úterý 18. února 2014

Přírodní tip: AHA kyseliny



    Pěkné úterý všem! Po delší době přispívám opět s regulérním článkem, a proč do toho neskočit rovnou s pěkně kontroverzním tématem. AHA kyseliny, využívané mimo jiné pro chemický peeling, se staly stálou součástí mé péče o pleť (o které se tu objeví článek v dohledné době), ačkoliv si o nich ve spoustě článků přečtete pohádky jako "...stírají ochranný povrch pokožky, který pomáhá absorbovat ultrafialové záření ze slunce a solárií... ... zvyšuje pravděpodobnost rakoviny kůže...". (Citováno z ona.idnes.cz.)

    
Ale pěkně od začátku. Do skupiny alfa-hydroxy kyselin, zkráceně AHA, se řadí mimo jiné kyselina citrónová, vinná, jablečná, glykolová, ale také např. kyselina mléčná (pamatujete na Kleopatru, která se koupala ve zkyslém mléce, aby měla krásnější pokožku?). Velká většina z nich je ve vodě rozpustná, narozdíl od beta-hydroxy kyseliny, všem známé kyseliny salicylové. 
    
    Z mnohých průzkumů vychází, že AHA kyseliny jsou velmi efektivní v péči o téměř jakoukoliv pleť. Poperou se se suchou pokožkou, přehnaně se mastící pletí, vyzmizikují jemné vrásky, pigmentové skvrny a jizvičky. Dále se používají k léčbě kožních onemocnění, jako např. akné, melasmy či ichtyózy.

    
    Jak to funguje?

    Topicky aplikované AHA kyseliny "odlepují" odumřelé buňky od zdravých a tím se starají o rychlejší obnovu a regeneraci; sjednocenější a rozjasněnější pleť je potom samozřejmostí. Chlorhexidin obsažený v kyselinách se svými antioxidačními a dezinfekčními účinky navíc chrání vznikající vrstvu kůže a bojuje proti bakteriím. 

    Často se kyselinky přidávají do produktů určených na aknózní pleť díky jejich schopnosti rozpouštět nahromaděný maz v pórech.

    AHA kyseliny také dokáží proniknout do hlubších vrstev kůže, kde stimulují produkci kolagenu a elastinu. Podle studií také regulují vylučování mazu.

    
     Dávkování
 
    Pro domácí použití se doporučují přípravky s 8-12% AHA kyselin. Chemické peelingy prováděné v salonech se, pro porovnání, provádějí v 70% a větší síle, jedná se o velký zásah a rozhodně to nezkoušejte doma. Koneckonců, kdo by chtěl zrovna v tomhle napodobit Samanthu. 



    Možná nebezpečí

    AHA kyselinky by měly být vhodné i pro citlivou pleť, čehož já jsem důkazem. Lehké štípání a dočasné zarudnutí je v normě. Pokud by vám místa, na které AHA kyseliny nanesete, začala otékat, je to signál, že se s vaší pletí nesnesou. 

    Nedoporučuje se také používat kyselinky na celý obličej denodenně. Vzhledem k jejich velké efektivitě je vhodnější používat je lokálně - na pigmentové skvrnky, pupínky, jizvičky, zrohovatělou kůži.

    Velmi důležité je používat kyselinky na noc a ráno nekašlat na opalovák. Ačkoliv jsou účinnými bojovníky proti různým diskoloracím od sluníčka, zvyšují také citlivost na záření. Pokud se tedy neřadíte k těm, kteří neopustí barák bez alespoň SPF 15, raději na kyselinky zapomeňte. 
 




    Jak je používat?

    Kyselinky se dobře prodávají, tudíž je najdete v celé škále krémů a jiných pečujících přípravků. Možné je samozřejmě přidat malé množství kyselin do svého oblíbeného krému, jen je třeba, aby vám neujela ruka. 

    Já kyselinky používám zejména jako bojovníka proti pupínkům. Když se mi nějaká potvora udělá, nesahám již po čistém Tea Tree oleji, který byl pro mou pleť příliš vysušující, ale na mokrý vatový tamponek kápnu kyselinku, ještě jednou opláchnu pod vodou, a vatičkou následně pupínek poťukám. Toto mimochodem občas provádím i na nose a černé tečky si vesele mizí.

    Kyselinky používám pouze na noc a přes den se poctivě patlám opalovákem, což jsem koneckonců dělala i dříve. 

    Mimochodem, masku s ovocnými kyselinkami si můžete udělat doma pouze za pomoci ovoce. Takové jablko, jahody nebo rajče, plody známé pro svou rozjasňující schopnost, nejsou rozjasňující náhodou.

 
    Co vy a AHA? Používáte je, nebo se řadíte mezi jejich odpůrce?

    Mějte se krásně,
    M.


P.S. Ovocné kyselinky mám z eshopu ekokozy.

42 komentářů:

  1. Je to je fajn clanek,ja vzdycky myslela ze AHA jsou nejake chemicke zlo,diky za osvetu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ve správné míře by zlem neměly být:-)

      Vymazat
  2. Používám je běžně, v toneru v minikoncentraci denně (večer, ale já ven stejně nechodím skoro vůbec ted) a v enzymatické masce 1x týdně. U mě je to hlavně super ochrana proti pigmentaci, flekům a vrásečkám. Taky se mi pak všechny krémy, séra a oleje vpíjí jako divé a fungují instantně. Můžu jenom doporučit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lepšího vstřebávání jsem si u sebe nevšimla, ale je to rozhodně zajímavé!:-)

      Vymazat
  3. Opět velice zajímavý článek, tak pokud nejsou až tak agresívní a dokázaly by bojovat i s černými tečkami, tož by to mohlo býti fajn. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U těch černých teček jsem si toho všimla nejvíce:)

      Vymazat
  4. Moc zajímavé čtení! A pro mě jsou kyseliny novinkou. Teda ne že bych o nich nevěděla ale takhle je přímo použít na pleť? A i na černé tečky? Jestli je to opravdu mizíkuje, tak já do nich snad pujdu, protože ty ne a ne zmizet! A opalovák používáš i v zimě? To nechápu, já jen v létě a to když hodně svítí slunce (i když je fakt, že je v BB krémech)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fungují, jojo:-) Opalovák používám po celý rok, už jsem si tak nějak zvykla, photo-ageing je moje noční můra, jsem na to trochu úchylná:-) Nedávám ho moc, ale na něj přijde vždycky ještě to BB s SPF 20-30...:)

      Vymazat
    2. Míšo, na ty černé tečky je použiješ takhle přímo z té lahvičky..?
      Nebo to nějak ředíš? Ráda bych to zkusila...

      Vymazat
  5. Hezký článek! U tebe se vždy přiučím, což se mi líbí!

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, můžu se zeptat - ty s ekokozou spolupracuješ nebo proč ji pořád zmiňuješ, když patří mezi ty předražené?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj zvídavá čtenářko, s ekokozou nespolupracuji, jsem pouze spokojená zákaznice. Nemám od nich jakoukoliv výhodu. Nepovažuji eshop za předražený, některé věci se jistě dají někde najít levněji, jiné zase naopak dráže, vždy jsem byla spokojená s kvalitou ingrediencí, většinou objednávám balíky, na které neplatím poštovné, nenašla jsem eshop, tkerý by měl tak širokou nabídku a nemám trpělivost na to, abych máslo objednávala tady, olej támhle a vosk ještě jinde. Ekokozu uvádím, protože chci předejít dotazům v komentářích, AHA kyselinky se v koncentrované formě jen tak sehnat nedají.

      Jsem odpůrce skrytých spoluprácí, takže pokud s někým spolupracuji, řádně to uvádím.

      Vymazat
    2. Děkuji za odpověď!
      Já teda nenakupuji v takovém množství, pravda, ale jednotlivě a zatím je to tam bohužel hodně drahé. I když je mi jinak koza sympatická, tím kolik toho je na jednom místě. Jen by měli zlevnit :)

      Vymazat
    3. zvídavá čtenářka nakupuje kde prosim?
      uvítám nějaký tip na levnější eshop!

      Vymazat
    4. Mě se líbí manipura.cz, mají velký výběr a také recepty.... :) jinak k cenám, myslím, že se tam dá ušetřit oproti koze hlavně na olejích.

      Vymazat
  7. to jsem vůbec neznala, zní to zajímavě, opalováky neřeším moc ani v létě, natož v zimě (kromě výletů na hory a při opalování), takže bych s tím neměla mít problém :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Á Naty, právě že opalováky s kyselinkama řešit musíš :-)

      Vymazat
  8. Ahoj, moc pěkně napsaný článek, Jen malý detail, v salonech se s takto vysokou koncentrací pracovat nesmí, my kosmetičky můžeme 30-40% a vyšší pak doktorky na kožním, dermatoložky. Jinak v rozumné míře jsem pro Aha kyseliny,ale jen v salonu nebo doma v ještě nižší koncentraci. Pro silnější už nejsem , viděla jsem mnohá negativa po tak silném chem.peelingu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jani, děkuji za upozornění - tu 70% a vyšší koncentraci jsem myslela také ve specializovanějších salonech, kde se dělají zásahy do pleti větší, než u kosmetičky, tak snad jsem nikoho moc nespletla. Také bych do silnější rozhodně nešla:)

      Vymazat
  9. No, já je nepoužívám, ale ráda bych je zkusila. Dermatoložka mi doporučovala chemický peeling, ale jak píšeš, je hodně silný a toho já se bojím. Takže asi zkusím tenhle výrobek, díky za tip :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také bych se bála... Hlavně i ta menší koncentrace štípe jako blázen:-) Na jaký problém Ti je doporučovala, smím-li se zeptat?:)

      Vymazat
  10. no zas jsem se dozvěděla něco nového, zajímavé:)
    Once Upon a Time

    OdpovědětVymazat
  11. Tak o tom jsem neměla vůbec ponětí. Velice dobrý článek, díky za tip ;) Přemýšlím, že se po nějaké lahvičce podívám, přece jen ty pupínky a černé tečky jsou zlo :)
    - Elma

    OdpovědětVymazat
  12. Díky za tip, asi vyzkouším na ty černé tečky! :) Opravdu ty kyselinky zabírají?

    OdpovědětVymazat
  13. Já si ted oblíbila čistič od MyChelle, který AHA kyseliny obsahuje. Mám je opravdu radši než klasický peeling. Přemýšlím o pořízení krémového čističe od Trilogy nebo enzymatického peelingu od Elemis. Ty také obsahují AHA kyseliny. Docela jsem si je zamilovala. Moje plet je po nich taková hezčí :)

    OdpovědětVymazat
  14. Lákají mě, ale mám z nich respekt a tak nějak strach je zkoušet :/
    FairyChain

    OdpovědětVymazat
  15. Kdysi jsem v knize Doba jedová četla, že při používání ve větší koncentraci naopak v dlouhodobém měřítku pleti škodí. Bohužel neudali přesné číslo, ani jestli to platí při používání dlouhodobém s nižší koncentrací. Byla tam fotka staré paní s absolutně zničenou kůží. Dost mě to odradilo a já přestala AHA kyseliny používat, jenže jsou opravdu zázračné a pomáhají :( je to pech, teď bych třeba vypadala jako Kleopatra, ale ve stáří přinejmenším jako strašidlo.

    PS: Míšo mrzí mě, že jsi nesepsala článek o těch olejových kyselinách a vhodnosti na konkrétní typy pleti, zvlášť pokud to bylo jen kvůli prodeji tvé kosmetiky s bambuckým máslem apod. Já jsem to vyčetla ze studie, ale co jsem postupně procházela zahraniční blogy, u nich už takové povědomí je a podle kyselin se řídí, ne podle komedogenních žebříčků.

    Pro ty, koho problematika zaujme:
    http://www.acne.org/messageboard/blog/6821/entry-26278-from-acne-prone-skinsebum-deficient-in-linoleic-acid-possible-topical-solution/
    http://www.skintactix.com/acne_&_essential_fatty_acids.htm
    http://www.minimalistbeauty.com/oils-specifically-for-acne-prone-skin/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Anet,

      kyselinky používám pouze ve velmi nízké koncentraci a dlouhodobě to ani neplánuji, všechny studie se v takovém případě jeví jako pozitivní, tak snad to tak opravdu je:-)

      Jinak ke článku, co jsi mi posílala, jsem se ještě nedostala, ačkoliv mě to mrzí, po příjezdu z hor mi všechno spadalo na hlavu a můžeš si všimnout, že ani na blog nestíhám pravidelně přispívat. Každopádně se na něj těším a rozhodně to u mě neskončilo v ignoraci. Jsem tento týden samá návštěva, schůzka, společenská událost, do toho mám spoustu jiných zařizování. Doufám, že si opravdu nemyslíš, že jsem takový pokrytec, abych, v případě, že Tvůj článek říká něco negativního o ingrediencích, které ráda používám, zatloukala.

      Nezlob se, ale nejsem na baterky, mám toho hodně.

      Vymazat
    2. Míšo děkuji za odpověď a určitě to chápu! :) Až budeš mít čas, mrkni třeba jen na blog minimalistbeauty. Má to hezky sepsané a já budu ráda, když sepíšeš klidně i vlastní článek, myslím, že je to pro někoho, kdo jako první olej zkusil třeba olivový a hned oleje zavrhnul, dobrá informace. Já už si bohužel za svým článkem stát nemůžu, protože jsem nemohla používat pouze olej a musela jsem přidat navíc hydrataci-výživný krém a na to ještě olej, a tak nemůžu tvrdit, jestli ten olej sám o sobě neucpává pory :(

      Vymazat
    3. Musím se opravit, za těmi informacemi jako takovými si samozřejmě stojím, jsou to fakta o složení olejů a to co tvrdí výzkum a při zkoušení hroznáče na bradě pory sám o sobě neucpával, ale nemůžu to potvrdit z dlouhodobého hlediska po celé ploše obličeje, tak :)

      Vymazat
  16. Je to zajímavé, už jsem o tom četla víckrát, ale stejně se toho bojím a nejspíš to nikdy nezkusím.. Mám pleť docela dost citlivou a nesnesu na kůži ani to rajče a spol., třeba po takovém krájení ovoce kdy se mi na ruce dostane trocha té vodičky si ty ruce pak můžu udrbat jak moc svědí..

    Mimochodem ty hlášky, že stírá ochranný povrch z pokožky a tudíž může způsobit rakovinu kůže jsou asi zveličené, ale jako pohádky bych je určitě neoznačovala, zvlášť když pak sama píšeš, že se pak musí použít opalovák..

    Ivet

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivet, tak to bys pro kyselinky nebyla ten pravý člověk:-) Jinak myslím, že ve správné míře a s použitím SPF ochrany nic nehrozí, výzkumů je v této oblasti relativně dost a kyselinky jsou opěvovány dermatology.

      Vymazat
  17. Zaujímalo by ma či ovocné kyseliny od ekokozy sú bezpečné pre pleť, pretože obsahujú okolo 50% kyselín. Dosť som uvažovala o chemickom peelingu, no zdá sa mi to príliš predražené a časovo náročné. Od Ekokozy by ma vyšli na cca 3 Eurá, no neviem presne ako ich používať. Môžem si tým večer len tak namazať pleť, alebo si môžem urobiť domáci chemický peeling? Čo je však vhodné ako neutrálny roztok kyselín? Soda bikarbona?

    OdpovědětVymazat
  18. No tak já jsem nadšená! Zhoršila se mi pleť a černé tečky na noce nešly vytáhnout ani slupovací maskou, byly to takové vypoukné, hnusné tečky. No a dneska ráno jsem se naštvala a udělala si na vat. tampónek směs kyselin a vody, cca 70% a přiložila na nos. Nechala 20 minut, pak seškrábala tečky a znovu přiložila. No a pak jsem měla fakt zarudlou kůži, ale dala jsem na ní Mask of Magnamity od Lush a pak smyla. Teď mám sice ještě červenou, ale krásně hladkou kůži :) sice by to chtělo ještě několikrát, ale už není tak hrbolatá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, tak to zní parádně! Máš také ty od Ekokozy nebo kupuješ odjinud?:)

      Vymazat
  19. Ahoj, takže ty kyseliny nesmýváš? Na Ekokoze píší, že to má působit 1-4 minuty, pak se to má neutralizovat mýdlem. Je mi to divné, protože v krémech to má člověk na sobě celou noc. Zase na druhou stranu, nyní bych to ráda použila na celý obličej v dávce 3 kapky AHA + 27 kapek vody (t.j. 1 ml), tak nevím, jestli to nebude přes noc masakr, protože už po 2-3 minutách vidím nějaké vystouplejší ty pupínky, tak bych to nerada přepálila a nějak se spálila. Jak reaguje tvoje pleť? A myslíš, že se tyhle AHA kys. dají vmíchat do krému?

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...