úterý 29. dubna 2014

Jedu si na konopí


    Lekly jste se nadpisu článku? Nebojte se, hulení si necháme na jindy - dnes vám chci napsat o zdravotních benefitech konopného semínka, THC stranou. Je to jedno z finančně i jinak dostupnějších super foods a opravdu stojí za to jej do jídelníčků zařadit. 

    Pamatujete na článek o správném pitném režimu a jeho dodržování? Stejně jako mám seznam "denních nápojů", které do sebe musím dostat, mám takový seznam i co se jídla týče. (A s každým novým objevem se seznam rozrůstá, už ani nemám v žaludku místo.) 
        
    Upřímně, původně jsem po konopné vláknině (aka rozemletá konopná semínka) sáhla bez většího průzkumu. Někde jsem objevila informaci, že je možný link mezi konzumací semínek a předcházení Alzheimerově nemoci, a jelikož tuto nemoc máme v rodině, neváhala jsem. Další benefity jsem se dozvěděla v podstatě až časem prokrastinováním při přednáškách (Bůh žehnej chytání lelků). 

Zdroj

   Jako první asi každého při slově vláknina napadne lepší vyprazdňování. Mám bejt nechutná? se svým vysokým příjmem vlákniny, kombuchou a jablečným octem pomoc nepotřebuji. Pokud potřebují vaše střeva ale trochu popohnat, sáhněte třeba právě po konopném semínku - nejen, že s tímto problémkem pomůže, zároveň ale budou vaše čistá střeva lépe přijímat živiny v semínku obsažené. Jako každá potravina bohatá na vlákninu i tohle superfood přispívá k pocitu sytosti a ze studií plyne, že snižuje chuť na sladká a smažená jídla.

    Když už jsme nakousli ty živiny - chcete perličku? Jako jeden z nejbohatších zdrojů živin uvádí konopné semínko československá studie z roku 1955, která je dodnes často citovaná a navrhuje jej konzumovat po tuberkulóze pro rychlejší restoraci důležitých živin. Jak jsem již zmínila, konopné semínko (ve skutečnosti ne semínko, ale plod) se řadí k tzv. superpotravinám. Ve čtyřech lžících, což je doporučená minimální denní dávka, najdete 15 g pro tělo nejpotřebnějších aminokyselin, vitamin E, spoustu zinku, hořčíku, železa a kalcia a neuvěřitelných 17 g bílkovin.

    Vysoký obsah bílkovin je pro mě jako pro člověka, který maso téměř nekonzumuje, obzvláště pozitivní. Po tempehu a čočce je to (dle mých znalostí) na protein nejbohatší rostlinný zdroj, narozdíl od těch živočišných je také pro tělo mnohem lépe stravitelný. 

    Konopné semínko neobsahuje ani fň cholesterolu - naopak jej upravuje do normy. Minimální doporučená dávka této superpotraviny skvěle předchází nemocem srdce a zlepšuje krevní oběh. (Teď se konala pětiminutová pauza od psaní; divnej fakt č. 51, když mluvím, čtu nebo píšu o krvi, nějak mi změknou ruce a musím si je mnout. Stejný efekt na mě mají žíly. Brr. Dalších pět minut. Teď si představte, jak super byly moje hodiny biologie.)

    O aminokyselinách tu už něco padlo, stojí za to jít více do hloubky; konopné semínko je vzácné tím, že snoubí 10 aminokyselin nejdůležitějších pro naše zdraví. Jednou z nich je kyselina gama-linolenová, která mimo jiné napomáhá zrychlení metabolismu, stará se o správný růst zdravých nehtů a vlasů a předchází zánětům v těle. 

    Konopné semínko patří k zásaditým potravinám, které zánětům předchází obecně - právě nadměrná konzumace kyselých je podle některých odborníků příčinou mj. rakoviny. (Momentálně jsem až po uši v knížce Crazy Sexy Diet, o které se tu brzy určitě rozepíšu.)

Zdroj
  
    Kromě toho, co jsem zde vypsala, toho můžete v úžasné studnici vědomostí zvané internet vyčíst ještě spoustu - například to, že konopné semínko je skvělý zdroj energie, pomáhá zvládat stres a udrží váš PMS na uzdě. 

    Jelikož jsem ale už tak velmi rozepsaná, chci s vámi na konci ještě sdílet pár návrhů na konzumaci konopného semínka, ať už v celé, či v práškové formě. 

    1. Do smoothie - Smoothie je pro mě součást dne a smoothie maker je ta nejlepší věc, kterou jsem kdy dostala od babičky k Vánocům. Půl litru  nápoje dělám denně mně i Tomovi do školy - a nikdy se to neobejde bez minimálně dvou lžic vlákniny. 

    2. Do ranní kaše, müsli nebo jogurtu - Moje jáhlovka jako by bez semínek neexistovala. 

    3. Do salátů - Tak třeba salát Waldorf s konopným semínkem? Bomba! Hoďte ho ke směsi dvou nakrájených jablek, řapíkatého celeru, tmavého hroznového vína, kelímku zakysané smetany, citronové šťávy, pepře, třtinového cukru a soli místo vlašských ořechů. 

    4. Do polévek - V čočkovce to ani nikdo nepozná, čestný skautský. A nutriční příjem si navýšíte slušně.


    Co vy a konopná semínka? Zařazujete je do svého jídelníčku? Jaká je vaše oblíbená superpotravina? Ráda si počtu v komentářích!

    Mějte se krásně,
    M.


P.S. Produkty, které vidíte na fotce, koupíte v každé pořádné zdravé výživě, popř. na internetu. 

P.P.S. Když už jsme u toho konopí, znáte Plnou tašku hulení?Text mohl vymyslet jenom génius.


40 komentářů:

  1. To jsi mě potěšila :) Konopné semínko jsem nedávno přihodila do košíku jen tak pro zajímavost, abych těch semínek v ranních kašičkách měla co nejvíc druhů. Ale teda sním denně tak jednu lžičku :/ Můžu se zeptat na ingredience do tvého nejoblíbenějšího smoothie? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsi mě potěšila, že jsem Tě potěšila!:-) U mně je to se smoothie složité, protože mi chutná snad všechno - každopádně na dnešek jsem si tam prskla jablíčko, baby špenát, dvě lžíce konopné vlákniny, pár mražených borůvek a malin a dolila to sójovým mlékem a rozhodně bych tohle zařadila na nejvyšší příčky z těch, co běžně dělám:-)

      Vymazat
    2. Děkuji za tip :) Pokoupím ingredience a vyzkouším.

      Vymazat
  2. Sakra, teď kvůli tobě nutně potřebuju Smoothie maker. =D Konopné semínko zní opravdu dobře, myslím, že ho při nejbližší příležitosti také hodím do košíku. Kdepak ho nakupuješ? =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Semínko jsem dostala od sponzorů soutěže magazínu LOHAS, až mi dojde, budu muset pátrat, konopnou vlákninu každopádně kupuji ve zdravé výživě u Nuselské radnice (a vsadím se, že i to semínko tam budou mít, páč mají všechno!). Smoothie maker se rozhodně vyplatí, já ho používám denně i vícekrát, je nejlepší:-)

      Vymazat
    2. Hele Miško, jen se zeptám bokem.. jakou máš spotřebu těch darovaných semínek? Nemyslím osobní, ale expiračku..

      Vymazat
    3. No vidíš, ještě žes mi napsala, upřímně mě ani nenapadlo se kouknout - už mají být přes měsíc v koši. Pěknej dáreček, jen co je pravda. Že by to mohlo za ten divnej ocas? No, co se dá dělat, musím koupit nové, díkybohu mi to nic zlého neprovedlo (a díky za upozornění!).

      Vymazat
    4. No a jsme doma, já mám na nich spotřebu koncem února - pěkný dáreček =/ z vlastní zkušenosti vím, že nežluknou tak rychle a po té spotřebě ještě nějakou dobu vydrží, ale rozhodně se mi to zjištění nelíbilo.. =( jo, mají divnej ocas? no tak to určitě vyhoď, ty už zežlukly. Bůhví, jak dlouho a kde byly skladovány. Já jsem je pro jistotu ani neotevřela a nějaký bezdomovec u nás bude mít radost =) val pro nové a klidně si je nasyp místo oříšků i do štrůdlu nebo buchet, jsou skvělé ;)

      Vymazat
    5. Předtím jsem měla párkrát pouze vyloupané, a je fakt, že chuť byla trochu jiná, přisuzovala jsem to "skořápce":D No, to mám z toho, že mě nenapadne pytlíček otočit, pěkně to Dr Omega s LOHASem vymysleli. Jdu radši očíhnout i ostatní dárky, jestli na tom nejsou podobně.

      Vymazat
    6. hele, taky jsme hledala a pak mi došlo, že je mi to natolik šumák, že jsem dál v hledání ani nepokračovala. Svíčku vypálím, diář zužitkuju, vzorky na praní taky (mmch, dostalas to taky dvakrát??) a holt zbytek rozdám jako dary =D

      Vymazat
    7. Já ještě zkouším krém od Logony a moc se mi líbí, štěteček také užiju, zbytek jsem také porozdávala:-) Vzorky na praní mám také dvakrát, ty dostala mamina, páč mi pere, ale asi se jich bojí, pořád se ne a ne dostat k tomu, aby se zužitkovaly:D

      Vymazat
    8. Noo já se nedivím, taky nemám dvakrát chuť prát ve "žlučovém" mýdle =D

      Vymazat
  3. Díky za tipy kam s ním :) Určitě vyzkouším všechny

    OdpovědětVymazat
  4. Ja tieto tvoje clanky zboznujem, stale mas velmi dobre tipy. A aky mas ten smoothie maker? Stale sa neviem rozhondut, ktory kupit. Diky Janka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janko, jsem ráda, že se článek líbí!:-) Smoothie maker mám klasický z teleshoppingu - http://mixery.heureka.cz/smoothie-maker-bl-9253/ :-) A za tu cenu je perfektní, vlastně nemám, co vytknout.

      Vymazat
  5. Tyjo, já jak tvůj blog čtu, pokaždý mě napadne: "Kde ta Míša bere ten čas, ty vole? Měla bych míň sedět v práci a u fb!" :D Nuže - neplánuješ napsat článek nebo nějakej TAG o tom, jakej je tvůj denní harmonogram? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, Kami, napsala bych, ale každý můj den je jiný a harmonogram neexistuje:)

      Vymazat
  6. Musím zareagovat na tato semínka. Koupila jsem si je loni,jako pro začátek mé očistné kůry a řekla si,že si budu dělat mixy všeho druhu. Pak jsme jeden víkend malovali a co se nestalo,milá semínka se záhadným způsobem vypařila. Pak jsem na ně zapomněla a co čert nechtěl jsem si minulý týden kompenzovala svoje kilo navíc probíráním šatníku a "dokupu" nového a milá semínka na mě vykoukla ze skříně z krabice od dcery,kterou měla nachystanou na vejšku,abych ji nenašla :-)
    A co se ještě nestalo,zrovinka teď koukám na tvůj článek o ...světe div se... konopném semínku :-)
    Pravda je,že vlastně ani nevím,co s nám mám dělat,když mám kilové balení,ale ne rozemleté,ani v kaši...ani jako vlákninu,jsou to semínka,popravdě hodně tvrdá semínka.Můžeš poradit receptík na tuto laskominu? A jak je udělat...Děkuji moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám také tvrdá semínka, jen je do kaše či salátu přisypávám, připomínají oříšky... Nic s nimi není potřeba dělat:)

      Vymazat
  7. Plnou tašku hulení znám:D Nejvíc chytrý text, fakt že jo. A konopné semínko taky chystám zařadit do svého jídelníčku. Vidina bílkoviny bez masa mě láká nejvíc jak to jen jde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty tři chlapi byli zhulený, protože po mně chtěli plnou tašku hulení a tu já neměl... :D Ať žijou bílkoviny!

      Vymazat
  8. Ahojda,

    no tak jsem zjistila, že ho nutně potřebuju a nejpozději ihned :-D
    Btw když si bereš smoothie s sebou, tak do čeho to dáváš? Já potřebuju koupit nějakou vhodnou nádobu =o) zatím to nosím v termosce a to není nic moc :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mikinko, ihned bylo pozdě!:D S přítelem máme každý svou půllitrovou láhev od čaje Nestea, skvěle se to do ní leje, protože má široké hrdlo, večer vždy vypláchneme a jedeme na novou dávku. I když pěknější nádobkou bych nepohrdla, tak to stačí:-)

      Vymazat
    2. super tip, děkuju moc :-)

      Vymazat
  9. Teď dlabu müssli s konopným a dýňovým semínkem a mandlemi od Emca :) Není vůbec slazený, takže si do něj dávám sušené ovoce nebo javorový sirup, jinak bych to ráno do sebe moc rychle nenaházela :D Semínka mi přijdou bez chuťového ocásku, ale vadí mi, jak hrozně křupou :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se to křupání líbí:D Já jáhlovou kaši také ničím nesladím, jen přihazuji semínko, brusinky, pár mandlí a jablečnou vlákninu, ale stejně to do sebe házím málem lopatou, ráno mám vždycky hrozný hlad:D

      Vymazat
  10. :D:D vskutku hudební poklad!

    S konopím mám zkušenost jenom v té původní podobě (no joooo, každýmu někdy bylo 17 :D) ale teď mě lákají spíš ta semínka, už dlouho je chci zkusit, jenže v těch zdravých výživách je vždycky takových lákadel, že bych si nejradši odnesla úplně všechno, což ale neschvaluje moje peněženka :D

    Ale moc ráda mám chia semínka - ne chuť, když žádnou nemají, ale to jakou vytvoří konzistenci, třeba v kaši nebo jogurtu. No a taky jsem si přečetla že jsou na dlouhověkost a mamka si ze mě pořád dělá srandu, ať jí odsypu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, a někoho to ani po tý pubertě nepustilo, odhazuju pověst světice s Tebou:D O těch zdravých výživách mi povídej, já už si musím vyhrazovat minimálně 40 minut, když tam mám namířeno, protože chodím od regálu k regálu a nakupuju jak šílená, potom zase chodím zpátky, něco vyndám, něco naopak přidám, hrozný.

      Chia semínka jsem ještě nezkoušela, i když jsou také na pořadu dne, na tu konzistenci jsem zvědavá! Představuju si to jako psyllium:-)

      Vymazat
  11. "Nene, já nemám plnou tašku hulení" :-D
    Míšo, ty jsi prostě asi dokonalá! Nejen, že nutně potřebuju konopné semínko, taky jsem se skvěle pobavila :) Opravdu obdivuju tvoje články! Vždycky dokážeš proniknout do jádra pudla a přitom to pojmout velmi lehce a čtivě...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Péťo, děkuju za tak krásnou pochvalu, pokud jsem tak vážně schopná psát, jsem moc ráda a je to cílem:-)

      Vymazat
  12. Zrovna dneska jsem (opět) prozkoumávala sortiment ISWARI, abych se rozhodla, co nového to bude tentokrát a na konopný protein jsem koukala. Mimochodem jejich Macaccino je bezkonkurenční, když si tedy člověk zvykne na specifickou vůni prášku Maca :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Né, vůbec jsem posledních dvacet minut nestrávila sněním, co od ISWARI všechno skoupím:-)

      Vymazat
  13. Konopné semínko zařazuji běžně. Mixuji si směs konopného, lněného a sezamového semínka a přisypávám skoro do všeho. Fakt to není v jídle cítit. Sice nějaké účinky na sobě nepociťuji, ale říkám si, že mi to rozhodně ublížit nemůže. Buď to přidávám do jídel, která se vaří a nebo jím i za syrova. Také mám oblíbená semínka dýně, pinie, slunečnice, atd. Ale to namáčím i oříšky namáčím, prý to nastartuje enzymy a jsou hodnotnější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip s namáčením, o tom slyším poprvé!

      Vymazat
  14. ahoj, a muzu se zeptat jaký typ smoothie makru máš? jako i značku a tak? diky moc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Lu, výše v komentářích jsem dávala odkaz - mám klasický teleshoppingový:-) http://mixery.heureka.cz/smoothie-maker-bl-9253/

      Vymazat
  15. Ach jo, Tvůj blog se sice super, ale táááák drahý. :-). Dnes jsem se, po přečtení tvého článku, rozhodla, že naprosto nutně potřebuji smoothie maker, nebo něco podobného. Co Ti budu povídat, už je objednaný :-). Já totiž ráno do sebe nedostanu nic než ovoce, jogurt a třeba do toho ořechovou pastu a smoothie bude skvělá varianta. Na konopná semínka dojde při další výpravě do zdravé výživy :-).

    OdpovědětVymazat
  16. no trochu sem se při čtení názvu lekla, přemýšlela jsem, jestli je to u nás už povolený nebo co mi uteklo :-D já mám doma nějakou konopnou kuchařku ale nikdy jsem ji neotevřela

    roo.rachel.1987@gmail.com
    SOUTĚŽ O ODZNÁČKY A KNÍŽKU
    http://rachel-roo.blogspot.cz/2014/04/velka-knizko-placickova-soutez.html

    OdpovědětVymazat
  17. Tenhle článek mě zachránil v té hrozné informatice, kde si ještě na mě ten idiot zasednul. Sláva tobě! A už si běžím pro konopná semínka do svých smoothies! :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...