pátek 28. března 2014

S DIY za lepším životním prostředím

Zdroj
 
     Krásné páteční ráno všem!
 
    Doufám, že nejste momentálně ve stavu maximálního vytížení, protože by bylo fajn, kdybyste klikly přesně sem. Ne, nejedná se o proklik na asijskou stránku s levným oblečením, za který budu mít dvacet halířů. (Třeba někdy příště.) Vyskočí na vás totiž animovaný sitkom. Má milovaná Futurama, která epizodou "Drtivý odpad" odkazuje do patřičných mezí všechny, kteří tvrdí, že čučet na sitkomy je ztráta času. Jelikož takový sitkom může člověka dovést až k samotnému zamyšlení. Fakt. 
   
    Protože - přemýšlely jste někdy, co se stane se vším tím odpadem, který nevyužijeme? Musím se přiznat, že samotnou mě až nedávno napadlo, že život rtěnky nekončí tím, že za prázdným (a uvnitř správně zmatlaným) obalem zapadne víčko odpaďáku. 
 
    Nebudu vám říkat, ať se své rtěnky vzdáte. Upřímně, já se jí také nevzdám. Snažím se ale vybírat si svůj dluh jinde. Jmenovat vám tu můžu třeba geniální Bobble láhev, díky které jsem na PETku nesáhla už dva roky a ze které každá voda chutná lépe (nehledě na to, že ta láhev je prostě pěkná, cool a potvora sklízí komplimenty, kde jí vytáhnu). 

    Hlavně se tu chci ale rozepsat o DIY projektech, a to nejen o kosmetických, které znáte z mého blogu - DIY teď prostě frčí a návody se hemží internet. A ačkoliv si nemyslím, že by primárním účelem nadšených kutilů bylo chránit životní prostředí, je to příjemným vedlejším efektem. 

Zdroj

    Chcete nějaká čísla? Jedno pro vás mám. Je to jednička. Od doby, co si míchám vlastní kosmetiku, jsem spotřebovala jeden jediný kelímek na pleťový krém. Tedy, spotřebovala - stále ho spotřebovávám. Míchám si do něj dávky totiž pořád dokola. Další čísla? Žádný problém. 4 tubičky od balzámku na rty (klasický, malinový, borůvkový a zabarvený kouskem rtěnky). 1 kalíšek na oční krém. 0 obalů od mýdla. 1 kelímek s aktuálním peelingem. Což máme za rok. To by bylo zhruba moje "Spotřebováno", co se pečující kosmetiky týče. 
   
    (O tom, kolik silikonů, polythylenů, methylparabenů, isopropyl myristatů a dalších lahůdek díky mému přechodu na přírodní, popř. vlastní kosmetiku znuděně dál čeká na poličkách drogerií a parfumerií, se netřeba rozepisovat.)

    V DIY projektech ale kosmetika nehraje prim. Za pomoci vlastní fantazie nebo návodů od internetových kutilů si pomalu vytvoříte i - (pauza na dlouhé přemýšlení něčeho, na co návod na internetu není) - (konec pauzy a vítězoslavný úsměv způsobený zjištěním, že si vytvoříte fakt všechno) - všechno. Čímž větu ztrácím češtinsky, vy mi ale určitě rozumíte. 
   
Zdroj

    Často se v komentářích dočtu, že nejste šikovné a tudíž si krém bohužel neumícháte - ale o tom to přeci je, no ne? Chybami se člověk učí. Mně se také zřídkaco povede napoprvé, a kuchařka jsem třeba vyloženě hrozná. Ale DIY je výzva. Díky DIY se zdokonalujete, zužitkujete čas, který jinak trávíte prokrastinováním na internetu (nebo třeba koukáním na Futuramu), procvičujete mozek a podle studií bojujete mimo jiné proti Alzheimerově chorobě. 

    A také chráníte životní prostředí. Krém namícháte nespočetněkrát do jednoho kelímku, aniž byste musely vyhazovat peníze za jiný. Sušenky a domácí perníčky napečete do parádní pixly bez toho, že by předtím trávily pár měsíců v plastových obalech. Místo drahého stojanu na šperky si vytvořte vlastní dle svých představ, třeba za pomoci rozstříhaného trička, kterému jste podlehly ve slevách. Ta pěkná sklenička od zeleného čaje True Tea vypadá mnohem stylověji než váza, když do ní hodíte usušenou růži. 
   
    DIY tvoření je zábava s přidanou hodnotou. A ať už se do toho vrhnete z jakéhokoliv důvodu, radost z dobře odvedené práce, povedeného výrobku, který je navíc originálem, ušetřených peněz a třeba i zužitkování něčeho, co už se dávno mohlo válet na skládce, je k nezaplacení. 
   
Zdroj
   
     Zkrátka žijme trochu více LOHAS - užívejme s mírou, mysleme na planetu a mysleme na lidi. Odhoďme sobeckost a zkusme tu, mnohdy nedoceněnou, nádheru, co máme kolem sebe, zachovat pro potomstva potomstev našich potomstev. Stojí to za to!
   
Sponzoři úžasného LOHAS projektu

    Děkuji magazínu LOHAS za nabídku zúčastnit se skvělého projektu. Rozhodně nezapomeňte sledovat LOHAS na Facebooku, kde mimo jiné najdete odkazy na skvělé články na toto důležité téma od dalších blogerek (a pokud se vám článek líbil, dát mu palec hore!)


    Mimochodem...
    Jak to bude s tím odpadem? 
   
   Futurama na to má svůj názor. Američané ho zkrátka v roce 2052 vystřelí do vesmíru. V roce 3000 se ale vrátí a jen velkou náhodou a díky genialitě (a bordelářství) jednoho z hlavních hrdinů bude nakonec velká katastrofa odvrácena. 
   
   (Nutno říct, že tady morální ponaučení končí, jelikož je odpad odmrštěn novou koulí odpadu. Americké děti mohou být tedy dále šťastné a u Futuramy konzumovat cheeseburgery z voskovaného papíru, který se recyklovat nedá.) 
   
    Jako jo, člověk se tomu může smát. Jen potom doufejte, že vás nezmrazí do roku 3000 a že se s tou velkou koulí našeho odpadu nebudete muset prát vy.

    
    A jak je to se vztahem k životnímu prostředí u vás? Je váš hlas zelenej? Recyklujete? Copak jste si naposledy vyrobily/upekly/přetvořily pěkného? A kdo z vás cítí aspoň malou motivaci vzít nůžky, ruličku od toaletního papíru a udělat něco parádního?

    Mějte se krásně,
    M.
    

29 komentářů:

  1. Zajímavé pojetí projektu :) A tvoje DIY prostě miluji a myslím, že zástupy fanoučků tě utvrzují v tom, že jsi originální, šikovná a rozhodně LOHAS :) Díky za článek a futuramu sleduje přítel, takže díl znám je skvělý

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji za milý komentář! A za Tvůj článek též, poctivě čtu všechny a jsem nadšená, projekt je úžasný:)

      Vymazat
  2. Paráda, Futuramu zbožňuju, a téměř jsem na tento díl zapomněla :D Jen tak dále, Tvé DIY jsou super, a jsi velká inspirace nám ostatním :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za krásný komentář, spřízněná futuramácká duše:)

      Vymazat
  3. Ahoj Bee, to je přesně to, proč mám ráda Tvůj blog.
    Bolí mě srdce když vidím všude kolem tu masu lidí (převážně mladých holek), nakupujících kvanta kosmetiky, oblečení a všeho možného a nemožného, které svoje věci vlastně ani nespotřebují a snaží se díky tomu ještě prezentovat na internetu!
    Vždycky když vidím tenhle styl přemýšlení, je mi z toho ouzko. Přála bych si, aby si lidé při svých nákupech víc uvědomovali že tím jak nakupují, vlastně nevědomky tvoří náš svět.
    A pak je jen na nás jestli si budeme kupovat kvalitní originály od prodejců (jako si třeba ty) kteří svoje výrobky tvoří s láskou,úctou k životnímu prostředí a podpoříme tak kreativní jednotlivce,kterými bychom třeba sami chtěli jednou být, a nebo ty peníze pošleme do Číny, koupíme si tunu nekvalitního (hlavně že levného) harampádí, zaneřádíme svoje okolí a nevědomky tak ještě podporujeme zneužívání levné pracovní síly, nelidské pracovní podmínky a chudnutí naší domácí ekonomiky...
    Víc takových článků, třeba si to přečte někdo z těch, kteří si to potřebují uvědomit...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za tenhle komentář bys zasloužila metál. Bohužel ze strany časopisů a médií obecně je na mladý lidi právě v těch letech, o kterých píšeš, vyvíjenej tlak - pokud nemáš Conversky, není to cool, tuhle rtěnku rozhodně potřebujete, paletka speciálně pro zelenooký hnědovlásky... Nějak nevidím cestu úniku, jsme společnost neskutečně konzumní, a přesto, že zelený hlasy poslední dobou dle mého názoru sílí, efekt je minimální.

      Vymazat
  4. mám rada tvoj blog a páčia sa mi recepty na krémy čo robíš, ešte som žiaden neskúsila, ale musím najprv našetriť peniaze aby som si objednala všetky tie kakaové maslá :-D
    a teraz mám ešte radšej teba aj blog, keď viem že máš rada futuramu. viem že o to tu nešlo, ale chcela som ti to povedať..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Haha, děkuju! Tobě za milý komentář a Futuramě za to, jakou mi dodává oblíbenost:D Mimochodem - až sem jednou hodím post, jak to vypadá u nás na koleji, bude se Ti asi líbit, Futurama, kam se podíváš:)

      Vymazat
  5. Momentálně jsem ve stavu těšení se na domácí výrobu kosmetiky - příští týden mě čeká stěhování do domku! Tam bude pak více místa - chci si vypěstovat nějakou zeleninu (zatím jsem to nikdy nedělala), vrátit se k vaření mýdla z rostlinných olejů, ...
    Taky nesnáším kupování polotovarů a snažím se vařit ze základních surovin, už kvůli dětem. Asi nejvíc jsem pyšná na svůj kváskový chleba.
    Je třeba, aby lidé začali přemýšlet, co kupují a jestli je cena výrobku adekvátní (třeba vůbec nechápu instantní jíšku).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, to Ti závidím! Já teď na koleji horko těžko v květináči pěstuju bazalku, pažitku a petrželku (ta potvora neroste) - z každýho novýho vyklíčenýho semínka skáču tři metry do stropu, tohle prostě člověk v supermarketu s přebalenejma bylinkama nezažije:-)
      Bohužel na lidi, kteří studují etikety a neusnadňují si práci instantníma hnusíkama, je pohlíženo skrz prsty, pravděpodobně z takové té závisti, že to sami nedělají. V Globusu se mi dokonce sem tam dostane pohrdavého odfrknutí, když síhnu po celozrnných špagetách od Alnatury. Čecháčkovství.

      Vymazat
    2. Já nemyslím, že by to byla závist - spíš nechuť zkusit něco nového, lenost zjistit si některé informace. Lidé se vymlouvají, že nemají čas, studovat etikety. Ale když na to mám čas já s dvěma malými dětmi, které neustále piští, co všechno by chtěly koupit, tak nevěřím, že jiný si ho nenajde.
      Pak taky nemám ráda ty tuny obalů, které si člověk donese domů, i když se to snažím minimalizovat (do jednoho sáčku nahážu třeba víc druhů zeleniny a potom to ještě doma používám na sbírání hovínek po pejskovi). Vůbec nekupuji vody v plastu (teče nám dobrá voda), raději jeden sirup, kterým dětem osladím čaj,... Na druhou stranu děti se pak na návštěvě můžou zbláznit z minerálky:-))
      A pak mě taky štve, že mizí opravny - když se něco rozbije, tak se to přece vyhodí a koupí nové. Z toho fakt rostu. Dokonce mám někdy dojem, že výrobci ty věci dělají už se záměrem, aby nevydržely více než (plácnu) 5 let. Nejhorší je, že ani u dražšího výrobku nemám jistotu, jak dlouho vydrží a zda třeba nepřestanou vyrábět náhradní díly.
      Tak jsem si postěžovala. Ale pokud se byť jeden čtenář tvého blogu zamyslí nad svým konáním, pak má tento článek smysl. A já věřím, že se tak stalo, takže energie, kterou jsi vynaložila nebyla marná.

      Vymazat
  6. To je moc krásně sepsané!!! Je pravda, že opravdu hodně lidí myslí jen na sebe a na to, aby to tu nějak přežili oni a "po mně potopa" :-(. My jsme s přítelem takoví dva, co "zachraňují svět". Zuřivě třídíme, zajímáme se, co jíme a jakou kosmetikou se mažeme (a ano, už i vyrábím a můj ekzém si konečně začal balit kufry), darujeme krev atd... Občas když se nad tím zamyslím, tak není třeba toho udělat tolik, aby člověk zlepšil své okolí a třeba ještě někomu pomohl... jen to lidi dělat nechtějí a na ty, co to dělají, se koukají jak na trubky. Je mi z toho někdy smutno, ale jak říká přítel, musíme se soustředit na to málo, co můžeme zmoct a sice asi nespasíme svět, ale třeba ovlivníme pár lidí - blízkou rodinu, pár kamarádů, v budoucnu naše děti...a ti všichni to třeba budou šířit dál a nakonec to tu bude všechno sluníčkové :-). Ale toho se asi nedožiju :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, Adri, taky bych se toho ráda dočkala:D Přesně, jak píšeš - lidé, kteří žijí zdravě, jsou za magory, prostě proto, že ostatní závidí a žít zdravě neumí. Bohužel.

      Vymazat
  7. Já miluju DIY! :) Spíš mimokosmetické, protože jsem líná shánět suroviny, ale třeba takový vyrábění módních doplňků, to je moje parketa :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukala jsem u tebe na ozdůbky na bundy nebo tašky, a jsou naprosto úžasné!

      Vymazat
  8. Moc pěkně napsané, palec hore dávám hned :-)
    Já jsem byla dlouho pyšná jak pěkně třídíme odpad vč. bio, ale je pravda, že je třeba začít ne od likvidace odpadu, ale od jeho menší produkce. S tím souvisí i "návrat na stromy" a používání méně přípravků. Myslím, že reklamy nám dnes podsouvají pocit potřeby mnoha nejen kosmetických věcí a je na čase tomu začít odolávat.. Moje cesta tedy bude spíš taková, protože já jsem jedním z hlasů "to neumíchám", už proto, že bych si musela koupit suroviny v dalších kalíšcích a jela bych v tom nanovo. Śkoda, že se víc věcí neprodává ve skle. Třeba časem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych nejradši dala palec hore tomu komentáři, škoda, že to na bloggeru nejde! Je fakt, že plastové kyblíky na suroviny mě mrzí, ale uklidňuje mě myšlenka, že z jednoho bambuckého másla a jednoho kyblíčku umíchám krémů několik desítek:)

      Vymazat
  9. Koukám, že s LOHAS se teď roztrhl pytel... XD Už jsi asi třetí blogerka, které o tom během týdne píše. (Ne že by na šíření osvěty bylo něco špatného. :-) )
    Rozhodně si myslím, že je to zodpovědný přístup a časem to už možná nebude taková rarita, ale bohužel náš životní standard je tak trochu postaven na plýtvání a rozežranosti a to se asi úplně nezmění...

    Co se týče DIY, tak souhlasím s tím, že argument "nejsem šikovná" je tak trochu blbost. Sama si myslím, že bych si nějaké to DIY byla schopna v pohodě vytvořit sama, kor s takovými podrobnými návody, jaké tu sdílíš.
    Nicméně, ač to zní pokrytecky, stejně jsem si u Tebe krémy objednala. XD Ale to spíš souvisí s tím, že nemám moc čas se s tím teď patlat, plus se mi nechce investovat do všech těch ingerdiencí. Vím, že ve výsledku na tom člověk ušetří, ale na začátek je to docela pálka. No uvidím, jak mi krém bude sedět a případně další várku upatlám o prázkách sama...

    Jink souhlasím s výše zmíněným názorem, že je strašná škoda, že se toho víc neprodává ve skle nebo třeba aspoň v kovových tubách.
    Přijde mi ale docela vtipné, když všechny ty výše zmíněné značky podporující LOHAS a přitom většina z nich prodává své výrobky v plastu.

    Veri

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. LOHAS Blogger je projekt, který trvá měsíc, takže si ještě počteš:-) Každopádně jo, také to beru jako osvětu a myslím, že tyto články mohou jen prospět (narozdíl od recenzí na Ladybox každý měsíc na každém blogu).

      Co se toho plastu týče - například Lush prodává věci ve 100% recyklovaných a recyklovatelných obalech, nevím, jak jsou na tom tyto značky, ale nedivila bych se stejnému přístupu:-) A určitě tu jde o to, jak vytváření obsahu a obsah samotný mělo dopad na přírodu, což bude v porovnání s běžně dostupnou kosmetikou markantní rozdíl:)

      Vymazat
  10. Jejda, no za chvíli otevřu kozervu a LOHAS (což, co si budeme nalhávat je jen způsob jak na někom vydělat, jako ostatní trendy, ALE je fakt, že aspoň neublíží).
    Nicméně se mi líbí Tvoje pojetí, zanícení, i když zdaleka neouhlasím s tím, že všechno si jde umíchat doma, ony ty oleje, vitamíny, glycerín, apod. nejsou všemocné. Ale Ty jsi tak zajímavě hodná, že Ti to prostě žeru a celkem neprotestuju, fandím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavě hodná, děkuju:-) Mně se projekt LOHAS líbí, jednak je tu samozřejmě šance vyhrát pěkné ceny, jednak každá blogerka dostane balíček testerů zúčastněných značek, nemyslím si proto, že by akce LOHAS Blogger byla jednostranně profitující. Podobný článek mám beztak na mysli již delší dobu a myslím si, že na blog patří:)

      Vymazat
  11. LOHAS a hlavně eshop tam, chytré29. března 2014 2:59

    Jů a budeme hezky stádovití.
    Jako by nebylo jedno, jestli vyhodím lahvičku od Lancome nebo Ulricha.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady jde o to, co v té lahvičce bylo a jaký dopad na přírodu měla výroba obsahu. Tam už bude markantní rozdíl. Jinak nevím, jak je na tom kosmetika do soutěže věnovaná, zatím mám s těmito značkami bohužel malé zkušenosti, ale například Lush dělá své obaly recyklované a také kompletně recyklovatelné.

      Vymazat
  12. Úžasný článek! já právě začínám obměňovat pečující kosmetiku za DIY a myslím si, že by tak mělo učinit více lidí! chci si vyrábět vlastní mýdla, krémy, balzámy atd. samotnou mě to i baví a hlavně si mohu namíchat bylinky nebo oleje, které mi voní a ještě mám zaručeno, že v tom nejsou žádné škodlivé látky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář, přesně taková je podstata DIY a je škoda, že se toho tolik lidí bojí - je to především zábavné:)

      Vymazat
  13. Skvělý článek, už dlouho přemýšlím o tom, zkusit si vyrobit vlastní kosmetiku podle tvých receptů. Mám akorát problém, že nevím, kde sehnat všechny potřebné suroviny :/.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus se mrknout na článek, který je v postranní liště, Meggie - měl by Ti pomoci se sháněním;-)

      Vymazat
  14. Tak cokoliv je DIY má u mě jednoznačně plus a pokud je na něčem naspáno recyklovatelné nebo ekologické , tak to mileráda vyměním za tu nerecyklovatelnou alternativu. Při té příležitosti bych vám (ačkoliv se to netýká kosmetiky, ale jsme tu asi hlavně holky a někoho by to mohlo zaujmout) chtěla představit menstruační kalíšek - určitě už jste o něm slyšely a pokud ne tak je to velká škoda. Kromě nespočtu jiných pozitiv je kalíšek ekologický s porovnání s vložkami nebo tampóny - při správné údržbě totiž vydrží až 10 let! (teď se zamyslete kolik odpadu z hygienických pomůcek za tu dobu vytvoříte! nebo koukněte sem https://www.google.cz/search?q=menstrua%C4%8Dn%C3%AD+kal%C3%AD%C5%A1ek+vs.+vlo%C5%BEky&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=HGY9U6WrLoW1O7qPgNgH&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#facrc=_&imgdii=_&imgrc=qKtaQDTGKMbv6M%253A%3BhFD-YgZevdDAvM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kalisek.cz%252Fphoto%252Fcomparison.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kalisek.cz%252Fmenstruacni-kalisek.php%3B800%3B460
    a těch peněz co za tu dobu ušetříte! :-D

    OdpovědětVymazat
  15. já se snažím fakt poctivě recyklovat, každou krabičku, každou lahvičku. sice mi třeba v práci říkají, že viděli dokumenty, že se to stejně háže na jednu skládku, ale nevěřím tomu (nebo aspoň v to doufám a prostě tomu věřit nechci). taky se snažím nevyhazovat věci, zužitkovávat kelímky atd. na něco jiného, to samé mamka, ta všechny dózičky a krabičky schovává a cpe do nich různé kamínky a sušené kytičky :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...