neděle 1. června 2014

DIY: Voňavý opalovák s SPF 30+ (ft. Ekokoza)

 
   Všechny zdravím z prosluněného Turecka! Přes používaní vysokého SPF faktoru se pomalu měním z barvy sýru na to nejsvětlejší kakao, jaký jste kdy viděly, a řádně si to oslavuju

    Hned na začátek pro jistotu podotýkám, že se jedná o můj první, a doufám, že i poslední článek psaný na tabletu. Ta zpropadená věc má sklony měnit každé slovo, co napíšu (v prvním odstavci jsem vás třeba "zdravila z prsu"), najdete-li tedy nějaký roztomilý či méně roztomilý překlep, neděste se. Taky vás mám pozdravovat od Turka, který mě tu chtěl tahat z lehátka na šipky (túdle), i když pri vysvětlování, co to tu vlastně kutím, vypadal tak zmateně, že pochybuju o doručování pozdravů na správný místo; buďme pozitivní.

    Prapůvodním účelem tohoto článků ale nejsou pozdravy z prsu, kde se zřejmě s tabletem nacházíme (musí to bejt chlap), ale recept na parádní opalovák, kterým se tu střídavě s padesátkovou Niveou chráním. Je přírodní, ochranný faktor má 30+ a věřte nebo ne, krásně voní. Na konci článku vás také čeká malá odměna od eshopu Ekokoza, díky kterému jsem opalovák mohla nadšeně uvařit!


Budete potřebovat:
  • mrkvový olej (já už jsem s tim trapná, ale nemůžu si to nechat pro sebe; pro pana tableta by jako první ingredience stačily "mrtvoly" - např. zde)
  • olej z pšeničných klíčků (např. zde)
  • kokosový olej (např. zde)
  • mangové máslo (např. zde)
  • bambucké máslo (např. zde)
  • oxid zinečnatý (např. zde)
  • aloe vera gel (např. zde)
  • esenciální olej (nemusí být - např. zde)

    Ve vodní lázni rozpusťte 20 ml bambuckého a 20 ml mangového másla spolu s 30 ml kokosového oleje, 30 ml oleje z pšeničných klíčků a 20 ml mrkvového oleje. Až se všechny složky perfektně promíchají (a cílem je opravdu jen promíchat, ne provařit), odstavte z plamene a nechte vychladnout. Klidne si na pomoc povolejte ledničku.

    Mezitím si v moždířku připravte 30 g ZnO; potvora dělá hrudky, tak se jich pěkně zbavte.


    Až směs olejů a másel zchladne (tuhnutí nečekejte), přimíchejte 70 ml aloe vera gelu a předpřipravený oxid zinku. Nakonec můžete přikápnout cca 15 kapek esenciálního oleje. Já jsem použila citronellu - jednak mám ráda ovocné vůně, jednak ma právě tento EO mimo jiné schopnost odhánět hmyz. Jupí!

    Výsledný opalovák ani zdaleka vůní nepřipomíná klasické opalováky, jen abyste se nelekly. Ani tu hořkou chuť při náhodném vetření nečekejte (nedobrovolně vyzkoušeno). Díky mrkvovému oleji vás v lahvičce čeká mírně žlutá barva, pri roztírání se naplno projeví bílý zinek - a na kůži neuvidíte nic.


    Bambucké máslo i kokosový olej mají přirozené SPF cca 6-8, opravdovými experty tu jsou ale mrkvový olej s SPF cca 30 a olej z pšeničných klíčků (cca 20). Výše už stojí ve stupnici přírodních olejů jen malinový olej, který se údajně pyšní až padesátkou.

    Oxid zinečnatý by měl v tomto poměru zajistit sám o sobě minimálně SPF 25, směs jsem proto zaškatulkovala jako "30+". Požadujete-li vyšší či nižší ochranu, pohrajte si právě se ZnO; na internetu určitě najdete tabulku, která vám toho o procentech potřebných ve směsi k žádoucím ochrannému faktoru řekne víc než dost.

    Ačkoliv jsem na výsledný krém (s typickou opalovákovou konzistencí) pyšná jak na děcko a tím pádem můžu být neobjektivní, fakt se mi zamlouvá. Roztírá se velmi snadno, není přehnaně mastný a voní příjemně. (Poté, co jsem ho dovařila a vyzkoušela na ruce, přišla mamce návštěva - tak dlouho paní čuchala po té pěkné vůni všude po místnosti, až ji nos dovedl za mnou. Do pěkného kontrastu staví tuto příhodu jiná miniepizodka - stály jsme s nejlepší kamarádkou ve frontě na úložnu tašek v O2 aréně na Yoga Sensation - protože bylo pěkně, já si ráno kromě obličeje natřela Niveáckou padesátkou kromě obličeje trochu i ramena - a kamarádka, stojící metr ode mě, s jemně znechuceně nakrčeným nosem zahlásila: "Ses namazala vopalovákem, co?")

    Díky obsaženým máslům a olejům by měl opalovák disponovat i jakousi odolností proti vodě, bůhvijaká sláva to ale nebude. Navíc jsem v tomto ohledu skeptik a i opalovací kosmetiku, která se označením voděodolná pyšní, po koupání nanáším znovu.

    A co je na něm ještě fantastického? Že pro vás milá paní z Ekokozy připravila dárek - ke každé objednávce nad 500 kč získáte pri zadání kódu OK514 zdarma jednoho z hlavních hrdinů dnešního článku - mrkvový olej o objemu 50 ml. Je skvělý jak jako ochrana proti sluníčku do krémů či balzámu na rty, ale i do pleťových olejů - sama ho ráda přimíchávám k jojobovému a arganovému a používám na noc místo krému.


    Tímto díky Ekokoze za krásnou spolupráci a vám za statečné dočtení až na konec článku - ani tablet mě stručnosti nenaučil.

    Jak jste na tom s opalovacími krémy vy? Který je váš nejoblíbenější? Řešíte SPF, nebo jako spousta Čechů na ochranu zapomínáte? Láká vás výroba domácího krému, ve kterém máte jistotu, že víte, co je?

    Mějte se krásně,
    M.


P.S. Platnost kódu končí 30.6., tak ho nepropásněte:)
P.P.S. ZnO má tendenci si sem tam zajet více ke dnu krému (ale ne nijak dramaticky), stačí, když s lahvičkou párkrát klepnete a vše bude tak, jak má být.

56 komentářů:

  1. Pání, tak to je nádhera! Chci domácí opalovák! Docela jsi mě navnadila na výrobu (že by první složitější DIY?), nevypadá to až tak složitě, ale jestli je, vyveď mě z míry. A navíc z ekokozy objednávám často, tož by se to dalo vzít při jednom ;) Užívej krásného počasí a sluníčka! BTW: Hrozně Ti závidím, že už vypadáš jak vybledlé kakao, tohle se mi poštěstí asi tak v srpnu (za to ty mrchy pihy už mám teď)!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, a k mazání: Mažu se pořád a mažu se opakovaně. Přátelé se mi smějou, že když vlezu do vody, je kolem mě ropná skvrna a všichni živočichové ve vodě pomřou (kecy prdy, hadkův olej tohle neumí), a po vylezení z vody mažu znovu. A mažu se i když jdu do práce, do města kamkoliv (v podstatě nepřetržitě od dubna do konce září), mám starost, že se spálím :D (což se taky hned stane, když jen chvililinku vynechám)

      Vymazat
    2. Je to opravdu jednoduché, Claire, já vařit složitě neumím:-) No sice jsem trochu opálená, ale samozřejmě jsem k tomu schytala sluneční vyrážku, asi není co závidět:D V mazání jsme na tom teda stejně, bez opalováku v létě ani ránu:)

      Vymazat
    3. Ahoj, taky jsem přemýšlela, že domácí opalovák jednou vyzkouším, ale odrazuje mě právě, že mám taky sluneční alergii, proti té asi nepomáhá, co?

      Vymazat
    4. Ahojky, já na sluneční alergii trpím, v Turecku jsem nebrala Xyzal a potvora se objevila až poslední den trochu na lýtkách, jinak nic, takže bych řekla, že to je podobně, jako s ostatními opalováky, ne-li snad lepší:)

      Vymazat
    5. No já právě před 2 roky objevila Vichy, a i když tuhle kosmetiku opravdu nepodporuju a nemám ráda, tak konečně od mám od vyrážky pokoj, neobjeví se celé léto, krém je opravdu supervoděodolný, naprosté lepidlo, smývala jsem ho ještě týden po dovolené...což samozřejmě naznačuje, že tam nic extra dobrého nebude, ale v tomhle jsem prostě fakt pohodlná...jako to složení je lepší než třeba před 6 lety, ale jsem na vážkách no..

      Vymazat
  2. Já jsem schopná za týdenní dovolenou na prudkým slunku vymazat jednu pixličku opalováku. Což poněkud leze do peněz :))

    OdpovědětVymazat
  3. Moc zajímavé!
    Ale s olejem z mrtvol by to určitě mělo mnohem větší grády! :D

    OdpovědětVymazat
  4. Týjo, tohle mě opravdu nadchnulo! Jsem totiž strašná bledule, na konci léta trochu zezlátnu, ale světlá jsem pořád, jen mi vyskáče hromada pih. Když se nemažu, okamžitě se spálím, takže i v našich zeměpisných šířkách a délkách se mazat musím. Na domácím opalováku bych se trochu bála, že nevím, jaký faktor to přesně má (přírodovědec ve mně se nezapře, všechno potřebuju vědět přesně), ale v ČR by snad měl být dostačující.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to je jediná nevýhoda domácího patlání opalováku - spoléhám se na tabulky, které se v číslech neliší (nebo jen minimálně), ale ani tak ten přesný faktor neodhadnu. Výhody pro mě ale převažují:)

      Vymazat
  5. Já už jsem tak zblblá, že jsem po kliknutí na mrkev čekala ty mrtvoly... Tak zdravím tablet. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Taky jsem čekala mrtvoly :D:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Příště si dáme něco dekadentního, Kami:D

      Vymazat
  7. Jupí, díky moc - jsem ani nečekala, že budeš o dovolené psát články, ale tenhle mě maximálně potěšil. Akci určitě využiji, nákup z ekokozy se mi už pomalu rýsuje.
    Ale k to u receptu - nechybí tam nějaký emulgátor? Neoddělují se ti tuky od aloe? Já bych tam asi pro jistotu přidala glyceryl stearate a lecitin.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda, že takhle těším i z dovolené!:-) Jinak emulgátor vůbec nechybí, tuky od aloe se neoddělují, to mám vyzkoušené už z krémů; každopádně opalovák přes nanášením protřepávám, ZnO má tendenci klesat dolů, ale nic hrozného to není:-)

      Vymazat
  8. Tohle je báječný, zbožňuju takovýhle patlání, o víkendu se s tím poperu v kuchyni. Děkuju za super DIY a užívej Turecko!

    OdpovědětVymazat
  9. Práve so sa úprimne zasmiala na pánovi tabletovi a môžem ísť snívať, že sa raz skutočne dopracujem k výrobe vlastnej kozmetiky :) Papa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To víš, že dopracuješ!:) Je to nejlepší odreagování!

      Vymazat
  10. ty si taká šikovná ! :) nemám ani toľko ingrediencií na to a objednávať sa bojím z internetu čokoľvek, radšej vždy kúpim priamo v predajni :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ekokozy se bát nemusíš, tento eshop mám vyzkoušený nespočetněkrát a nikdy nezklamal;-)

      Vymazat
  11. Hezký den Míšo :-) z tvého receptu na opalovák jsem doslova nadšená :-) Zrovna několik dnů přemýšlím, čím se budu letos mazat (sluníčko by mělo v dalších dnech péct i u nás.............dovolená mě teprve čeká). Komerční krémy a opalovací mléka mě nebaví už právě proto,že člověk neví, jaké "jedy" obsahují :-) Minulý rok jsme se celá rodinka patlali opalovacím olejem od originalatok,ale jak tady tak čtu hodnoty faktoru jednotlivých olejů, bude určitě i ekonomičtější si olej namíchat sama. Každopádně opalovák od tebe mě hodně zaujal ............ blbý je,že jsem si v pondělí objednala spoustu surovin na ekokoze a zboží už putuje ke mě, takže zadat kód už určitě nestihnu a suroviny na výrobu budu muset objednat zvlášť. Neuvažuješ o tom,že by jsi opalovák vyrobila i na prodej???? Ale i kdyby ne, určitě ho vyzkouším i já sama. Přeji Ti krásný pobyt u moře!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, díky! Už jsem se stihla vrátit zpátky, ale to moře mi chybí. O opalováku na prodej zatím neuvažuji, ale určitě ho upatláš levou zadní!;-)

      Vymazat
    2. Míšo, já si všimla,že asi přeji pěknou dovolenou trošku s křížkem po funuse :-) No....ale léto je před námi,takže to určitě nebude tvá poslední dovolená :-) Což o to, upatlat bych ho asi zvládla,ale bude tomu muset předcházet nová objednávka na ekokoze :-) Tvůj recept přišel ale jako na zavolanou :-) Takže určitě to prubnu :-)

      Vymazat
  12. Ahoj :) je možné se před sluncem chránit třeba jen natíráním jedním olejem? Např. jen tím mrkvovým? A ještě jsem četla, že nějaké přirozené spf má i sezamový olej, nevíš, jak to s ním je?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojda, o sezamovém oleji jsem psala celý článek (http://kissabee.blogspot.cz/2014/04/prirodni-tip-sezamovy-olej.html) a přirozené SPF má velice nízké - 4-6. Chránit se jen olejem je možné, ale mrkvový je vcelku drahý na to, jaké je ho množství, navíc je oranžově zabarvený; jako dobrý nápad by mi přišlo například jej smíchat s jiným olejem s SPF;-)

      Vymazat
    2. jééé moc děkuju za odpověď a hlavně za odkaz, tento článek mi úplně unikl, ale teď je jasné, že sezamový olej bude můj :D

      Vymazat
  13. Bude i nějaké info o tom, jak se opalovák v prosluněném Turecku osvědčil?
    Ten mrkvový olej přišel jak na zavolanou :) Měla jsem v případě úspěšných státnic naplánovanou objednávku z Ekokozy a jelikož se dneska zadařilo, rovnou jsem tam ten kód připsala :) Nakoupit tam za pětistovku fakt není žádný problém, než si pořídím všechno, co mě láká, padne na to pětistovek ještě několik :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Annabel, osvědčil se perfektně:-) Od třetího dne jsem nic jiného nepoužívala a nemůžu si stěžovat! Jo, Ekokoza je v tomhle šílená, já vždycky s těžkým srdcem seškrtávám košík:)

      Vymazat
  14. Myslíš, že můžu dát máslo aloe vera, které jsem pořizovala na obličejový opalovák?

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj Miško, myslíš, že kdybych vynechala ZnO, tak by si výsledný produkt zachoval aspoň nějaké rozumné SPF (třeba kolem 10), nebo jsou na to oleje v této koncentraci krátké? Děkuji moc za skvělý článek a za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Pavli, podle mých propočtů by Ti to mělo hodit něco lehce přes osmičku;-)

      Vymazat
  16. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  17. Skvělý článek,moc děkuji,hned jdu na to.Opalovák mi v seznamu chyběl...mám z ekokozy Urucum pudr ,zkusím ho tam vecpat ;)

    OdpovědětVymazat
  18. Levnější oxid zinečnatý zde: http://p-lab.cz/katalog.pl?akce=polozka&id=1905&sekce=130&from=obsah

    OdpovědětVymazat
  19. Ahoj, děkuji moc za skvělý recept.
    Objednáno - přišel mi nádherný balíček, kvalitní suroviny, dáreček. Potřebovala jsem trochu poupravit objednávku a musela jsem na kozu zavolat a byl to moc milý rozhovor, kde mi se vším pomohli. Jde vidět, že ten obchod dělají s láskou.
    Výroba - máš perfektně popsaný recept. Ačkoliv jsem nikdy nic nedělala, všechno mi bylo jasné. Výroba byla jednoduchá a zcela bez komplikací právě díky tvému přesnému popisu.
    Použití - opalovák je naprosto ú ž a s n ý. Je fakt skvělý, nevím co k němu více napsat. Mimochodem jsem si udělala dvě verze, jednu z mrkvovým olejem a jednu s malinovým.

    Takže děkuji moc za Tvůj skvělý bog!
    Maťa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Maťo, děkuji za skvělá komentář! Jsem ráda, že šlo všechno hladce a že se výsledek povedl:) Ať Ti nadšení vydrží!:)

      Vymazat
  20. Skvělý návod!
    Mám jen dotaz, je to na 200 ml, že?
    Díky

    OdpovědětVymazat
  21. ahoj, myslíš, že by bolo možné nahradiť olej z pšeničných klíčkov iným olejom? napríklad sezamovým alebo hroznovým? a to mangové maslo napríklad kokosovým? pretože som minulý týždeň objednávala z ekokozy a už je to na ceste ku mne a keďže tvoj blog som objavila iba včera tieto dve ingrediencie mi chýbajú.
    tento tvoj návod sa mi veľmi páči, určite chcem vyskúšať, keďže sa koncom mesiaca chystáme na dovolenku plus krém po opaľovaní nebudem musieť stáť pred regálom v drogérii a hľadať tie správne :)
    keďže mám stredne tmavý typ pleti uvažujem, že sa trošku pohrám s množstvom ZnO, tak 15 - 20 g by podľa mňa mohlo stačiť, čo myslíš?
    prajem krásne leto a veľa slniečka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a ešte jedna vec, myslíš, že pokazím niečo ak pridám ešte kvapku vitamínu E?

      Vymazat
  22. http://www.cosmeticsdesign-europe.com/Regulation-Safety/Industry-warns-organic-enthusiasts-not-to-rely-on-DIY-sunscreen?utm_reader=feedly&utm_content=buffer4706c&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

    OdpovědětVymazat
  23. Ahoj Míšo,
    opalovák je úžasný, děkuji za návod. Jen se chci zeptat, vzhledem k tomu, že jsi ho vyzkoušela v Turecku, jak moc je voděodolný? Natírala jsi se po každém koupání? Chci tím mazat malé děti, ale vzhledem k tomu, že mazání doslova protrpí, tak bych je nerada mučila po každém skoku do vody ;-)
    Díky Šárka ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Šárko! Jsem moc ráda, že se Ti opalovací krém zamlouvá:) Co se voděodolnosti týče, já se mazala po každém koupání, jenže pro mě koupání znamená vlézt do vody jednou za 3 hodiny... Másla a oleje určitě něco vydrží a samy o sobě ochranný faktor mají, takže bych se nebála a děti přetřela jen sem tam, jak jsi zvyklá:)

      Vymazat
  24. Motivace: http://www.doba.sk/2014/08/15/ako-nas-vidi-slnko-ludia-pod-uv-svetlom-a-prekvapiva-sila-opalovacieho-kremu/

    OdpovědětVymazat
  25. Ahoj,

    chápu to dobře, že ochrana stojí na zinku a oleje nejsou tak důležité? A jaký SPF má tento konkrétní mrkvový olej? ODkaz mě háže na web ekokozy a jejich macerát mrkve ve slunečnicovém oleji. Předpokládám, že bude mít slabší vlastnosti než klasický olej a bude výhodnější si ho vyrobit doma. Jinak děkuju za inspiraci, patřím mezi mazací zanedbávače, ale příští sezonu plánuji zodpovědnější přístup a vyrobím si něco neupatlaného a voňavého :)

    OdpovědětVymazat
  26. Zdravím. Mohla bych místo oleje z pšeničných klíčků použít malinový olej? Po pšeničných klíčcích se mi dělá vyrážka...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, určitě vesele substituuj, není problém:)

      Vymazat
  27. Ahoj Míšo, chtěla bych v první řadě poděkovat za recept na opalovák, chystám se ho v nejbližší době vyzkoušet, snad se povede :) Mohla bys mi prosím prosím ještě poradit, jak se počítá SPF? Některé suroviny bych chtěla trochu obměnit, tak abych pak věděla ,,přesný" faktor?

    Mockrát děkuji a hezký den
    Adéla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Adél, já počítám SPF jako součet množstvíxSPF všech olejů, potom vydělím množstvím;)

      Vymazat
  28. Ahoj. Tiež si chcem vyrobiť vlastný opalovák tak zháňam rôzne info. Ten môj krém bude asi kompilát tých čo som čítala na nete, napr. nechcem dávať oxid zinku, ale malinový olej, tým ale myslím nič nepokazím, keďže má tiež vysoký UV faktor. Ale nie o tom som chcela. Zaujalo ma pri čítaní rôznych receptov na opalovacie krémy, že niekde oleje a pod. (tak ako ty) roztopia v kovovom hrnci, a na niektorých stránkach špeciálne odporúčajú roztopiť v sklenenej mise nie v kove. Ale nikde nie je vysvetlené prečo? Je rozdiel v čom tie oleje roztopím??? Resp. môže mi znížiť kvalitu opalováku ak ingrediencie roztopím vo vodnom kúpeli v hrnci?

    OdpovědětVymazat
  29. Akosi som sa zabudla podpísať k tomu predchádzajúcemu príspevku.
    Takže .. :-) pekný deň
    Diana

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...