středa 25. června 2014

Opalovací desatero I: Pochop, jak to funguje - působení slunce na pokožku a funkce opalovacích krémů

Zdroj

    Co se pečující kosmetiky týče, řeší se toho hodně. Krémy, séra, oleje, čistící pěny, čistící gely, čistící oleje, čistící rolády, čistící balzámy, sto druhů masek. Upřímně, 99% těch věcí prostě nepotřebujeme - chceme je, to jo, protože tý pěkný paní na obrázku určitě nevyretušovali póry photoshopem, ale zmizely po použití toho super předraženýho tonika.

    Málo se ale řeší opalovací krémy, které narozdíl od pětifázové čistící řady, která je ve finále asi tak jemná, jako kdybyste pleť párkrát vydrhli jarem, opodstatněnou funkci mají. Na každém portálu pro ženy najdete tisíc článků o drahých krémech, které vám udělají službu přinejmenším jako doživotní zásoby botoxu, ale fakt, že denní použití kvalitního opalováku udělá onu službu spolehlivěji, je jaksi opomíjen. (Ochrana proti stárnutí kvůli slunečnímu záření je samozřejmě ta méně důležitá funkce opalovacích krémů.)

    Když jsem nad tím tak přemýšlela, rozhodla jsem se vytvořit opalovací seriál - přeci jen na jeden článek je toho fůra, a každej si určitě radši přečte deset kratších  příspěvků, než jeden na půl dne.

    Takže začneme pěkně od podlahy. 


    1. Jak působí sluneční záření na pokožku?

    Asi každý z nás se někdy v životě spálil. Já mám v živé paměti jedno odpoledne, kdy jsem na břiše usnula na zahradě po týdnu plném písemek někdy v šestnácti letech; spálila jsem se tak, že hranice mých šortek byla viditelná ještě dva (!!!) roky poté. 

    Spálená kůže je nepříjemná, šeredná, loupe se, hlavně si ji ale vaše pokožka bude pamatovat. K trvalému poškození buněk se však spálit ani nemusíte; k degeneraci buněk stačí UV záření o dost méně. 

    Jak keratinocyty (hlavní pokožkové buňky), tak melanocyty (buňky, které se vám starají o to super opálení) se vlivem slunečního záření mohou stát karcinogenními. Do určité míry se buňka dokáže sama zregenerovat, pokud je ale její DNA trvale poškozena, některé geny zaručují vysokou pravděpodobnost propuknutí rakoviny. UV záření dále oslabuje imunitní systém a pro tělo je těžší nejen rakovinné buňky zničit, ale také bránit jejich růstu.

Mutace DNA způsobená UV zářením; zdroj


    Přečasné stárnutí způsobené slunečním zářením, v angličtině šikovně schované pod termínem photoaging, se sice s rakovinou nedá srovnávat, i tak jej ale nikdo nevítá s otevřenou náručí. 
 
    Za hezkou, vypnutou pleť může zejména střední vrstva pokožky (dermis), ve které se skrývá mimo jiné kolagen a elastin, a zatímco od kratších UVB paprsků jim žádné nebezpečí nehrozí, potvory UVA s delší vlnovou délkou vám vlákna kolagenu pěkně potrápí. Díky jejich poškození se extrémně zvýší produkce elastinu, což přivolá na pomoc enzymy, které poškozená vlákna kolagenu opravují, což se jim často nepovede na jedničku a vy jim můžete zazlívat vrásky. Teda sobě, samozřejmě, ale vždycky je pěkný mít to na koho shodit.

Zdroj

    Mimochodem, tuhle fotku znáte? Pán je řidič. Levou polovinu obličeje měl celý život přímo u okénka, pravá byla relativně v suchu. Pěkný odstrašující případ. Často na něj ráno myslím, když mám chuť opalovací krém přeskočit.


    2. Jaká je přesně funkce opalovacích krémů?

    Ani opalovací krém s nejvyšším SPF vám nezaručí, že do vaší pokožky UV paprsky neproniknou. Jedná se pouze o filtr, jehož síla je dána právě SPF silou; zatímco faktor 15 je schopný bloknout zhruba 93% paprsků, padesátka by vám měla zajistit až 98% ochranu. A toto neuvádím jen pro zajímavost; většina lidí z mého okolí má totiž pocit, že jakmile se opálí, kůže si zvykne (aka po pár dnech s třicítkou můžu přesedlat na patnáctku, popřípadě se na opalovák úplně vykašlat, přece se nebudu mazat krémem, když bez něj se opálím rychlejc). Čemuž se člověk po přečtení pár odstavců výše může jenom nevěřícně smát, popřípadě to doplnit výrazem WTF.
 

    3. Co chtít od opalovacího krému?

    Ochranu proti paprskům UVA i UVB, tedy záření typu A i typu B. Dobrý opalovací krém by měl pokrýt široké spektrum vlnových délek. Kratší UVB paprsky nejsou zdraví tak nebezpečné jako UVA o delších vlnových délkách, neproniknou mraky a stínem, navíc stimulují produkci nového melaninu, na druhou stranu ničí svrchní vrstvu pokožky, způsobují spálení a photoaging (i když pomaleji, než UVA paprsky). Oproti tomu UVA proniknou skrz mraky či sklo hlouběji do pokožky, kde si vesele mění DNA buněk a na vráskách pracují závratným tempem. 

    Sun protection factor, tedy SPF, se měří podle toho, jak účinně odklání UVB paprsky. Podle hodnoty SPF se také často odvozuje, jak dlouho je člověk na slunci chráněný proti spálení. Na SPF mám v plánu si posvítit v další části seriálu, nechám ho tedy jen lehce nakousnuté. 

    Voděodolnost uvádím trochu s otazníkem (tady ho máte, ?). Obecně na ni věřím asi podobně silně jako na Ježíška a považuji ji za pěkný marketingový tah. Nevěřím, že jsou opalovací krémy ošoupání-odolné, zákonitě potom nevěřím, že je neošoupe voda. Sahám v klidu po těch, které se tímhle slovem nechlubí, a často přetírám. Což je mimochodem doporučené i u voděodolných kamarádů. 


    4. Chemie, která vás chrání

    Existuje spousta přírodních olejů a másel, které se pyšní vysokým SPF faktorem (olej z pšeničných klíčků, malinový olej, mrkvový olej), samy o sobě ale dle mého názoru nestačí. I proto jsem přidávala do svých opalovacích krémů (recept 1, recept 2) oxid zinečnatý, který má schopnost odrážet širší spektrum UV paprsků.

    Pod jedním z receptů jsem za to dostala vynadáno. Na internetu najdete spoustu spekulací, že je ZnO potenciálně nebezpečný. POTENCIÁLNĚ, prosím. Navíc se v této souvislosti mnohem častěji udává brácha oxid titaničitý. V tomhle ohledu věřím raději faktům a než abych si stoprocentně zadělala na rakovinu, radši potenciálně riskuji - ani nevím co. ZnO a TiO2 jsou navíc, narozdíl od mnoha jiných chemikálií, vhodné i pro děti a žádná zdravotnická asociace před jejich používáním nevaruje. Trochu mi to připomíná oblíbenou horror-story ze základky, kdy se tradovalo, že nám z kohoutku teče kyselina sírová. (Hádejte, kdo měl potom žízeň...)

    A jakkoliv miluji přírodní kosmetiku, v brutálním počasí sahám po padesátce z obchodu, chemie nechemie. 

...

    Jak to chodí ve vašem okolí? Také převládá názor, že opalováky akorát "zpomalují opálení"? Mažete se, nebo svou pokožku zanedbáváte?

      Mějte se (a mažte se),
     M.

P.S. Odbornější části textu jsem čerpala ze stránek skincancer.org, dermatology.ca, thatscienceguy.com, onhealth.com.

59 komentářů:

  1. super článek! jenom k té voděodolnosti - celá rodina používáme opalovací krémy Daylong, které jsou opravdu potom, co se počká dvacet minut voděodolné. Máme to nečtněkrát vyzkoušeno a vážně fungují. Otázka je, co je v tom za věci, že se to teda vůbec nesmyje a nic.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, Luci, také často saháme po Daylongu:-) Jsou to rozhodně dost kvalitní krémy, i tak ale přetírám několikrát za den. Je ale fakt, že ani jako malá holka jsem se nespálila, když jsem s Daylongem trávila dny v bazénku:)

      Vymazat
    2. Daylong jsem dřív taky používala. Pak jsem ale začala pátrat po kvalitách atd. a nakonec jsem se dočetla, že zase tak skvělý není (ale neptejte se proč a jak, je to už pár let, takže si to nepamatuju :). Naopak v dTestu dopadly nejlépe opalováky od Baley z DM. Tak jsem přesedlala na ně a rozhodně si nemůžu stěžovat - a jako bonus navíc je i moje peněženka spokojenější.

      Vymazat
    3. Já bych těm dtestům zas tak nevěřila, raději věřím vlastním zkušenostem :-) Daylong je jediný opalovák, po kterém jsem se nikdy, ale opravdu nikdy nespálila, ani v Řecku v úmorných vedrech, kdy jsem se namazala pouze 1x denně ráno! On opravdu vydrží celý den, přežije slanou vodu, ručník, cokoliv, a není třeba se domazávat. Nechápu jak to funguje, ale potvrdil mi to každý kdo ho kdy použil :-)

      Vymazat
  2. Sakryš, dnes jsem zapomněla na opalovák ráno, to se mi už nesmí stát (když vidím pana řidiče, budu si na to dávat sakra bacha!). Joo, okolí je docela laxní k UV paprskům. Přece se nebudou opalovat pomaleji (?!). Dokonce jsem zažila, že známá se na dovolené v chorvatsku nemazala vůbec. Nepochopím, měla jsem sto chutí ji každé ráno prohnat bazénkem plným opalovacího oleje!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také máme známé, kteří se vůbec nemažou - a jsou to doktoři. Fascinující. Pan řidič je super obrázek:(

      Vymazat
    2. Přesně moje maminka, ta se maže v Chorvatsku první dva dny a pak přestává...Každý den jde pěkně do ruda a postupně zhnědne...Obhajuje si to tím, že ji to nepálí a s krémem se tak dobře neopálí...A nenadělám s ní nic...

      Vymazat
  3. Já jsem v naší rodině za exota, který se na dovolené u moře maže každou chvilku padesátkou, nosí široký klobouk a den na pláži tráví kompletně schovaná pod slunečníkem v síťovaném ponču... Jojo, všichni se mi za to pošklebujou, ale když vidím, jak se sem tam přemáznou tím krémem s SPF 6 (!!), aby se jen nespálili - protože nižší faktor tě chrání stejně jako vysoký, ale opálíš se - tak se mi kroutí i prsty u nohou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem podobný exot, jako ty:-) Nevím, kde se vzal tenhle názor, o kterém píšeš - jestli to tu zakořenilo za minulého režimu, těžko říct. Co jsem tak postřehla, cizinci jsou v tomhle zodpovědnější.

      Vymazat
  4. jo, máma je typický árijec, ale do Bulharska v půlce července (si myslím v tom největším slunečnu) si bere 20SPF a kdyby mohla, tak si nemaže nic. Prý se ze začátku bude mazat mou třicítkou. Ona totiž chce být opálená a udělá pro to cokoliv, a nevysvětlím jí, že s jejím fototypem se neopálí ani kdyby se na hlavu stavěla. A to mi prosím zakázala SPF50, který jsem si chtěla koupit. Protože prý bych se vůbec neopálila (což ani nechci, jsem ráda bledá) a je to zbytečně moc. Takže asi tak, asi jí tohle dám přečíst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Barčo, není Tvoje mamka náhodou stejná osoba s tou mojí? Za padesátku dostávám běžně vynadáno a pod brutálním Tureckým sluníčkem je patnáctka maximum a ještě by byla lepší nějaká osmička, desítka, aby fakt nachytala bronz. Au au au.

      Vymazat
    2. tak já nevím, co s tím ty mamky mají :D měly by si založit nějaký anonymní klub zaměřený na tuhle problematiku :D

      Vymazat
    3. Vaše mamky teda moc nechápu :) To, že se sami mažou nižším faktorem, tak ok, ale aby vy jste dostaly vynadáno, nebo si nemohly koupit krém s faktorem, který chcete, mi přijde dost ujetý.

      Vymazat
  5. Super článok, a teším sa na ďalšie. Len mám pocit, že tí, ktorí na opalováky kašlú, tak na ne budú kašlať aj naďalej. Ja sa priznám tiež, že často zabúdam na opalovák, ale odteraz si asi pri zrkadlo pridám fotku šoféra (bude sa kamošiť s Bertou :D ). Verím, že potom nebudem zabúdať. Len ma mrzí, že nejak neviem nájsť taký opalovák, ktorý by vyhovoval mojej pleti. Inak chystám sa vyrábať opalovák, ktorý si sem nedávno dávala, tak uvidím, možno práve on bude ten pravý :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, taky jsem si vzpomněla na Bertu!:-) Doufám, že třeba alespoň mladším ročníkům by mohly články něco přinést - v nějakých patnícti bylo mým snem taky čokoládový opálení (úplně světlá blondýna, haha) a krém jsem brala jako překážku. I když mazala jsem se alespoň těmi nižšími čísly, no.

      Vymazat
    2. Tak v to dúfam aj ja, že aspoň mladšie ročníky niečo pochytia, a možno niečomu priučia aj maminy. Dúfajme, aj keď moja mamina je v tomto smere zodpovedná a pod 30 nejde :) A inak, sme na tom dosť podobne, lebo tiež som svetlá blondýna, a čokoláda zo mňa bude iba ak sa v nej vykúpem :D A časy keď som nechcela používať 10, lebo to už je moc (6 bola optimum) by som si teraz dala najradšej facku :)

      Vymazat
  6. Ja se priznam, ze nemam rada vedro a nemam rada bejt na slunicku (protoze je mi na nem co? vedro!). A navic se mi v tehotenstvi a i pak pozdeji od slunicka delaly pigmentove skrvny, uz jsem zazila i slunecni alergii, takze jsem tak nejak pochopila, ze ja a slunicko si uplne nerozumime, ergo se snazim, kdykoli vylezu z domu, bejt namazana (kremem s vysokym SPF samozrejme :) Jsem tak nejak defaultne bledule a smirene se s tim nosim mezi opalenymi kamarady :) Co mam kolem sebe kamaradky s detmi, tak mazeme mazeme, ale podle me starsi genereace - treba moje mama - povazuje "bejt opalena" porad za znamku toho, ze se mam dobre, ze jsem mela dovolenou, nebo co, takze treba mamka se opaluje kazdou chvilku a maze se kremem s co nejnizsim faktorem, pac "jinak by se neopalila"…
    Jinak co rikas na testy opalovacich kremu? Vychazeji z nich docela dobre treba kremy z DM, naopak Bioderma, Vichy, ruzne high-end znacky nic moc. Daylong je cajk, taky pouzivame :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím do puntíku, kamarádky v mém věku většinou sluneční péči nezanedbávají, zato mamka a její generace (a to jim není ani 50) považují opalováky za nepřítele toho božího opálení.

      Jinak jednotlivým opalovákům se plánuju v budoucnu taky věnovat, testy jsem také četla a teď nejčastěji sahám po opalovacích krémech z DM, ideálně dětskou řadu:-)

      Vymazat
  7. Krásný a přínosný článek,hned mám chuť se namazat a to je dneska u nás venku pěkný slejvák:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju:-) Jo, také jsem se musela smát, když jsem se vzbudila o půl páté ráno, jak mi na střešní okno brutálně bubnoval déšť, a já věděla, že mi za čtyři hodinky přistane na blogu článek o opalování:)

      Vymazat
  8. To s tou fotkou je ňáký divný... to bylo sluníčko vždycky jen na jedný straně a on jel jen jedním směrem? :)
    Já se mažu, ale hrozně mě nebaví, jak se většina opalováků blbě vtírá.. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pročpak by jel jedním směrem?:) Jednak strana obličeje byla neustále u okénka, druhá vevnitř.

      Také mě natírání moc neba, ale beru to jako nutný zlo:D

      Vymazat
    2. Sluníčko přece mohlo svítit i z druhé strany. Když jedeš busem a sedíš vlevo a vpravo nikdo nesedí a svítí slunko, tak to na tebe taky paří, i když jsi "daleko" :)

      Vymazat
    3. Pán řídil náklaďák, na internetu je o něm více článků, kde se specificky uvádí, že pravou stranu obličeje měl díky široké střeše i nákladu po své pravé ruce ve stínu;)

      Vymazat
    4. Problém řidičů, UV přes sklo téměř neprochází, jenže řidiči si v létě okénko na své straně otevřou (zvlášť když nemají klimatizaci). Takže se jim levá strana tváře vystavuje nechráněná sluníčku, pravá strana je chráněná zavřeným okýnkem.
      Markéta

      Vymazat
    5. UVA paprsky navíc prochází vcelku slušně i tím sklem:-)

      Vymazat
  9. Já mám pocit, že ať se namažu osmičkou nebo padesátkou, opálím se nakonec stejně, jen s rozdílem pár (čímž myslím fakt pár, dva tři, ne patnáct) dní, takže nechápu ten odmítavej postoj k mazání jakože já bych se namazala, ale to se potom neopálím. Předloni jsem si na vodu zapomněla přibalit opalovák a nikomu bych nepřála ten hnusnej loupací kolotoč, kterej mě potom čekal (jo, za tři týdny z toho byl super bronz, ale než se mi kůže uklidnila, byla jsem jak had, kentus). Bez ochrany ani ránu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu poslední větu by měli vyrejt do žuly a někde vystavit, a ať si jí každej přebere, jak chce:-) Přesně tak, i s padesátkou se člověk opálí dostatečně, jen to chce trochu víc času, holt je tím vykoupené zdraví. Uf, na vodě bez opalováku, au!

      Vymazat
  10. Miško, príma článek, kurňa, konečně po dlouhé době v blogosféře něco slušného k počtení ;) Jo, k té přírodní ochraně.. oxid titaničitý má ještě vyšší schopnost ochrany (několikanásobnou) než oxid zinečnatý, ale za cenu neuvěřitelného bělení. Proto se dává ve zvýšené míře jen do plně krycích MMU, protože jinak bychom byly všechny bílé až za ušima. Do kérmu ho dát lze, ale je na tom s aplikací ještě hůř než zinek.. Jo a voděodolnost jde trochu polechtat i u DIY krémů - stačí přidat nějaký vosk a jak po tom bude voda stékat. ALe rozhodně bych tomu nevěřila tak, že bych si to rána naplácala, vypleskla se na pláž, koupala se a přemázla až po několika hodinách.
    CO se týče té chemky - loni jsem si s sebou bral aBiodermu, bylo to peklo a na to, že měla být voděodolná, tak přesně tam, kde mi voda šplíchla na nohu (jen šplíchla! nešla jsme se s tím koupat), zůstaly ještě měsíc fleky, takže už beru všechno s rezervou, i ty lékárenské "zaručené" opalováky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ó, děkuji za kompliment!:-) To s tou vodou a Biodermou mě teda dostalo, fleky kvůli šplouchutí? Wow:-O Jojo, s tím voskem je to pravda, i másla a oleje jsou asi trochu držáci, zkoušela jsem to na svém opalováku a nedržel vůbec špatně, ale pořád jsem ošoupání-skeptická:)

      Vymazat
    2. Hehe, ošoupání-skeptická =D nojo, jsem ráda, že neholduju opalování "na žabu" (=> vyplesknout na kámen a čekat dokud neuschnu), jinak bych musela řešit ještě daleko víc problémů. Takhle prostě vlítnu do vody a když vylezu a oschnu, znovu se namažu a je to. =)

      Jo a na tu Bidermu jsem nakonec chytla i alergii, takže jsem se po zbytek dovolené musela mazat docela drahým Avene určeným jenom na obličej =/

      Vymazat
    3. Jej, ty máš teda štěstí:-( Já teď jedu na DMkových opalovacích, v testech vycházejí lépe než drahé lékárenské, a musím zaťukat, ani se sluneční vyrážkou s nimi nemám problém, což je u mě malý zázrak:)

      Vymazat
  11. Pěkný článek, já se přiznám, že opalováky nějak nemusím. Jenže já nemusím ani opalování :D. Chtěla bych být opálená, ale já se opaluju hodně těžko, to za prvý, za druhý na sluníčku je mi divně, unaveně a hlavně upoceně, což vlastně souvisí s tím, že na sobě nesnesu žádnej krém (ta představa, jak se na mně rozpouští a lepí, mi nahání hrůzu, jen na to pomyslím :D). Obecně jsem jako šváb, když vyleze sluníčko, zalezu hned do stínu. No, uvidíme, třeba se překonám... samozřejmě s krémem :). Ale při tomhle článku jsem si vzpomněla, na takový ty mladý slečny, který jsou posedlý "krásnou" bronzovou kůží (takový ty sluníčkový a solárkový královny) , a i přes to, že jim není ani dvacet, mají vrásek jako třicítky a možná i víc a celkově ta pleť vypadá unaveně a ne tak zdravě... odstrašující.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teda sluníčko miluju, bohužel s mým fototypem to bez minimálně třicítky nejde:D Jo, pár takových slečen se mnou chodí do ročníku a je radost koukat na ty vrásčité dekoltíky.

      Vymazat
  12. Parádní článek, taky se myslím, že mazat se je nutné. Já se teda mažu jen, když vím , že budu na sluníčku dlouho. A k těm potencionálně nebezpečným látkám, chystám se o tom něco napsat, ale nebude to lehké. Podle mě největší problém kupovaných opalováků může být v tom, že aby byly přijemné, tak je snaha aby se rychle vsákly a tím pomáhají vstupu možná nebezpečných látek do těla. Takže myslím že v homemade olejovém opalováku tohle tolik nehrozí.
    Marketa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se těším:-) Já se v létě mažu ráno, i když předem plány neznám, už jsem si tak nějak zvykla. Být trochu chemik, ráda bych se v tom rýpala :)

      Vymazat
  13. Díky za článek. Snad mě donutí být důslednější.. Musím se přiznat, že při takovém tom běžném provozu jakože so školy, na nákup a tak mazání hodně zanedbávám.. Budiž mi částečnou omluvou, že slunění nijak neholduju. Představa, že se vykydnu na deku a nechám se opékat je pro mě spíš noční můra. Přijde mi to jako děsná ztráta času, navíc je člověk akorát upocený a ulepený.. No nic pro mě.
    Na druhou stranu, pokud vyrážím někam, kde vím, že budu celý den na slunci (prostě výlety a tak), mažu se důkladně. Může za to i můj přítel, který se bez opalováku spaluje snad okamžitě, takže je to nutnost. Z toho plyne, že dokud se mnou vydrží, předčasné vrásky ani rakovina kůže mi nehrozí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já na sluníčku moc ráda čtu nebo poslouchám audioknížky, jsem takovej ten věčně zmrzlej člověk, co si na sluníčku libuje:) Přítele se drž!:D

      Vymazat
  14. Mažeš se, jen když jdeš na slunce? Nebo opalovák používáš na celé tělo každý den (to mi doporučovala kožní, ale přišla mi dost fanatická). Já třeba opalováky nevedu. Nechodím se opalovat, líbí se mi bledá pleť, navíc já jsem ten typ, co se nikdy neopálí, leda spálí. K moři taky nejezdím. Takže se maximálně jdu občas opláchnout do bazénu, kam se nemažu, protože by se mi to stejně smylo. Jinak jsem spíš indoor typ, nebo se pohybuju zásadně ve stínu. Jo, když už hrozí nějaký túra, tak se namažu tím, co je doma, ale to je bohužel z výše popsaných důvodů max. desítka. Na obličej ale vždycky ráda sahám po BBčkách s vyšším SPF, hlavně kvůli tomu, abych nedopadla jak ten pán. I když v poslední době ani ta moc nevedu a používám max. bronzer, rozjasňovač a tvářenku, občas pudr, jinak pleť ničím nepřekrývám. Tak by to možná chtělo podívat se i po nějakém tom denním krému se SPF.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přes léto se mažu ráno opalovákem celá, ačkoliv nemám jasné, jestli někam vyrazím, či ne. Kromě léta, pokud zrovna není parnější část podzimu nebo jara, používám SPF jen na obličej (většinou taky formou BB), popř. na ruce.

      Vymazat
  15. Super článek. Pan řidič je opravdu odstrašující. Když jdu na dýl ven, nebo k vodě, poctivě mažu. Když pouze do práce (kanclu) tak na to většinou kašlu, ale pokud je pařák, míchám alespoň padesátku na obličej do makeupu. Mamka je přesně ten typ co se opaluje, ideálně bez krému, nebo, když už to musí být, s nějakým nízkým faktorem a griluje se, poledne, nepoledne... Ufff... Ale jak tak koukám, tak je to celogenerační problém.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, jsem ráda, že se článek i pan řidič líbí:) Jojo, ještě že my jsme osvícená generace:D

      Vymazat
  16. Skvělý článek, Míšo! Naprosto souhlasím, kosmetiku na opalování potřebujeme, ale téměř jí nepoužíváme. Jsem to viděla na jedné starší kolegyni z práce - na zahrádce pracovala v plavkách a bez jakéhokoli opalovacího krému! No, nemusím ti říkat, jak ta její kůže vypadala hrozně :D Ta fotka s řidičem je dost hustá!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ó, merci:-) My máme známé, kteří se celé léto vyloženě pečou (tomu se ani nedá říkat opalování) bez jakékoliv ochrany - paní je sice hezky štíhlá, super účes i makeup, ale podle stavu kůže by jí člověk hádal o deset let víc.

      Vymazat
  17. Jo, pěkný článek.=) Je fajn, že i o něčem takovém se tu na blozích mluví.=) Já jsem bílá jak porcelánová panenka. Do hněda se stěží opálím, většinou přes červeno. Ale přímé slunko nevyhledávám, venku se schovávám pod stromy a jiné pokrývky.=) Na sluníčku jsem jen, když mě zrovna hřeje příjemně a nebo když tam zrovna něco dělám, třeba pracuji.=)
    A když opalováky, tak používám Daylong - měla jsem loni SPF 30 a je fakt, že jsem na sobě žádné spálení za celé léto nezaznamenala. A tu v Brně mám v šuplíku déemkovskou třicítku a taky dobré.=)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jedu přes červenou, i když se opaluju překvapivě dobře:-)

      Vymazat
  18. Pěkný článek. Ale chtělo by nezapomínat, že nic není všelék, známe u bylin, v určitém množství mohou pomoci a vyléčit, ale pokud překročíme určitou mez, mužou se stát zdraví, nebo dokonce i životu nebezpečné. To samé se sluníčkem, vždyť bez něj bychom neměli co jíst, jako lidský druh jsme na něm naprosto závislí a přesto ve velkém množství může být nebezpečné. A co teprve opalováky, vždyť je to jenom chemie a jak si můžeme být jistí, že je to opravdu řešením, když to lidstvo zná pouhých necelých sto let? Všeho moc škodí a proto se držím zásady nevystavovat se přímému slunečnímu svétlu cca od 11,00 do17, 00 kdy je záření nejškodlivější. Dále jsem si vědomá toho, že moje kůže nikdy nebyla destinovaná být čokoládové hnědá, to umožnila léta a léta vývoje jiným národúm (které paradoxně si kůži naopak bělí) Zajímavý článek k rozšíření obzorů o opalovacích krémech a opalování celkově zde : http://www.moje-pravdy.cz/z-jinych-zdroju/zajimave-clanky/35-neroztrideno/512-kremy-proti-slunci-jsou-rakovinotvorny-chemicky-koktejl , neříkám že se vším souhlasím, ale malé střipky zrcadla nám umožňují získat přesnější obraz....
    Amina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě že tímto článkem nechci říct, že sluníčko nepotřebujeme nebo že se mu máme vyhýbat, takový vitamin D bychom jinde těžko načerpali, nehledě na dobrou náladu:) O tom, zda jsou opalovací krémy škodlivé, či ne, toho už bylo napsáno spousty, já se přikláním, jak píši v článku, k tomu, že raději ochrana před rakovinou, než risk něčeho, co ani není potvrzené. Každopádně díky za zajímavý komentář!

      Vymazat
  19. Musím přiznat, že po čtení článku nemám vůbec čistý svědomí!:D
    Každý rok, když jdu poprvé v plavkách k vodě začíná slovy "nebudu se mazat, za tu chvíli se nespálím", a každý rok pak nemůžu v noci spát, jak mě tu první noc pálí záda. Ale že bych se poučila? kdepak! :D
    U nás doma nikdy ani nebyl silnější opalovací krém než 15, a to navíc jen na obličej. Mamka je jak černoška pokaždé, když jen vyleze na chatě na zahrádku a já se naštěstí opaluju dobře po ní.........

    ....což ale samozřejmě není žádná omluva pro to že jsem v tomhle dost lajdák a nezodpovědná.
    Myslím, že (alespoň pár dní:D) než půjdu na sluníčko, na tenhle článek si vzpomenu a namažu se. Fakt!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bojím se, že vzhldem k tomu, jak vypadá předpověď počasí, bude článek tou dobou, než slunko zase vysvitne, hluboko v zapomnění. Od čehož mám dalších devět nachystaných!:D (V hlavě teda.)

      Závidím Tobě i mamče fototyp, i opálení poskytuje pidimidi ochranu:)

      Vymazat
  20. Super clanok :)) Ja sa bezne v lete mazem 30tkovym kremom a ked som pri mori, siaham po 50tke :) Ale pravda, ze posledne dni na dovolenke si davam na telo mozno 15 (hoci viem, ze som prakticky neopalitelna :D), no tvar menej ako spf 30 ani za svet :D
    Ujo ridic je odstrasujuci priklad, ale zas ked si spomeniem na svoju babku..ma 86, nikdy sa nenatierala (snad vobec nicim) a ma super vypnutu plet ako cerstva 60-nicka :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Siu:-) No zajímalo by mě, nakolik se Ty opálíš! Beztak Ti to ale světlé sluší určitě víc:)

      Jo, co se babči týče, má asi štěstí. Ono je to dost individuální, jen an té tváři, která je z každé strany jiná, je dost vidět, jaký umí bejt sluníčko svině:)

      Vymazat
  21. Ahoj Míšo,

    děkuju za další krásnej článek... chodím sem čím dál radši =o)

    Nooo a jinak já osobně jsem bílá, jako stěna, na obličej mám 50 a na tělo 30... teda obličej se snažím mazat každé ráno pod make-up, SNAŽÍM a přísahám, že po přečtení článku to budu striktně dodržovat...
    Ruce si mažu téměř každý den, pokud nosím kraťasy, tak i nohy...

    Ále mezi lidma bohužel převládá mýtus, že čím silnější faktor, tím míň se opálí... v podstatě netuší, co to ten faktor vlastně je...

    Třeba můj kolega je trošku snědší typ a NIKDY se nemaže... ani na dovolené v Chorvatsku, kdy je celej den na sluníčku a nespálí se ani trochu, vzhledově vypadá mladší, než skutečně je... dle jeho slov si nemaže nikdy nic... JENŽE tělo si za tyhle "prasárny" dělá čárky, jak v hospodě u piva a pak si to vybere, toť můj názor...

    Jinej kolega jde na celej den ven a nenamaže se, přijde do práce rudej, jako rak. Proboha proč v dnešní moderní době NEVYUŽÍT její možnosti, jako je blbej opalovací krém a napatlat se s tím?

    Odpověď je jednoduchá, lidi jsou v tomhle směru nevzdělaný a kašlou na sebe... je jim to jedno...
    A právě proto máme nejvyšší úmrtnost na melanomy z celé Evropy...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mikinko, díky za komentář (a za chválu:-)). Asi je náš nárůdek tak pohodlnej, že strávit ráno dvě minuty natřením by znamenalo, že člověku upadne ruka námahou.

      Vymazat
  22. Díky za článek, také tvoje stránky ráda sleduji! Obličej si už nějaký rok mažu poctivě každé ráno denním krémem s fakorem 20-30. Když jsem u bazénu nebo pracuji na zahrádce nikdy nezapomenu obličej znovu namazat + namažu zbytek těla a i při práci myslím na to se občas přemáznout znovu. Ale přiznám se, že hned ráno si tělo nemažu. Ale mamka se maže jen na dovolené a to max 15-20. A to jde nejdřív do červena a pak jí to zhnědne. Když se opaluje občas na chalupě, tak samozřejmě nic. Ani tam krém nemají. A to jí kosmetička prodala na obličej 50 biodermu, protože se jí dělají pigmentové skvrny na krkku a dekoltu...balí si ho s sebou ale zase jen na tu dovolenou a vysvětlit jí to nejde. Vzpomínám si, že mě jako dítě mazali daylongem, měla jsem exemy a tam mi to kožní doporučila na denní mazání...ale že by mi vtloukali do hlavy třeba když už jsem byla starší, že se mám mazat to ne. Vlastně jen babička. Ta sledovala modní trendy, že opálenost už ve světě není in a navíc byla alergik, takže aspoň ta nám to vtloukala do hlavy, rodiče ne...a dodnes někdy bojuju s blokem v hlavě, že když se namažu, že se neopálím...naštěstí se mi celkem daří takové informace z hlavy mazat pryč. Ale asi to byl takový celogenerační mýtus. Jinak já na tělo Daylong nebo DM :D Marťaska

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťasko, díky!:) Koukám, že se mažeme tím samým. U nás teda babičky obě úspěšně nějaký opalováky ignorovaly, to zas jo:D Ale generaci mamek to asi jeden nevysvětlí, skrz diskuzi čtu jen názory, jak se odmítají mazat nebo sahají po minifaktorech.

      Vymazat
  23. Poučný článek a celý blog je moc hezký. Můžu se zeptat, jaký krém používáš Ty a opravdu používáš denně? Nemluvím teď o parných letních dnech, ale třeba takový typický sychravý podzim/zima, kdy venkem proběhneš víceméně jen do školy nebo do práce :) (Omlouvám se, pokud se to tady už řešilo)
    Mějte se všichni moc hezky, Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veroniko, děkuji za pěkný komentář, jsem ráda, že se blog líbí! Jinak opalovací krémy celkem střídám (většinou jsem používala Biodermu 20 nebo 30, podle toho, po čem jsem zrovna v lékárně hrábla), teď mám nový objev a sice značku Natuvell, kterou kupuji v Globusu, opalovací krém stojí do stovky a je velmi jemný i pro mou pleť se sklonem k akné, jsem moc spokojená:)

      Vymazat
  24. děkuji za tip, taky mám aknózní pleť a ráda sahám po osvědčených krémech, i když každá pleť může reagovat jinak. A opravdu používáš úplně každý den? Toto mě právě zajímá nejvíce, protože já se mažu vyloženě jen když je slunečno, což se v čr moc nestává... Dělám tedy vzhledem k UVA paprskům asi velkou chybu že. Nebo myslíš, že make up s SPF 15 by mohl na podzim/v zimě stačit?

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...