sobota 12. dubna 2014

Přírodní tip: Sezamový olej


    Uf, už je to teda pěkná doba, co se tato rubrika dočkala příspěvku, a zasloužila bych pár facek, jelikož těch pokladů, co čeká na článek, mi doma pláče spoustu. Protože právě sezamový olej mi poslední dobou obzvláště přirostl k srdci, volba padla na něj. A na konci článku asi budete tušit proč. 

    Sezamový olej jsem dostala od firmy Saloos (děkuju!) a než se mi objevil doma, netušila jsem, že kromě kokosového oleje budu nějaký tak hojně využívat. 

    Olej jste zatím mohly vidět pouze v jednom "receptu", a sice receptu na oční krém. Není to náhoda - sezamový olej je velmi ceněný pro svůj obsah minerálů a vitaminů, zejména potom vitaminu E (klik a pochopíte, s jakým borcem máme tu čest), přes svou hutnost díky vysoké viskozitě velmi dobře penetruje pokožku a vyživuje ji zevnitř. Obsahuje také další mocný antioxidant - sesamol, který má schopnost chránit pleť před toxiny a předčasným stárnutím. Olej poskytuje přirozenou ochranu proti slunci, nejčastěji se uvádí SPF 4-6.

    Na denní použití pro mou (jo, řeknu to na plnou hubu, pchá) ještě mladou pleť nepřipadá v úvahu, starší a sušší pleť by mohla z oleje velmi dobře benefitovat a substituovat jím denní krém - koneckonců, SPF, check, perfektní výživa, check, antioxidanty, check, co víc chtít. 

    Já jsem si oblíbila použití, které jsem objevila kdysi na jakémsi zahraničním blogu v článku o "beauty tajemstvích" asiatek (neuplyne den, kdy bych jim krásnou pleť nezáviděla, také vám připadá, že stárnou tak 100x pomaleji?) - stačí pleť potřít sezamovým olejem, chvíli masírovat (olej zlepšuje krevní oběh a pleť po něm září jako po OCM obecně), následně smíchat další kapku s hrubší rýžovou moukou a použít jako peeling. Po smytí vlažnou vodou si prostě vejskám.

    Zaujal mě také recept na noční sérum, které si umícháte z jablečného octa, sezamového oleje a vody, obávám se ale, že doporučený poměr (1:2:1) bych nedala, páč se můj nos s octem nekamarádí a celou noc bych prostě nezvládla. Z kosmetického hlediska to bude ale báječné - na jedné strašně velmi výživný olej, na druhé straně bakterie vraždící a proti barevným nerovnostem bojující ocet. 
    


    Ještě známější je sezamový olej jako vlasový zázrak, a to za sebe můžu potvrdit. Jednou týdně míchám sezamový olej s Khadi vlasovým práškem (recenze brzy) a nanáším na 20 minut - tak vyživené, hladké a lesklé vlasy, jako po této směsi, jsem nikdy neměla.

    Co se týče vlivu na růst vlasů, posoudit nemohu, vzhledem k tomu, že jsem lenoch líná a toto neprovádím pravidelněji - podobně jako olej jojobový by ale pravidelná masáž sezamovým olejem měla časem dopomoci k delším a silnějším kadeřím, stejně jako odpomoci od lupů a zastavit padání vlasů.

    Naučila jsem se také používat olej jako ochranu proti horkému vzduchu, když nemám jinou možnost a musím sáhnout po fénu. Dříve jsem používala silikony nabité dostupné přípravky, kapka oleje vetřená do vlhkých vlasů by ale podle některých studií měla fungovat stejně, ne-li ještě lépe - penetruje povrch vlasů a chrání a chladí zevnitř. 

    To by bylo k beauty využitím - na začátku článku jsem ale indikovala mnohem více. Takže, co tu máme dál?

    Pamatujete na OPM? Právě sezamový olej je podle ajurvédy na čištění ústní dutiny nejvhodnější. A já ajurvédě věřím. Zhýčkaná kokosákem jsem tedy přešla na sezamák, co se OPM týče - a po prvních pár použitích jsem si na nezvyklou, velmi oříškovou a mastnou chuť zvykla. (Jo, kdo by byl řekl, že má olej mastnou chuť. Ale tahle je nějak víc mastná, jestli mi rozumíte. No nic.)

    Na OPM za pomoci sezamového oleje se mi líbí, že vytažené hnusíky opravdu "vidíte" (narozdíl od kokosového). Po těch dvaceti minutách válení v puse totiž vyplivnete úplně bílou tekutinu.

    Máte-li v oblibě asijskou kuchyni, rozhodně vám olej nesmí chybět. Na psí uši, na kočičí svědomí, zeleninové stir-fry chutná připravované na sezamovém oleji o 100% lépe. Jeho konzumace je mimo jiné velmi prospěšná, například co se vysokého krevního tlaku týče. 

    Pokud máte děťátko a nejsou vám cizí babské rady, můžete zkusit jeden z tipů tradiční čínské medicíny. Vmasírovávání oleje do dětské pokožky má totiž prďolům pomoci se zklidnit a usnout. (Což zní jako to pravé pro utahaného fotra.)

     A jestli čtete tento článek, jste muž a vaše přítelkyně/manželka se jednou měsíčně mění na pár dní v Cruellu DeVille, zkuste jí nějaký to jídlo se sezamovým olejem uvařit - tyrosine, který obsahuje, by měl s PMS zatočit. (Protože je možnost, že tento článek čte muž, velmi malá, poslední odstavec ignorujte, všechny přece víme, že jsme líbezné a nic jako PMS nehrozí. I když, Tome, pokud to čteš Ty, ignoruj závorku a pěkně mi navař;-)).
 
    Takže, sezamový olej - máte ho i vy ve své domácnosti? Pokud ano, na co ho používáte? Máte nějaké oblíbené recepty? Hrňte to sem, dokud mě vaření baví!

    Mějte se krásně,
    M.

P.S. Děkuji firmě Saloos za poskynutí oleje (a tím pádem i za ještě prohloubenější fascinaci tím, jaké zázraky příroda skýtá.)

30 komentářů:

  1. Můžu se zeptat s jakým práškem od Khadi ho mícháš, mám doma tři a dávám do nich jen arganovej olej, ale tohle by mohla být super obměna :)

    Jinak moc pěkný článek, těším se na další tipy! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veru, používám Shikakai:-) A děkuju!

      Vymazat
  2. K tomu PMS, myslíš že to funguje i na bolesti břicha spojené s PMS? že by jako... přestaly?:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andie, to bohužel ne, tyrosine ovlivňuje působí příznivě, co se psychické tsránky týče.

      Vymazat
    2. Při PMS se výborně osvědčuje pupalkový olej vnitřně a na masáž podbřišku a křížové oblasti do sezamového základu éterické oleje geranium, muškátový oříšek a pár dalších podle nálad,jaké při PMS míváte (plačtivost, hádavost, agrese... však víte ;-))

      Vymazat
  3. Děkuji za velmi podnětný článek :) sezamový olej mi zatím ve sbírce chybí, ale už si na něj dělám nějaký ten čas zálusk :) hlavně to noční sérum vypadá moc dobře, jablečný ocet mi naštěstí nesmrdí, tak mohu zkusit i doporučovaný poměr surovin :) O OPM jsem taktéž slyšela, ale ještě nikdy nezkoušela, nicméně kokosák doma je, tak to musím prubnout (na pleť a vlasy mi nějak extra nevyhovuje) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se článek líbil, a závidím, že se s jablečňákem sneseš, já ho snesu ve velmi nízké koncentraci, ale více to nedávám:D

      Vymazat
  4. Zajímavý článek :) Jenom bych se ještě ráda zeptala, jestli si myslíš, že by to byl olej vhodný i pro problematickou pleť? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikde jsem o potenciální nevhodnosti pro problematickou pleť nečetla, ale sama bych jím asi svůj oblíbený jojobový nesubstiovala, už pro ten pocit (sesamový olej je o dost hutnější).

      Vymazat
  5. tak se sezamovým olejem ještě zkušenost nemám! ale mám jich v hledáčku tolik, že nevím, kdy se na něj dostane... taky mě to pořád fascinuje, kolik druhů jich je a jaké mají všemožné využití :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Míšo, tvá slova můžu jen potvrdit. Zrovna se sezamovým olejem patlám na noc :-) V mém věku už si to má pleť, byť spíš mastnější zaslouží.....vždy jsem ráno mohla stírat mastnotu při používání běžných komerčních krémů z čela,ale od té doby,co používám pleťový olej na noc a nemusí to být jen ten sezamový,tak je má pleť ráno sametová, odpočatá a hlavně není mastná. No a co se vaření s tímto olejem týká,tak je sice ten z dražších,takže na něm nemůžete vařit denně,ale výborně se hodí např.do jídel typu čína,nebo pod restovanou zeleninu, krásně voní a nepřepaluje se. Můžu jen doporučit. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, díky za komentář, je fajn vědět, že olej je v akci opravdu tak skvělý:-) A s vařením nelze nesouhlasit, k těm asijským jídlům prostě patří:-)

      Vymazat
  7. Bezva článek :) Sezamový olej jsem ještě nezkoušela, přírodních olejů je tolik a všechny mají být skvělé...zatím jsem si pořídila jen ten jojobový, tak třeba časem dojde i na tento, to noční sérum mě hodně láká :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, člověk aby měl doma místnost speciálně na skladování olejů, jsou báječné:-)

      Vymazat
  8. Vlasový zázrak? Tak to jsem neměla číst :D

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Míšo, chtěla bych si pořídit taky olej hlavně na pleť k OCM, případně místo nočního krému, který myslíš, že je nejlepší? Má pleť je normální, občas nějaké to suché místo. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, myslím, že rozhodně nemůžeš šlápnout vedle třeba s jojobovým nebo avokádovým, popřípadě mixem, ale těch možností je bezpočet:-)

      Vymazat
  10. já osobně jsem si pořídila sezamový olej kvůli tomuto tradičnímu korejskému receptu -
    http://www.epicurious.com/recipes/food/views/Bibimbap-at-Home-51140460
    dále výborně pasuje s rýžovými nudlemi, spařeným špenátem..
    a málem bych zapoměla na vynikající Teriyaki omáčku :) Já ho mám lisovaný z pražených sezamových semínek a ten chutná hodně uzeně, to si na obličej nedám, nicméně jeden Korejec mi tvrdil, že na vaření je ten nej :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, mňam, díky za odkaz, rozhodně vyzkouším:-)

      Vymazat
  11. Inu i tvoje články, čte muž...
    Hlavně jako inspiraci pro výrobu.
    Nejceskeskeblogerky.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, mužských čtenářů je v tomto odvětví opravdu pomálu:-)

      Vymazat
  12. Tak tento článek mě opravdu moc zaujal. Na základě tvých zkušeností jsem začala také s OPM ( se sezamovým olejem ). Myslíš že se hodí sezamový olej i na OCM? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na OCM nevím, osobně jsem ho nezkoušela a připadá mi moc hutný, asi bych ho raději naředila;-)

      Vymazat
  13. Sezamový olej používam hlavne v kuchyni, ja ho zbožňujem do šalátov. Kedysi som používala olivový olej, ale už vyše roka dávam tento a tá chuť šalátu je úplne božská - klasicky rajčiny, pór, fetu, uhorku.... občas vajíčko, a celé to posypem sezamovými zrniečkami a prelejem sezamovým olejom. A je to mňamka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mňam! Do salátu jsem jej ještě nevyzkoušela, píšu si na seznam:-)

      Vymazat
  14. Sezamový olej s si mačkám sám, pak vyjde 2,5litru na čtyři stovky a navíc je jaksi voňavější.

    OdpovědětVymazat
  15. Chtela bych se zeptat jak je to se sezamovym olejem na vlasy? nekde jsem cetla,ze sezamovy olej vlasy ztmavuje,je to pravda? Dekuji

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...