pátek 17. ledna 2014

Vitaminová abeceda: C jako celkově parádní


    Od článku o éčku uběhlo už hodně vody a já si jdu konečně vynahradit rest a napsat ódu na jeho kolegu, protože si pozornost zaslouží minimálně stejnou jako mnou milovaný vitamin E. A vůbec. Miluju je oba.

    Vitamin C, většinou zastoupený kyselinou askorbovou a jejími deriváty, je velmi důležitý kvůli jeho schopnosti zachovat mladý vzhled pokožky. Jedním z tajemství Tibetských žen už před nějakými třemi tisíci let byla maska z drceného rakytníku - který je na vitamin C extrémně bohatý. Kmeny Indiánů údajně hojně používaly mix drcených šípků a růžových květů; šípek se řadí k nejlepším zdrojům vitaminu C a obsahuje ho ve snad 20x větší koncentraci než třeba takový pomeranč. 

    Když už jsme u těch zdrojů, interně neuděláte chybu například s citrusy, kiwi, brokolicí, rajčaty, brusinkami nebo bramborami. Doporučená denní dávka pro dospělého člověka se pohybuje kolem 60 mg (každý zdroj říká samozřejmě něco jiného), zajímavé je, že jeden z vědců, který se vitaminem C intenzivně zabýval, prosazoval vyšší přísun této živiny a denně ho do sebe vpravil až 40 000 mg. Dožil se třiadevadesáti let a céčko označoval za jakousi holku pro všechno - od chřipky až po rakovinu, vitamin C by se měl poprat s čímkoliv. 

   Dokázané jsou minimálně přiznivé účinky vitaminu na posilování imunity, snižování stresové hladiny nebo funkčnost oběhového systému. Lidé trpící cukrovkou by neměli jeho podceňovat přítomnost v těle, jelikož má schopnost regulovat hladinu cukru, důležitý je také pro dobrý zrak. A co se té rakoviny týče... Vitamin C by měl být poměrně účinnou prevencí, jelikož je výborným antioxidantem.

    Pokud budete mít céčka v těle málo, můžete počítat se špatným stavem vlasů, sníženou imunitou, krvácením z dásní, horším hojením ran nebo i vysokým krevním tlakem. Nejhorším projevem nedostatku vitaminu C jsou kurděje. Mimochodem, víte, co značně zhoršuje vstřebání vitaminu C? Kouření. Ha. 


    Samozřejmě chci článek psát zejména z hlediska péče o pleť. Zde výzkumy dokázaly, že v případě aplikování přímo na kůži má vitamin až 20x silnější účinek, než když jej člověk používá pouze interně. Vitamin C vám přinese zejména:
  • ochranu před UV zářením (jako antioxidant má schopnost "vsáknout" se do pleti a fungovat jako ochrana až tři dny)
  • zlepšení stavu již poničené pleti (mluvíme tu o jizvách po akné, jemných vráskách a údajně také o pigmentových skrvnách)
  • stimulovanou produkci kolagenu (hlavní důvod, proč by se měl nacházet v krémech, podle některých studií je proti formám vitaminu C kyselina hyaluronová žabař)
  • prozářenější vzhled pokožky a sjednocenější tón pleti
  • vyšší množství vitaminu C údajně funguje také jako přirozený exfoliant 
  • rychlejší hojení drobných ranek

    Pokud plánujete céčko zařadit do nějakého DIY pokusu, zkuste dodržet jeho doporučované množství (obvykle se uvádí něco mezi 0.3 - 10%) a dávejte si pozor na to, aby to byl vitamin stabilizovaný - většina jeho forem je totiž velmi citlivá na světlo a vystavení vzduchu a snadno oxiduje, což poznáte tak, že vám samotný vitamin nebo produkt s ním zežloutne až zhnědne. Osobně kupuji vitamin na ekokoze a žádný problém jsem s ním nikdy neměla. Mezi nejstabilnější a nejefektivnější formy se řadí například hned dvě nejznámější, askorbová kyselina nebo L-askorbová kyselina.
   
    Mimochodem, když jsme u těch beauty benefitů, pokud vás zajímají spíše vlasy... Vitamin C by vám měl zajistit hustší, rychleji rostoucí, nevypadávající, pomaleji šednoucí hřívu bez lupů. A to chceme. 

    
    Já cpu céčko už snad do všech pečujících produktů. Posledních pár dní testuji jeden DIY projekt, který je jím přímo nabitý, tak uvidíme, jak se to vyvine, a pokud dobře, určitě o ěnm tady uslyšíte. (Aktuálně: Teda. Teď jsem to testování odložila kvůli ekzému, který pořád netuším, proč mám; nic nového jsem používat nezačala, jím pořád stejně... Těžký život alergika. Takže místo Cčka patlám na obličej zinkovou mast a smrdím jako zabíjačka. Pod nos si mažu bambucké máslo s levandulí, abych se tomu smradu aspoň trochu vyhnula, ale zatím vede sádlo. Asi tak 100:0.)


    Mimochodem, fun fact na závěr... Člověk je jedním z mála tvorů, který si Cčko nedokáže vygenerovat sám. To je jak naschvál. 


    A co vy a vitamin C? Našly jste ho v některých produktech, které používáte? (Mě mile překvapil například Saloos, který hned dvěmi formami vitaminu obohacuje svou řadu kokosové péče, to jsem fakt nečekala.) A baštíte ho i jako doplněk stravy, nebo ho, stejně jako já, do sebe dostáváte spíše přírodní cestou?

    Mějte se parádně,

    M. 


P.S. Stabilizovaný vitamin C kupuji zde.

28 komentářů:

  1. Hm, šípky obsahují spoustu céčka, asi proto je šípkový olej tak dobrý na jizvy :)
    veru

    OdpovědětVymazat
  2. Myslím, že ho na ten obličej prostě musím mít :D Především kvůli těm jizvám. Sice s nimi teď bojuje konopná mast, ale pomocník by se jí hodil. Takže budu čekat, až se podělíš o recept na nějaký patlátko :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bude, bude, snad se ekzém brzy umoudří a budu moci testovat naplno, když už má někomu slázt kůže z obličeje, stačí, když to bude mně, nemusí to odskákat i 307 čtenářek:D

      Vymazat
  3. U nás se říká, že bys měla sníst každý jen jedno jablíčko, že to je prevence na všechno. No, ale koukám, že by jich na doporučenou dávku vitamínu C mělo být několik. Tak aspoň malá nohavice štrůdlu :-)

    Ve výrobcích jsem si vitamínů nikdy nevšimla, složení nerozumím, vybírám spíš jednoduché výrobky (proč tam cpát zbytečně moc věcí). Nicméně působení na vlasy mě zajímá...

    S vyrážkou je mi tě líto, já už se mažu v takových případech jen Hydrolotiem, ale to asi znáš. :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám ráda jednodušší věci, ale vitaminy do nich cpu nadšeně:-) S tím štrůdlem mi děláš pořádné chutě!

      Ten Hydrocosi mi nic neříká, to vyzkouším, pokud to zabírá a nesmrdí jako zabíjačka, zní to báječně! Díky!

      Vymazat
  4. Moc ráda čtu o vitamínech, těším se na další články. :-) Moc se mi líbí pozitivní působení vitamínu C :-) Už se strašně těším, až budeš všechny své kouzelné výrobky prodávat na Fleru :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Ja si davam citron smichany s mlekem jako pletovou masku, vybeluje to pigmentove skvrny, pihy i jizvicky. Ekzem mam ted bohuzel taky, taky nevim z ceho a uz se to tahne pres 7 tydnu. Na kozni se mi moc nechce, takze jsem prosla fazi: sudokrem, cajovnikovy olej, mesickova mast, zinkova mast, mast na plisen...Jsem taky alergik, tak to mozna souvisi i s tim. Jeste se prolejvam koprivovym cajem, sporysem a podobnyma cajema na procisteni:( Tobe preju uspesnejsi anabazi!L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se citronu na pleť trochu bojím, lokálně jo, ovocným kyselinkám věřím, ale celkově bych si ho asi nedala. Ale každému vyhovuje samozřejmě něco jiného:-) Uuuf, 7 týdnů... To jsou mi vyhlídky. Také se snažím pročišťovat, teď mám i ajurvédský čaj, který má zmírňovat projevy alergie, tak uvidíme... Přeju Ti, ať se toho už konečně zbavíš!

      Vymazat
  6. Já doufám, že v té spoustě ovoce a zeleniny je ho relativně dost. Ale už jsem si říkala, že bych si ho měla taky dát i ve formě nějakých tabletek, které beru vždycky akorát když jsem nemocná. (Což prý nemá žádný vliv, ale já mám pocit, že mi to pomáhá. :D)
    Každopádně velmi přínosný článek. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, tabletky jsou super placeba:-) Já ho v tabletkách nezobu, ale topicky ho aplikuji docela často. A díky za pochvalu, An!:-)

      Vymazat
  7. Vitamín C do sebe cpu hlavně z ovoce atd. Ale Dávám si i práškový C z dmka, aspoň pro ten pocit :)

    OdpovědětVymazat
  8. já mám v práci vedle počítače kapsle z DM a každý den ráno jednu lupnu. ale samozřejmě se snažím jíst i ovoce a zeleninu, ale přiznám se, že pět porcí denně nedodržuju

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, já občas nedávám ani dvě, se stydím!

      Vymazat
  9. C se hlavně snažím přijímat přirozenou cestou, mám ráda mandarinky, pomeranče a v poslední době mi zachutnalo i pomelo.

    OdpovědětVymazat
  10. Já piju rakytníkový čaj a zaujal mě ten šípek, to by mi asi taky chutnalo, ale je otázka jestli když se čaj spaří vroucí vodou, kolik tam toho C zůstane, jsem laik, tak to beru takovou tou selskou logikou. U nás ve zdravé výživě máme někdy Rakytníkové bonbóny od Grešíka, ty miluju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, Kristi, to jsem četla, že jakmile se zdroj céčka vaří/dusí/cokoliv, tak je ho tam podstatně méně, no ale pořád asi notná dávka zbyde, nenašla jsem v tabulkách snad lepší zdroj céčka než šípek:-) Rakytníkové bonbony zní úžasně! Objevila jsem pěknou zdravou výživu nedaleko svého bydliště, která je obrovská, tak se po nich poptám, díky za tip:-)

      Vymazat
  11. Céčko vnitřně je super - ale pro mě nepřicházejí v úvahu žádné tabletky - takže šípky, rakytník, zelí atd... (Citrusy v zimě moc nemusím, ochlazuje to a něco na tom bude...) A z vnějšku můžu říct jen jediné - nic na citlivou pleť:) Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem citlivka také, ale nic mi to nedělá, co jsi zkoušela s céčkem, že Ti to nesedlo?:)

      Vymazat
  12. Opět úžasné a pro mě poučné, i když já jsem spíš pro přírodní cestu přísunu vit. C :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu, Kristine! Také samozřejmě vitamin C spíše baštím, ale do krémů nebo tonik ho dávám:-)

      Vymazat
  13. Ahojky :-)
    Tvou stránku jsem objevila teprve před pár dny, a jsem z ní naprosto nadšená. Abych řekla pravdu, tak jsem takové přírodní recepty hledala spíše celosvětově na youtube, a musím uznat, že přece jenom mají k různým ingrediencím i jiný přístup...no a ten překlad :-D

    Ale právě vitamin C neboli spíše Vitamic C Serum jsem objevila, jakmile jsem začala objevovat vrasky na mém čele,, mimochodem je mi 22,, tak jsem z toho nebyla moc nadšená a něco jsem se snažila najít...

    První recepty byly smíchat vitamim C s destilovanou vodou (samozrejmě ne technickou) a s glycerinem...to nedělejte...byla jsem ulepená, bylo to nepříjemné,,

    Pak jsem se dozvěděla, že jde glycerin vyměnit za Aloe vera gel,, no ale k jeho koupi už jsem se nedostala,,
    a začala jsem si dělat svoji verzi, která mi vyhovuje, koupím si Vincentku (jelikož jsem se mi nechtělo chodit do lékarny, prý z toho nejsou úplně nadšení - Vincentka jde koupit jako sprej do nosu či sprej na obličej - a ta litrová flaška má skoro stejné množství minerálů a vitamínu jako tyhle dražší verze - asi platíte za ty lahvičky) tu smíchám s Vitaminem C a přidám pár kapek rýžového nebo hroznového oleje (případne Tea Tree nebo pomeranč)...tuhle vodičku si napatlám na obličej a krk, před tím než jsem si dávala krém,,

    Malá poznámka: mělo by se to uchovávat v tmavé skleněné lahvičce někde ve tmě, ať to neoxiduje,,
    Jediná opravdu nevýhoda, kterou jsem už nikde nezjistila je to, že pokud máte bílé nebo svetlé povlečení, tak to rozhodně nepoužívejte na noc, pak máte všechno oranžové, jakoby jste dělali nevim co :-D

    Plus se po každé aplikaci snažím umýt řádně ruce, ale mezi prsty mi zůstane po čase taková hnědá vrstva, jako bych se nemyla :-D tak to mi vadí asi nejvíce...

    Takže aplikace pouze ranní jak vnitřní tak vnější :-) používám už půl roku, ale zatím se veliké změny nekonaly, na youtube řikali cca tak za rok, tak uvidím v červnu a dám vědět..

    Jinak opravdu super stránka, děkuju moc za český přísun informací a mám v plánou toho spouustu vyzkoušet ;-) dík moc a hodně štěstí při zkouškovém

    Domík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Domi, díky moc za komentář i za pochvalu!:) Recept na sérum máš úplně jiný než já, vyzkouším to, aloe gel doma mám, tak jsem na to zvědavá:-) S tím "oranžověním" nemám problém, i když je fakt, že jsem sérum přes noc ještě nenanášela, tak třeba je to tím.

      Vymazat
    2. Jako ranní aplikace mi nedělá problémy, ale na noc jsem to vynechala, teď začínám zkoušet olejovou kúru, díky které jsem Tvou stránku našla ;-)

      Mám dost problematickou pleť a chtěla jsem zkusit, jak to na ni bude působit, mám totiž pocit, že právě všemi těmi přípravky na problematickou pleť jsem si ji naprosto odrovnala...

      Začala jsem používat takovou tu sadu od Saloos - květinové vody i oleje na obličej - asi před třemi lety, hned jak to přišlo na trh, ale z nedostatku informací v té době, jsem olej už nijak nesmyla a pak jsem musela dokonce poprvé navštívit kožní, ale teď díky tobě vím, jak to správně dělat..;)

      Takže už asi týden ráno i večer si dávám masáž z hroznového oleje a zatím dobrý, tak snad to tak zůstane, ještě chci zkusit vyrobit nějaký peckovní přírodní deodorant, bo oholené podpaží je taky hodně citlivé a už se mi vůbec nelíbí představa, co dávají do normálních deodorantů...

      Tak se měj krásně, už Tě nebudu rušit :-)

      Domík

      Vymazat
    3. Tak držím s OCM palce! Sdílím Tvůj názor, že se pleť odrovná nejvíce přípravky na problematickou pleť, když si vezmu, kolik hnusíků ta moje kůže musela vsáknout (údajně absorbuje až 70% toho, co na ni patláme...)

      A s rušením nekecej, komentáře miluju!

      Vymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...