývá:) Teda, ani po dvou měsících se nám mozzarella nevyudila, jakto?:D

      Vymazat
    4. Ty voleee, mozzarella je asi beznadějnej případ! :/ Stydím se přijet dom, páč tam budou lidi víc opálený než já po skoro tříměsíčním pobytu tady :D

      Vymazat
  7. Já jsem asi 3, ale nesedí mi tam vlasy. Teda ne že bych si k té blond nepomáhala chemií, ale svoje vlasy mám světle hnědý, žádný "dark hair". A moje sestra je naopak mezi 1 a 2, akorát s tmavýma vlasama, prostě Sněhurka :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ty vlasy jsou v tabulkách takovou největší chybou:) Jé, to jste se ségrou takhle různý, jo?:)

      Vymazat
  8. Vida, jednou na mě jedna tabulka sedí;) Ale hned mě k tomu napadá moje teta, která má vlasy jako uhel a pleť jako sněhurka (a fototyp 1). Já jsem trojka a nemyslím si, že by opalovák byl zbytečnost, ale většinu svého života patlání opalovákem hodně podceňuju, prostě na to zapomínám. Až teď, když mám pigmentové skvrny, si na ten opalovák umím vzpomenout, protože mě na to ty fleky na obličeji při pohledu do zrcadla upozorní. Ale stejně se aspoň jednou v prakticky každém ročním období spálím, aspoň trochu. Nejhorší zatím byly spálené uši. Bylo to kdysi v létě na horách a nedošlo mi, že tím sunblockem musím napatlat opravdu VŠECHNU odhalenou kůži (nebo spíš mi nedošlo, kde zůstala nenamazaná odhalená kůže). Puchýře na ušních boltcích teda nic moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježiš, au! Já používám na uši, nos a obecně tyhle potvornatý části obličeje, který se často spálí, tyčinku od Baley s OF 50 a protože pěkně voní, ani na ní nezapomínám:)

      Vymazat
  9. Ahoj Míšo, vyrobila jsem si tvůj opalovák na tělo (jen jsem nepoužila olej z přeničných klíčků, místo něho avokádový) a včera jsem se trochu připálila. Nevím, čím to může být, možná jsem použila malé množství!? Absence oleje z pš. kl. snad tak zásadní není, né? Minimálně dvacítka by to měla být i tak. Byla jsem na slunci asi hodinu kolem jedenácté. A články o osvětě v opalování jsou super, většina lidí v mém okolí na opalovací péči kašle!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojda, ono těžko říct:-) Já momentálně vycházím z domu s padesátkou, protože při aktuálních vedrech bych hned byla jako rak, záleží na Tvém fototypu. Jinak pokud jsi opalovák dělala podle receptu, který tu mám, olej z pšeničných klíčků tvoří většinu krému a pokud jsi nepřidala více ZnO, nevím, jestli to na tu dvacítku dosáhne. Jsem ráda, že se "seriál" líbí!:)

      Vymazat
  10. Já jsem někde mezi 1. a 2. a mažu se 30 kou vždy, když vylezu z vody a nebo každou hodinu :-) obličej 50, tabulkama se neřídím a faktor během dovolené zásadně nesnižuju...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsme na tom koukám dost podobně:)

      Vymazat
  11. já jsem podle tabulky 3. Mám BB od Biodermy 50 na pleť a na tělo používám 30, u bazénu se mažu pokaždé co vylezu z vody, ale pokud běhám po městě, tak si neumím představit, že bych se někam chodila mazat, stejně ale vyhledávám hlavně stín i u toho bazénu, na sluníčku nějak moc dlouho neumím vydržet a i tak jsem celkem opálená, ony si mě ty paprsky vždycky najdou:) Letos jsem se nespálila, ale občas se podaří, že nějakou část těla nevychytám...

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...