pondělí 2. prosince 2013

DIY: Růžová voda


    Ahoj všichni! Pamatujete si, jak jsem byla vyplesklá z krému? No, já jsem z něj vyplesklá pořád, ale dnešní DIY se tomu vyplesknutí blíží. Tohle DIY je totiž hrozně efektní a jednoduché na výrobu, prostě se trochu obrňte trpělivostí a ledem a vyrobíte si za pár hodin vlastní růžovou vodu - 100%, bez přídavků alkoholu a podobných humáčků, a hlavně - trvanlivou.

    Potřebujete pouze:
  • čerstvé růže, respektive jejich okvětní plátky
  • led, spoustu ledu
  • hrnec
  • skleněnou mističku, která je menší než hrnec
  • skleněnou poklici
  • pokud možno i grepový extrakt/olej pro přírodní desinfikaci nádob
  • vitamin C v prášku, pokud budete chtít výsledný toner obohatit o složku urychlující bělení jizviček a udržující pleť bez bakterií


    Nejdříve důkladně, a ideálně za pomoci právě grepového extraktu, který má silné dezinfekční schopnosti, vypláchněte vnitřek skleněné mísy a vypouklou stranu pokličky. Otrhejte okvětní plátky růží a důkladně properte. I do nich kapu grepový olej, když už čisto, tak pořádně.


      Plátky růží dejte do hrnce a napusťte vodu; čím méně, tím bude růžová voda silnější a kvalitnější, na druhou stranu skleněná miska musí být schopna plout. Každý si to zkrátka vychytá podle svého hrnce. Nejdůležitější bod dne: chcete, aby z vody šla pára, ale nechcete bod varu. Předpokládám, že jsme hospodyňky a své kuchyně jakž takž známe a víme, jak se náš sporák chová, metoda pokus-omyl kdyžtak vždycky zafunguje.

    Jakmile se k onomu kýženému bodu dostanete, pokličku položte obráceně na hrnec, vypoukou stranou dovnitř. Na pokličku ihned dejte pár kousků ledu; jakmile roztaje, vyměňte za nový. V podstatě destilujeme, díky čemuž bude výsledná růžová voda velmi trvanlivá. Pára se usazuje na pokličce a skapává do skleněné mističky. Jsem se rozhodla vám to v malování nakreslit. (Mimochodem, mám trochu dilema se slovem skapávat. Je to s správně? S jako z povrchu pryč, na druhou stranu z jako z povrchu dolů, žejo? No nic...)

    Destilujte do doby, než budete mít kýžené množství. Okvětní plátky mezitím úplně ztratí barvu, která se vyvaří do vody v hrnci. Vaše destilovaná růžová voda by měla být bezbarvá.



    Úžasné je ale to aroma. Už během procesu destilace jsem učuchávala jako divá, a výsledná koncentrovaná destilovaná růžová voda je prostě, ach, ráj pro nosy. Není to klasická vůně růže, jak byste možná očekávaly, jedná se o trochu více ovocné aroma, pořád tam ten podtón ale je. No jsem uchvácená. Kdybych jí nevyplácala celou už do dalších DIY, asi se s ní normálně i voním. Což koneckonců je cíl příští destilace.

    Růžová voda je poklad. Pleť dočišťuje, zklidňuje, zejména my citlivky ji oceníme. Můžete ji používat jako tonikum nebo přidávat do krémů a dalších projektů, já ji stačila celou využít, než jsem se dostala k jejímu nafocení (což jsem si uvědomila samozřejmě až později); na druhou stranu, co se dá vykoukat na průhledné tekutině, že.

    Každopádně mi tohle DIY přijde skvělé. Suroviny dostupné a výsledek úžasný. Mimochodem, supr levné růže zakoupíte třeba na Pavláku (o to víc to chce je proprat teda). Používáte růžovou vodu ve své péči o pleť? Plánujete si ji vyzkoušet vydestilovat samy?

    (Si občas trochu připadám jako z časopisu Malý chemik...)

    Mějte se krásně,
    M.
 
P.S. Recepty si vytvářím sama, mnohdy mi to zabere určitou dobu a několik pokusů, než vyladím ten správný poměr surovin. Ráda je s vámi sdílím, byla bych ale ráda, kdyby se stejný či velice převelice podobný recept neobjevoval na cizích blozích. Děkuji za pochopení.

81 komentářů:

  1. Super! Já už tenhle návod viděla, ale tehdy jsem ho vůbec nepochopila :-) Já jsem totiž strašně "zručná" a v důsledku toho i dost natvrdlá, takže jen podle popisu pochopím výrobu máločeho :-) Teď už je mi to jasný, takže to rozhodně zkusím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že by pomohl ten děsivej obrázek?:D Určitě se povede!:)

      Vymazat
  2. Super, super, super, už se těším na tu alchymii! :) Smím se zeptat, kde bereš inspiraci pro své recepty? Je to vážně úžasné, jak to vždy podáš. Strašně moc se těším na další články!!! (Tyhle záchvaty nemívám často, ale tvůj blog je prostě skvělá inspirace!) :D

    Runa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Runo, většinou si něco koupím nebo si něco koupit chci a pak si řeknu, že proč za to utrácet, když to jde vyrobit určitě lepší...:) Recepty většinou vymýšlím, občas zabrousím na anglické weby a Kiss a Bee je výsledek:) Díky za pochvalu!:)

      Vymazat
  3. Super, jsi šikulka, já jen bych se trochu bála toho, že většina růží je chemicky ošetřována, což se samozřejmě vstřebá do celé rostliny a pak se může vylouhovat do růžové vody :/ Kdybych narazila na bio růže jdu do toho, já totiž tak nějak naivně možná, doufám, že třeba od Nobilisu se jedná o růže pěstované bez chemie k tomuto účelu takže zatím budu spíš kupovat..:/ Ale jsi šikovná a hlavně trpělivá, na mě už by asi tohle byl dlouhý proces :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si právě myslím, že se to vylouhuje do té okolní vody, ale destilovaná je v pořádku, voda, do které se růže louhují, je samozřejmě nepoužitelná;) Plánuji si vypěstovat vlastní růže, určitě budou kvalitnější, ale kvalita téhle vody je pořád, myslím, dost dobrá:)

      Vymazat
    2. upřímně já právě téhle chemické fázi až tak nerozumím :/ Ale snad to tak je,ale vidíš mamka má taky dva keříky....já hlava děravá :) Díky, jsi prostě úžasná. Ukládám pokus na léto!

      Vymazat
    3. A zase se červenám!:D Taky tomu moc nerozumím, jak to je, teď mě mrzí, že jsem na gymplu tak kašlala na chemii...:-/

      Vymazat
    4. No my tam určitě tohle moc neprobírali ..tedy takové to praktické věci co by člověk užil, mimochodem růžové aroma já miluji, je to má nejoblíbenější silice, takže to musím vyzkoušet. Právě proto jsem si ted pořídila parfém Chloe Roses...náádhera. Tak jo tohle je poslední koment :)))) mohla bych o růžích povííídat do aleluja ....

      Vymazat
    5. K té destilaci - chtělo by to znát body varu těch potenciálně škodlivých látek (pokud je nižší nebo stejný, při jaké teplotě destiluješ, jde to teoreticky do tvé vody - myslím) ale to se asi nedozvíme, protože nevíme ani, co by v nich mělo konkrétně být :-) Nebo já to teda nevím :-D třeba by ale bylo pekelné, kdyby byly ty růže obarvené :-O docela by mě zajímalo, z jakých kusů se dělají ty vody prodávané.

      Vymazat
  4. Jsi naprosto úžasná a já jsem dokonale uchvácená... ať už je léto a já si to udělám z růží, co jsou na zahraděm a to bude naprostá senzace!! Za tohle bys měla dostat minimálně zlatého bludišťáka :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda děkuju za vychválení i za bludišťáka, dám si ho do sbírky dalších pomyslných ocenění!:D

      Vymazat
  5. Tak na tohl ese těším. Růžovku nenávidím, strašně mi smrdí,a le tohle prostě musím zkusit - třeba tahle nebude tak puchnit, jako ty ostatní kupované =) jen by mě zajímalo, kolik toho ledu je nakonec potřeba a kdy víš, kdy skončit s destilací? Malý chemik sedí, ještěže se nepouštíš do domácího mýdla, aby Ti to doma nevyboucho jak u dědečka v Saturninovi ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D:D Přesně kvůli tomu si jedu mýdlovej základ, bych se strašně bála pracovat s louhem. Ledu je potřeba fakt dost, já jsem spotřebovala cca 5 těch pytlíčků jak se plní vodou a jsuo z toho kostky (kterej kretén to vymejšlel, vůbec z toho nejdou ven), v případě nouze jde dolejvat i studená voda, ale to chce měnit rychle. S destilací můžeš přestat, až budeš mít vody, kolik chceš:)

      Vymazat
    2. TO už zavání uměním =D jsme zvědavá,co bude O. říkat, až na něj místo masa na řízky vypadne z mrazáku 20 pytlíků na led se slovy, že je to na dnešní "vaření" =D

      Vymazat
    3. To abys předem objednala čínu nebo tak:D

      Vymazat
    4. To jsem si vzpomněla jak jsme u kamarádky vyráběly mýdlo - dali jsme omylem KOH (mělo být NaOH) a vůbec nám to neztuhlo, místo toho se ta mastná hmota vylila na parkety v jejich obýváku, někdo to shodil procházejíc kolem..... :-D

      Vymazat
    5. Ha, tak to se stát u nás, tak už odpočívám v pokoji:D

      Vymazat
  6. No, na začátku jsem si říkala, že konečně něco pro mě, co není náročné na přísady, ale ten postup je poměrně zapeklitý:D Jako ale láká mě to, zřejmě zatnu zuby a vyzkouším to. Jsi fakt neskutečně kreativní a šikovná, to je paráda:))
    The Huge Lover

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není není, mrkni na obrázek hrnce, to je všechno, co k tomu potřebuješ vědět!!!:)

      Vymazat
  7. takhle jsme jako malá vždycky vyráběla fialkovou vůni :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jééé to by mě ani nenapadlo, to vyzkouším já!:)

      Vymazat
  8. Obrázek mě strašně pobavil, ale zároveň i poradil. : D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, to pobavení je fajn vedlejší efekt:D I v pěti letech, když mě malování na počítači ještě fascinovalo, bych to nakreslila líp:D

      Vymazat
  9. To je dokonalé. Jen se musím donutit ke zničení růže. Nemůžu, nemůžu.. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mě to dost bolelo, strašně růže miluju!:D

      Vymazat
  10. haha, bez obrázku bych byla ztracená :D já bych byla s naším prehistorickým plynovým sporákem asi pěkně v háji, protože ačkoliv na něm vařím skoro denně, pokaždé mě překvapí. prostě to nejde vychytat. ztlumíš to - je to málo. trochu přidáš - během pikosekundy všechno vyletí :D
    jinak růžovou vodu nepoužívám, i když jsem na ni četla spoustu pozitivních reakcí. v té Saloos je ale alkohol :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D To jsem nadšená že obrízek tak pomáhá!:D Jo, je fakt, že na sporáku na koleji bych si taky netroufla, to by bylo dost o hubu. Já tu Saloos mám a občas se s ní cáknu, ale spíš kvůli té vůni, alkohol mi taky dost vadí:(

      Vymazat
  11. Teda nevím, zda se překonám zničit ty kytky :-O
    Ale už jsem vymyslela vonnou kompozici, kterou bych se ráda voněla - vytvořím a poreferuji. Ještě mě napadlo vyrobit nějakou vánoční vůni na osvěžení vzduchu, pro atmosféru :-)
    Kdybych chtěla voňavku, myslíš, že bych měla přidat etanol, aby to drželo (nebo který alkohol je v parfémech)? Bojím se, že to pak bude zatouchat po chlastu :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Ti nevím, já ten ethanol nemám ráda a nedávala bych ho nejradši do ničeho, i když je fakt, že má pak vůně více držet... Zkusím mrknout po nějakým substitutu, ale těžko říct:( Vánoční vůni taky plánuji, už máme na stole vánoční potpourri, ale chce to víc, víc tý vůně!:D

      Vymazat
    2. Jo, je třeba pořádně nasávat! :-D

      Vymazat
    3. Ahoj , zkuste použít vinný 80 nebo 90% líh nebo použít jojobový olej jako základní olej do rollonu , pěkný den

      Vymazat
    4. Ahoj , zkuste použít vinný 80 nebo 90% líh nebo použít jojobový olej jako základní olej do rollonu , pěkný den

      Vymazat
    5. Ahoj , zkuste použít vinný 80 nebo 90% líh nebo použít jojobový olej jako základní olej do rollonu , pěkný den

      Vymazat
  12. Ahoj, super navod :-) vyskusam v lete s domacimi chemicky neosetrenymi ruzami :-) ako dlho vydrzi takato voda, resp. ako ju skladujes? Dakujem. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzhledem k tomu, že je destilovaná, měla by vydržet bez problémů do konce používání v pořádku:)

      Vymazat
  13. Další parádní tip. To brzo vyzkouším, akorát možná nebudu destilovat v hrnci, ale poprosím tátu o destilaci v jeho přístroji :) když už ho doma máme, tak ať ho taky někdy využiju i já :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Týjo, to už bude sakra profi destilovaná voda!:)

      Vymazat
  14. tyjo, tak to rozhodně v létě vyzkouším! (dědovi růže těšte se ! :D) ale zajímalo by mě to množství vody, abych nedala moc nebo málo. nevíš alespon zhruba?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baru, ono zalezi na nadobi, ja to treba delam tak, ze polozim misku na dno hrnce a oblevam vodou, dokud ji neni tolik, ze misticka pluje;)

      Vymazat
  15. Tak to je dobré! Myslíš, že to půjde zrobit i z jiných květů, třeba z levandule?
    Jo a nevíš náhodou, jestli i jiné citrusy kromě grepu mají konzervační účinky? Časem plánuji grepový olej koupit tak jako tak, ale zajímá mě to :)
    veru

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I z jiných květl to určitě půjde:) Jinak bohužel jsem o ničem jiném než právě o grepu neslyšela, teď jsem to ještě narychlo hledala, ale nic:-/

      Vymazat
    2. Děkuji za odpověď :)

      Vymazat
  16. Jsi strašně odvážná, šikovná a tak! Prostě super! Já zatím růžovku jen kupuji, nějak by mi bylo líto ty růže cupovat na kousky a likvidovat (i když vím, že se to musí udělat tak jako tak... i u sušení bylinek na zimu trpím a omlouvám se jim).:) Veronika

    OdpovědětVymazat
  17. nejde mi nějak přímo odpovědět na ten dotaz ohledně vydestilování potenciálně škodlivých látek, takže takhle:) : na ošetřování rostlin se používají buď chlorované nebo nechlorované herbicidy, chlorované jsou všechny nepolárního charakteru-tedy se nerozpoštějí ve vodě(která je polární),ale jen v oleji;)(který už polární je), u těch nechlorovaných jde o různé sloučeniny na bázi dusíku a fosforu-tam je ta polarita spekulativnější:), ale nenáleží mezi potencionální, ani pravděpodobné lidské karcinogeny, takže bych se toho nebála ;)...já zastávám názor, že cokoliv podomácku vyrobené je vždy o 200% lepší pro pleť než nějaký blivajz z lékarny a drogérky:))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chemjane, ještě že Tě máme! Díky za velmi přínosný komentář, v tomhle se vůbec nevyznám a ráda se poučím. A názor zastáváme stejný:-)

      Vymazat
  18. Ahojky milá kiss a bee :) nebude vadit, když nebude naše miska plavat? s tím tlustým sklem si to nějak nedokážu představit : D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky, bojím se, že by to vadilo; zkus umístit do hrnce třeba takové to nerezové kolečko pod hrnce, pokud máš, tím pádem by se miska dna nedotýkala:-)

      Vymazat
  19. Ahojky, jen velmi nenápadně se zeptám (chemii rozumím jako koza petrželi)- ta miska a poklička musí být nutně skleněné?
    Děkujííí :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojda, bojím se, že ano, také nejsem velký chemik, ale když jsem koukala na možnosti destilace, vždy se uvádí sklo.

      Vymazat
    2. Jj máš naprostou pravdu, taky jsem koukala a bude to tak :-)) Dělala jsem teď jen tak na zkoušku "tulipánovou vodu", abych věděla, jak bude celý proces vypadat a na jaké záludnosti se mám popř. připravit při výrobě růžové....Co myslíš, dá se ten ulipánový destilát na něco použít? Jak nejsem ještě zběhlá, nic moc mě nenapadá :D
      Díky moc, Lůca

      Vymazat
    3. Já bůhvíjak zběhlá také nejsem:D Napadá mě přidat do odličovacího balzámu, nebo koneckonců klidně používat jako tonikum, nic špatného by se stát nemělo, naopak, třeba přijdeš na něco zázračného:-)

      Vymazat
    4. Koneckonců je to vlastně pořád "voda", že? A ta je zázrak sama o sobě ;)))
      Dobrou noc! :)

      Vymazat
  20. Jsem ráda že jsem blog objevila.Růžovou vodu jsem zatím zakoupila hotovou a zkouším se s ní sžít.Potírám akné a stříkám ji na sebe.Šla by tím to způsobem vyrobit i levandulová voda?Měla by nějaké účinky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Valekeso, omlouvám se za tak pozdní odpověď, nějak jsem komentář přehlédla. Levandulovou vodu tak vyrobíš také, a měla by pleť zklidňovat:-)

      Vymazat
  21. Tak já to z návodu teda absolutně nepochopila, vodu z mističky jsem vylila a tu s květama nechala..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě moc mrzí. Ale mám pocit, že z vět "V podstatě destilujeme, díky čemuž bude výsledná růžová voda velmi trvanlivá. Pára se usazuje na pokličce a skapává do skleněné mističky." a "Okvětní plátky mezitím úplně ztratí barvu, která se vyvaří do vody v hrnci. Vaše destilovaná růžová voda by měla být bezbarvá." by to mělo být jasné... Zkusím tam hodit nějaké upozornění...

      Vymazat
  22. Ahoj, recept mě nadchnul, ale mám dotaz, pokud bych měla už předem čistou destilku, nebylo by potom jednoduší získávání růžové vody. Nestačilo by potom ty okvětní lístky jenom vyvařit? Díky za odpověd'

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Nikol, já si myslím, že by se do destilky vyvařily i nečistoty z růží, ale expert nejsem:-)

      Vymazat
    2. Vidis to mne nenapadlo. Diky moc ;-)

      Vymazat
    3. Jinak, strašně jsem se zamilovala do tvého blogu. Naprosto dokonalé DIY rerepty. Jsi hrozně šikovná. Teď jsem nemocná, takže blog prohlížim už třetí den v kuse a už se těšim až si taky něco vyrobim. :-)

      Vymazat
    4. Nikol, to jsem moc ráda, děkuju moc!:-) Budu držet palce s vyráběním, není to žádná věda:)

      Vymazat
  23. Ahoj, předem moc díky za super blog, ale mám dotaz, vyzkoušela jsem recept, ale můj výsledek má ohavnou zeleno-hnědou barvu. Nevíš kde jsem mohla udělat chybu? Díky moc!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Evi, díky za pochvalu. Zní to, jako kdybys buď nebrala vodu z mističky, kam vydestilovaná průhledná růžovka zkapává, nebo jako kdyby se voda z okolí skleněné misky při vaření k ní dostala... voda u okvětních plátků má mít barvu, jakou popisuješ, voda v mističce by měla být čirá.

      Vymazat
  24. musím nutně použít led?

    OdpovědětVymazat
  25. Tak, já jsem právě v procesu a funguje to dobře i se studenou vodou, ze začátku jsem ji neměnila skoro vubec, ted musim, popříadě přidávám trochu ledu do té pokličky na "dostudenění" ale je to super, strašně mě baví to pozorovat :)

    OdpovědětVymazat
  26. Tak už jsem destilovala a povedlo se. Zkusila jsem místo grepového oleje k desinfekci použít tea tree olej, protože mamka je alergická na citrusy, trochu to asi zkazilo aroma, ale myslím, že i tak super. Díky za návod :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markiii, jsem ráda, že se destilace povedla, díky za komentář!:)

      Vymazat
  27. Ahoj jmenovkyně, měla bych takovou malou otázku. Lze takto destilovat i něco jiného než čerstvé květy (sušené - Lipový květ, habr - kuličky atd.)? Sháním destilovaný habrový extrakt a to v ultra velkém množství a (buď jsem slepá, blbá nebo obojí), ale nenacházím a když tak je málo muziky za hodně peněz. A ještě jeden takový dotaz: Máš tady nějaké výrobky pro chlapiska (jako krém nebo pěna na holení, voda po holení, krém na ultra - extra namáhané ruce chlapa v automobilovém průmyslu (furt se hrabe v olejích, naftě a podobných fujtajblech) a má pak ruce drsné, rozpraskané). Jak jsem už psala asi jsem slepá, blbá nebo obojí, ale nic takového jsem tu nenašla :) Díky ti za rady nebo nápady nebo jak tomu nadávat.
    Michaela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Míšo, destilace jde určitě provést i s jinými rostlinami:) Pro chlapy tu každopádně zatím bohužel nic nemám:-/

      Vymazat
    2. Ahojky, takže když udělám pokus se sušenýma bylinkama, tak mám dát vědět :) Kolik si používala prosím čerstvých květů na tuto destilaci růžové vody? Já jenom, abych odhadla gramáž sušených bylin. Já zatím přemýšlím nad výrobou holícího krému a vody po holení. Něco málo jsem surfovala na netu a mám chytrou knihu :D Jen budu muset upravit ingredience. (zatím jsem vyrobila první mýdla a krém, který testuji na širokém spektru svých blízkých a kamarádů) :D Díky za odpověď :)

      Vymazat
  28. Tak jsem vyzkoušela a můžu říct že po hodine destilace mám asi cca jednu decku růžovky. Jo a pytlíky jsem spotřebovala 3 :-) Návod je naprosto perfektní. No ale neměla jsem extrakt z grepfrujtu no tak jsem vymačakala štávu z kupovanýho... myslím že to asi stačí... doufám.... Růžovku použiji na další vaše produkty... chystám se na výrobu balzámů na rty... Díky za super blog. Janča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jej, Jančo, kdybyste tam nedávala nic, dopado by to asi lépe, extrakt z grapefruitu je stabilní látka, která se chová jako konzervant, proto jej do destilky dávám; bojím se, že klasický grapefruit destilku brzy zkazí. Budu držet palce, aby ne!

      Vymazat
  29. ahoj, jak dlouho se voda vyrábí? Děkuji
    Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Markét, vyhraď si cca 2 hodinky;)

      Vymazat
  30. Ahoj devcata,myslim si,ze nez chemicky osetrovane ruze z Afriky:)By byly mnohem lepsi sipkove ruze,ted zrovna kvetou:)

    OdpovědětVymazat
  31. Ahoj, toto mě teda moc zaujalo, zvlášť teď, když mám docela problémy s pletí. Zkusím to, ale zajímalo by mě, které to céčko se dá použít? Mám práškový čistý vitamín C z drogérky dm. Myslíš, že ten by šel? Děkuji, Jana

    OdpovědětVymazat
  32. Ještě mě napadla jedna věc :-). Myslíš, že by šlo zmrazit led v normálním velkém sáčku a pak jen odlívát pryč tu rozpuštěnou vodu? Jana

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...