čtvrtek 28. listopadu 2013

Vánoce: Trocha tý kultury během adventu (vánoční rádio, knížky, hudba, filmy)


    Protože jsem sebedeklarovaný vánoční maniak, připadá mi jedině přirozené, že svou obsesi budu ventilovat i na blogu. Návody na kosmetické DIY dárky tu máte už delší dobu, dnes bych vám ráda napsala o knížkách, hudbě a filmech, které se pro mě staly nedílnou součástí předvánočního a vánočního období; bez nich to prostě není ten správnej atmáč.
 
      Christmas FM (a další vánoční hudba)
    Vánoční rádio, no není to geniální? Dávám to naschvál na první místo, abyste si, v případě znudění článkem, odnesli alespoň tento poznatek. Je to totiž nejlepší rádio na světě! Irové ho spouští rok co rok na konci listopadu; není náhoda, že tento článek vychází dnes, chtěla jsem vám naservírovat Christmas FM přímo ode dne jeho spuštění.
    Nečekejte, že vám Christmas FM bude nutit tradiční irské koledy (pokud taková věc existuje). Naopak uslyšíte hitovky jako Last Christmas, So This Is Christmas, Grandma Got Run Over by a Reindeer, All I Want for Christmas Is You a podobné. A věřte mi, že vám nebude vadit, že je budete poslouchat několikrát denně. Rádiem navíc provází moderátoři s krásnou angličtinou, každý rok spolupracuje Christmas FM s jinou charitativní organizací a když jim napíšete na internetu pěkný vzkaz, téměř určitě vám ho přečtou. Vždycky mě baví, s jakou variantou výslovnosti mýho jména přijdou. Jo, píšu jim ráda, protože jsou fakt skvělý.
    Rádio si poslechněte zde, milujte ho, uctívejte ho a šiřte ho do světa, protože si to zaslouží!

Zdroj

    Co se vánočních koled týče, klasické české nějak nemusím. Asi za to může fakt, že jsem je od nějakých sedmi let nacvičovala od září v rámci sboru, snad 7 let po sobě. To už se člověku potom kapánek zajídá. Takže Christmas FM je pro mě jakýmsi substitutem.
    Pokud nějakou vánoční písničku fakt miluju, je to (kromě těch z Lásky nebeské) Last Christmas v podání Jimmy Eat World.


    Knížky
    Vánoční koleda od Charlese Dickense

   Klasika všech klasik, veledílo, perfektní věc. Koledu čtu každé Vánoce zhruba třikrát. Celý ten příběh je neskutečně mile napsaný, dýchá z něj atmosféra poloviny devatenáctého století, miluju napravení pana Scrooge, popis starých anglických Vánoc. Den, kdy jsem na knížečku z roku 1956 narazila v zapadlém antikvariátu, považuju za jeden z těch hodně šťastných. K Vánoční koledě vůně staré knížky a ohmatanost stránek prostě patří.

    Nejhloupější anděl od Christophera Moorea
    Jakkoliv nejsem příznivkyní jednoduchého, masově cíleného humoru (v divadlech při komediích patřím k těm, kteří spíše kroutí očima, při sexistických vtipech se málem zvedám a odcházím), Nejhloupější anděl s podtitulem Laskavý příběh vánočních hrůz mě prostě dostal. Černým humorem, jakkoliv místy přihlouplým, a nezapomenutelnými hláškami jen srší. Vánoce plné katastrof, paradoxů, bláznivého anděla, který pokazí, na co přijde, a miluje medvídky v horké čokoládě, vrcholí vánočním večírkem obyvatel Borové zátoky, které naruší… No, nebudu to prozrazovat. Další must-have, většinou to stihnu při čekání na Ježíška přečíst dvakrát, potřetí potom oblíbené pasáže. Zejména hádky mezi židovským a křesťanským chlapečkem jsou brilantní. Tahle knížka bude určitě i vděčným dárkem. Mimochodem, dočkala se i ocenění. V kategorii sci-fi/fantasy/horror (nechápu).
     Filmy

     Láska nebeská

   Jasně, tohle je klasika všech klasik, bez tý to nejde. Každoročně jsem tenhle film schopná vidět dvacetkrát a dvacetkrát si pobrečet nad Markovým vyznáním lásky Juliet, podváděnou Karen nebo Jamieho cestou do Portugalska. Těžká srdcovka, kterou pouštím i během roku. A vsadím se, že bych bez ní už nebyla schopná ani zabalit dárky. Mimochodem, pusťte si deleted scenes, stojí za to.


      Anděl Páně
   No, tak konečně taky něco českého, žejo. Pro mě hned po S čerty nejsou žerty nejpovedenější česká pohádka, Ivan Trojan je k neuvěření vtipný a mám slabost pro prince/hraběte/co-to-vlastně-je Davida Švehlíka. Líbí se mi milý humor a fakt, že si na pohádce to své najdou děti i dospělí.

    Ukradené Vánoce

    S filmem Nightmare before Christmas mám jeden velký problém. Nevím, zda si je pouštět na Vánoce, nebo na Haloween. Tak si je pouštím pro jistotu na oboje. A pak ještě párkrát během roku. Tvorbu Tima Burtona miluju a Nightmare patří po neskutečně povedené Mrtvě nevěstě a Sweeneym Toddovi mezi ty mnou nejvíce milované. Po grafické i hudební stránce naprosto perfektní.


    Scrooge (1970) a další zpracování velmistra Dickense
    Filmových adaptací na mou nejmilovanější vánoční knížku jsem už viděla mraky, nejvíce mě oslovilo muzikální zpracování z roku 1970. Je tak nějak milé, tak srandovní, tak bezelstně čisté, nevím, jak to lépe říct. Pustím si ráda i Vánoční koledu z roku 2009, animované zpracování mi k tomu krásně starému příběhu ale úplně nesedí.

    Dál o Vánocích koukám na Shrekoledu, Mr Beana, S tebou mě baví svět, našlo by se toho stovky. Ale to by článek nebral konce, myslím, že už takhle je dlouhý až dost. Chystám se vám ještě poreferovat o tom, co na Vánoce ráda nosím, čím se ráda maluji, jak balím vánoční dárky a jak dekoruji; tak snad vám to na kosmetickém blogu nebude pít krev. Já si totiž nemůžu pomoct, tohle období roku je prostě sen!
 
    Jak jste na tom o Vánocích vy? Znáte Christmas FM? Jaké jsou vaše top vánoční knížky, filmy a písně?
    Mějte se krásně,
   
M.

23 komentářů:

  1. S Láskou nebeskou jsme na tom stejně, já přidám ještě Prázdniny, Malou princeznu, Zázrak na 34. ulici a Smrtonosné pasti :). A za tip na rádio děkuju, už mi tu jede :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně bylo jasný, že se na Christmas FM musí každej chytit!:) Za ten Zázrak děkuju, zbytek znám, tohle jsem neviděla, ráda mrknu:)

      Vymazat
  2. Jé, to rádio je geniální :) Taky jedu koledy , ak tři dny už; a ty české taky moc nemusím. Nesnáším ale už i Last Christmas a podobné vypalovačky, už je mám hrozně ohrané. Nejradši mám ty starší písničky, nebo soudtrack ze Sám Doma :) Což je pro mě nejvíce vánoční film, koukám na něj každou zimu:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žejo?:) Šířím to rádio kde můžu!:) Já mám odrbaný už asi všechny vánoční písničky, poslouchám Christmas FM už štvrté Vánoce a vždycky mi hrajou celej den, už zpívám s nima:) Nojo, vidíš, Sám doma, na ten jsem zapomněla!

      Vymazat
  3. Já to s těmi vánočními atributy pravda nepřeháním, ale i tak děkuji za tipy. :) Lásku nebeskou jsem si oblíbila až postupně. A stejně si po ní hlavně vždycky tři dny zpívám Christmas is all around me... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je tak nakažlivý že to jinak nejde! To moje obzvlášť oblíbená, kdysi jsme jí s kamarádkou zpívaly v přeplněným baru jako karaoke, do dnešního dne jsem podobnou odvahu na nic nenašla:D

      Tak to doufám, že Tě tu neunudím k smrti, já už mám naplánovaný minimálně tři další tematický články:D I když pravda, trochu víc laděný do tématu blogu:)

      Vymazat
  4. Moc hezký seznam, rádio určitě zkusím.
    Jinak jsem si myslela, že Grandma got run over by a reindeer znám jenom já :-)
    K mým stálicím paří Vánoční koleda jako film a taky Anděl na horách, u toho balím dárky.. Hezký den, Janca

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Grandma znám právě kvůli Christmas FM! Tam se hraje věcí:)

      Anděla na horách už jsem dlouho neviděla, tak to tyhle Vánoce napravím, děkuju za komentář!:)

      Vymazat
  5. Naprosto, naprosto miluju vše, co jsi tady jemnovala. Jen doplním k tomu, co jsem Ti psala na FB - České V8noce v Městských divadlech pražských.. naprosto dokonalý vánoční film, který miluju (kromě všech zde zmiňovaných) je The family Stone (česky Základ rodiny) a vánoční rádio hrozně ráda poslouchám přes mobilní aplikaci Jango a tam teda mají i irský, španělský, skotrský, prostě všechny a neopakujou se tak často a dokonce i muzikálové pecky vánoční ;)
    A protože miluju hudbu z Nightmare before Christmas, asi pasuju na "vánoční" film i Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street protože z té hudby jsme naprosto unešená a červená je ostatně vánoční barva =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Family Stone neznám, a ani Jango, jak je to možný? Stahuju, stahuju, koneckonců to se na ČVUT koleji dělá:D Hudba ze ST je návyková, s kamarádem jsme kdysi dávno, v těch snad patnácti letech, kdy to vyšlo poprvý, každej seminář z fyziky šeptem prozpívali, jeli jsme si duetky:) ... Ale nevim nevim jestli ho vytáhnu o Vánocích:D

      Vymazat
    2. Tak schválně, co na Family stone řekneš. Já ten film miluju od první chvíle a pouštím si ho průběžně, vždycky když padne nálada na sníh aa hezké Vánoce.. Takže vy takhle ve škle pějete duety, jo? to z vas teda museli bejt všichni kolem odvařený!! =D

      Vymazat
    3. Family Stone se už stahuje, jakto, že ten film neznám, vždyť je tam SJP!!! Těším se na něj:)

      To víš, my jsme byli při fyzice největší umělci:D

      Vymazat
    4. Ještě ne, ale poctivě stáhnuto! Těším se, až budu mít nějaký klidnější večer:)

      Vymazat
  6. To rádio je parádaaaaaa!!! Aspoň nemusím pořád přepínat všemožné koledy:D
    Láska nebeská a Ukradené Vánoce jsou u mě taky klasika, ale bez čeho se prostě neobejdu je Grinch, toho prostě musím vidět každý rok minimálně jednou:)
    Co se týče písniček, tak od Train - Shake up Christmas a samozřejmě Last Christmas apod..:)
    The Huge Lover

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nemusím Jima Careyho, tak by mi asi rinch k srdci nepřirostl... I když, zas je to vánoční...:)

      Vymazat
  7. Asi dělám něco blbě, poněvadž to rádio sice hraje, písničky rozpoznám, ale jinak docela chrchlá nebo jak to nazvat a z požitku nemám nic :-/ To se tam musí ještě něco nějak "manuálně" nastavit? :-D

    A jinak jen dodám, že vánoce samy o sobě mě berou rok od roku míň a míň (asi stárnu?), ale večer před štědrým dnem bez Lásky nebeský si neumím představit! Bez tý to prostě nejde. Vánoční No.1, kdyby nic jinýho, tak tenhle film musím vidět. Ano, balím při něm dárky. Ano, brečím u něj pro Marka s Juliet, pro Saru s Karlem, pro Karen s Harrym i pro další, zpívám a tancuji s Davidem, s Billym, s Joannou, a... a prostě je zbožňuju všechny :) A přesně jak říkáš, na vánoce nutnost, reprízy během roku častokrát nezbytné :)
    No a Tima Burtona mám v hledáčku už dlouho žel nic od něj dosud neznám, budu muset napravit. Ostuda!
    Verunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nenastavuje se nic, ale je fakt, že mi rádio taky občas zlobí, nevím proč, bohužel:-/ Ale když ho chytneš správně, je to bomba!:D

      Verunko, tak toho Burtona naprav, začni rovnou s těma Ukradenejma Vánocema, je to fakt krásný! Ale jestli od něj chceš totální pecku, nejlepší je Mrtvá nevěsta, teda aspoň podlě mě:)
      Jinak mě naopak Vánoce berou čím dál víc, si stárneme každá po svým:D

      Vymazat
    2. Přesně tu Nevěstu mám už asi půl roku připravenou v kompu a ne a ne se dostat k tomu si ji pustit :) A rádio tedy budu zkoušet... :)

      Vymazat
    3. Počkej, až se k tomu dostaneš, Burtonovi totálně propadneš! A hudba je tam naprosto geniální:)

      Vymazat
  8. to rádio musím nenápadně zkusit propagovat v práci :D
    jinak z filmů mám ráda Burtona a pak ty klasické pohádky, absolutně nejvíc miluju S čerty nejsou žerty, nevynechám žádný rok :D a přiznám se, že Lásku nebeskou jsem neviděla!
    a loni jsme byli s přítelem v Národním na Louskáčka, to byla nádhera, nejlepším ukazatelem kvality je mi to, že přítel nesnáší divadlo, natož pak balet (!!!) a dokonce i jemu se to moc líbilo...to už je co říct :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, čerti jsou i moje nejmilovanější!:) A Lásku nebeskou si teda pusť, povinně, nejlepší vánoční film!

      Louskáček zní skvěle, letos jsme si to chtěly dát s kamarádkou k Vánocům, ale nakonec jdeme myslím na Romea a Julii, těším se jak malá:)

      Vymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...