úterý 12. listopadu 2013

Jóga I: Proč cvičit jógu?

Zdroj


    Když jsem v jednom článku zmínila, že předcvičuji jógu, pár z vás mi napsalo, zda o tomto typu cvičení napíši článek. (Dá se jóga vůbec označit jako cvičení? To by byla úvaha na dlouho.) Vzhledem k vašemu zájmu jsem se proto rozhodla sepsat pár článků o józe - proč ji vůbec cvičit, jak ji cvičit a jak ne, seznámit vás s jogínským dýcháním či půstem... Jóga je totiž úžasná a zaslouží si pozornost všech.
 
    Hned na začátku vám musím napsat, že nejsem vyloženě odborník. Jógu předcvičuji druhým rokem a bohužel za sebou ještě nemám jogínské vzdělání (nebudeme-li počítat sebevzdělávání z knížek a józe věnovaných portálů), ačkoliv kurz lektorky v dohledné době plánuji. Myslím ale, že na články, kterými bych chtěla některé principy jógy a základní asány pokrýt, mé vědomosti a zkušenosti stačí; všechno, co napíši, navíc pro jistotu několikrát ověřuji.
 
    Z konverzací o józe s různými lidmi mám pocit, že spoustu z nich považuje jógu za zbytečnou, za pomalou, nudnou, nenáročnou - bože, jak jsou daleko od pravdy. (Po hodině power jógy, která uteče jako voda, se koupu v potu a cítím, jak mám protažený každý sval.) Záleží na přístupu. Pokud józe věříte, pokud se dostanete přes ty počáteční obtíže s flexibilitou, výdrží v náročnějších pozicích, postupně se poperete se zadýcháváním a nedostatečnou motivací, zjistíte, že jiné cvičení už ani ke štěstí nepotřebujete.
 
 
    Jako počáteční motivaci jsem vám tu sepsala výhody, které vám nic jiného nedá.
 
 
    1. Zvýšená flexibilita, balanc & síla těla
 
    Jóga je systémem pozic, které protahují a posilují i svaly, které ani nevíte, že máte. Hluboko uložené svaly v břiše vám neposílí zkracovačky; je to právě jóga a její balanční cvičení. (Pokud máte "vyvalené" břicho, ačkoliv ho posilujete jako divé, zkuste jógu; umí překvapit.) Je možné, že na první lekci jógy si dosáhnete s rovnýma nohama sotva na kolena; na konci hodiny už to bude do půli lýtek a do půl roku intenzivního cvičení máte dlaně na zemi. Stejně graduálně poroste i síla vašeho těla a pevnost vašich vazů.
 
 
    2. Nastartovaný metabolismus & spalování kalorií
 
    Při józe spálíte kolem 180 kalorií za hodinu; pro srovnání například aerobik vám spálí okolo stošedesáti. Samozřejmě se to hodinu od hodiny liší; řekla bych ale, že jóga je v tomto o dost konstantnější, protože se jedná o ustálené pozice a přechody mezi nimi. Navíc, ačkoliv jóga může být hodně pomalá, udržet se ve správné pozici je velmi náročné. Jóga navíc nastartuje díky cvičení i správnému dýchání metabolismus natolik, že tělo bude spalovat ještě dlouho po skončení hodiny.
 
 
    3. Příjemná atmosféra hodin
 
    Znáte takové to, jak na aerobiku koukáte na tu ženskou vedle vás a srovnáváte se s ní? Kolikrát skočí, kolikrát udělá, co já vím, step touch? Na hodině jógy jsem se s podobnou rivalitou nikdy nesetkala. Ačkoliv nemám skupinové cvičení ráda, jóga je výjimkou. Pomalá, přírodou protkaná hudba a lektor, který na vás pětkrát za minutu nezařve "pojď, ještě, vydrž, joo, to je vono, a jedeme bříško!" vytváří příjemnou atmosféru. (Samozřejmě je důležité vybrat si lektora, který toto nedělá. Kdysi jsem také takovou hodinu zažila. Není nic horšího, než když se soustředíte na balanc v pozici válečníka tři a do toho vám někdo ječí, ať "jedete" a "makáte".)
 
 
   4.  Koncentrace & paměť
 
    Asi v žádném systému cvičení není tolik důležité soustředit se na to, jak dýcháte a v jaké pozici máte držet své tělo; pokud tak nečiníte, cvik vám může spíše uškodit než pomoci. Odborníci v poslední době prokázali, že lidé pravidelně cvičící jógu dosahují lepších výsledků v oblasti paměti a koncentrace.
 
 
    5. Dlouhověkost & zpomalení stárnutí
 
    Není nic neobvyklého, že cvičenci jógy se dožívají delšího věku. Svou zásluhu na tom má samozřejmě i životní styl s jógou spjatý; pravidelné jogínské půsty, vhodné nápoje, absence kouření. Jogínská filosofie je taková, že život je dlouhý podle počtu dechů; proto jogíni dýchají zhluboka a každý nádech a výdech si vychutnávají.
 
 
    6. Komplexnost jógy & její vhodnost pro klouby
   
    Každý sport kromě jógy by měl být kompenzován něčím dalším (často právě jógou). Většina sportů totiž extrémně zatěžuje jednu svalovou partii a ostatní nejsou tolik zapojené. To vede ke svalové i energetické nerovnováze. Na druhou stranu správně vedená hodina jógy by vám měla posílit i protáhnout všechny svaly těla. Další velkou výhodou je, že nezatěžuje klouby.
 
 
    7. Pro každého v každém věku a stavu
 
    Existuje nespočet druhů jógy a každý si dokáže vybrat. Vhodné je se cvičením začít v každém věku, v každé kondici, s každou váhou, jen je třeba zvolit ten správný druh.
 
 
    8. Boj proti civilizačním nemocem
 
    Součástí cvičení jógy jsou i základy relaxace a meditace. Spolu se správným dechem, kterým uvolňnujete napětí, předchází jóga stresu a únavě, naopak naplňuje člověka štěstím a energií. Dává energetický stav těla do rovnováhy.
 
 
    9. Zdravé vnitřní orgány
 
    Tak schválně, kdy jste naposledy udělali něco pro své břišní orgány? Jóga na ně totiž myslí stále. Je to jeden z důvodů, proč je v józe tolik pozic vzhůru nohama, jako je svíčka nebo stoj na hlavě (královna všech asán). Tyto pozice pomáhají dávat vnitřní orgány do rovnováhy, brání jejich propadání. A taková slavná slabika óm je pro vnitřní orgány nejlepší masáží.
 
 
    10. Lepší koordinace těla
 
    Je úžasné pozorovat změny na cvičencích. Na první hodinu vám přijde člověk, který má problém stát na jedné noze, po půl roce  je to pro něho nejjednodušší věcí na světě. Tohle není až tak o rovnováze jako o uvědomování si těla; jóga vás učí vaše tělo znát, člověk si plynulým přecházením z pozice do pozice a soustředěním se na jejich správný výkon s tělem lépe sžije.
 
 
    11. Konec dýchacím problémům a bolestem zad
 
    Bojíte se dělat jógu, protože máte astma či se zadýcháváte? Právě pro vás je ale jóga určená. Stejně jako pro všechny ostatní. Máte-li problémy se zády, na co čekáte? Najděte si alespoň jogínské cviky na záda, na youtube je jich mraky a díkybohu jsem ještě nenarazila na žádný špatně provedený.
 
 
    12. Proudění lymfy
 
    Tím, jak plynule přecházíte z pozice do pozice, masírujete orgány a protahujete tělo, pomáháte hladšímu a rychlejšímu proudění lymfy, která bojuje proti infekcím, rakovinotvorným buňkám a toxinům.
 
 
    13. Zdravé srdce
 
    Jóga, ačkoliv při ní člověk neběhá ani neskáče, nastartuje váš puls stejně jako aerobní aktivita. Díky tomu srdce snáší větší zátěž; jógou zmírníte risk srdečního infarktu. Dlouhodobé cvičení jógy snižuje tlak a zvyšuje maximální množství příjmu kyslíku.
 
 
    14. Snížený cholesterol & hladina cukru v krvi
 
    U lidí s diabetem bylo prokázáno, že jóga významně napomáhá snižování hladiny cukru v krvi; stejný efekt má i na cholesterol.
 
 
    15. Hodí vás do klidu
 
    Nejenže s pravidelným praktikováním jógy se člověk lépe uvolní celkově; uvolní se vám ale i mimické svaly, které jsou v mnoha situacích zatnuté, ani o nich nevíte; to vede ke zbytečným vráskám. Jóga má také vliv na kvalitu spánku.
 
 
    16. Zlepšení imunity
 
    Meditace i cvičení nakopnou imunní systém. Jóga má uvádět do rovnováhy roporuplné energie v těle, což vede k celkové harmonii a zlepšení obranyschopnosti organismu.
 
 
    Pokračovat bych mohla do aleluja. Prokázaných účinků jógy je hrozně moc, přičemž ani jeden z nich není negativní. Kromě těch, co jsem napsala výše, by měla jóga zlepšovat zrak, urychlovat proces učení, zlepšovat interpersonální i intrapersonální vztahy, bojovat proti úzkostem a depresi, zkrášlit držení těla... Jóga zkrátka zlepší tělo jako celek a přispívá k harmonii jeho funkcí.
 
    Ať už si jógu jdete dvakrát týdně zacvičit či se s ní denně budíte a začínáte den pozdravem slunce, plynou vám z toho jen výhody. Jóga za to prostě stojí.
 
 
    Cvičíte jógu nebo vám připadá nudná? Jaké výhody plynoucí z jejího praktikování vás nejvíce zaujaly nebo překvapily? Líbí se vám nová rubrika, nebo vám připadá, že sem na blog nepatří?

    Namaste,
    M.

29 komentářů:

  1. Power joga je skvela vec. Cvicim ju viac nez dva roky a vidim na sebe jej pozitivne ucinky. Som ohybnejsia, neboli ma chrbat, citim sa lepsie :)) Jogou sa schudnut asi velmi neda (mne ani tetam ktore cvicia so mnou sa to nepodarilo), ale to asi nie je cielom..Najradsej mam, ked na druhy den po joge citim kazdy sval v chrbte :)) Super pocit, kazdemu jogu odporucam :)

    Peacock & Pineapples

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, že když správně dýcháš a je vhodně zvolená obtížnost, dá se jógou i zhubnout, tuk se určitě přeměňuje ve svaly, jóga je náročná, jogíni mají extrémně pevné, ale zároveň protažené svaly celého těla. U tebe, jak vidím Tvé fotky, nevím, co bys chtěla hubnout:D U ostatních může být problém ve stravě, přeci jen se říká, že strava ze 70% tloušťku ovlivňuje.
      A souhlas, pocit po docvičené józe je k nezaplacení:)

      Vymazat
    2. tak akooo...nasli by sa partie :)) (ale diky :-})
      Inak presne..dychanie..s tym mam vecny problem. Preto myslim ani nemozem cvicit uplne plnohodnotne z nejakeho youtube videa..live hodina je najlepsia!

      Vymazat
    3. Jo, není nad živou lekci, i když jsem si jistá, že existují lektoři, kteří cvičence nekontrolují, cvičí si pro sebe a to pak člověku může více uškodit než výborný youtube lektor, který tě sice neopraví, ale dokáže pozici perfektně popsat:)

      Vymazat
    4. Michaelo, píšete tu hloupost. Tuk se teda určitě ve svaly nemění. Jedná se o dvě naprosto rozdílné procesy. Zjistěte si o tom víc než napíšete takovou s prominutím blbost.

      Katka

      Vymazat
  2. já se přiznám, vždycky jsem i myslela, že jóga je spíš takový relax a víc pro duši než pro tělo. ale beru svůj omyl zpět :) takhle vypsané to vypadá výborně, jenže já jsem lenivý člověk a nemám teď moc čas nikam chodit. myslíš, že se dá s jógou začít zlehka i doma třeba podle nějakých videí na netu? jak píšeš, nerada bych si špatným držením nebo chybama uškodila, tak by mě zajímalo, jestli to jde i takhle.
    nejvíc se mi líbí to zlepšení proudění lymfy a samozřejmě relaxace a odbourání stresu a únavy. a rubrika je super, i když jsem se doteď o jógu nezajímala, tak si ráda počtu i další články :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu, Natálko:) Jinak cvičení jógy jde i doma podle videí, ideální je řekla bych dojít si aspoň na jednu dvě lekce, aby ti lektor opravil případné chyby, které z videa možná neodkoukáš, každopádně Ti na youtube můžu s čistým svědomím doporučit třeba kanál Do Yoga With Me;)

      Vymazat
  3. Jógu jsem začala cvičit nedávno,jsem s ní spokojená,velmi mně to uklidní a cítím se pak odpočatá,mám po zlomenině nohy,takže jsem teď musela ukončit jakýkoliv tvrdý sport,a joga je nejlepší volbou.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem jógu začala intenzivněji cvičit po natržení křížového vazu z lyží a hodně mi to pomohlo na zpevnění okolních svalů, dnes už nemám problémy, je to úžasné cvičení:)

      Vymazat
  4. Již několik let cvičím ashtangu a jsem z ní nadšená (ačkoliv jsem vyzkoušela i všechny možné další druhy jógy, včetně bikram, tahle je pro mě nej). Článek je skvěle napsaný a se vším souhlasím. Plus navíc mám pocit, že se mi v průběhu cvičení zároveň i utřídí myšlenky v hlavě, takže pak je vše tak krásně logické! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu:) Ashtanga je také má nejoblíbenější, a s utříděním myšlenek naprosto souhlasím, to mi tam chybí:)

      Vymazat
  5. Já si ji zacvičím jednou za čas a nestačím se divit tomu jak mě vždycky pořádně uklidní a vyčistí hlavu:) Plus další věc co se mi na ní líbí je to, že se mi po ní hodně dobře spí:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, neznám lepší pocit, než po hodině jógy:)

      Vymazat
  6. Já bych si tak přála, abych se dokopala. Ale mám z toho fakt šílenou depku pak, protože tam umírám skoro při každém cviku a jsem děsně zkrácená:D Problém mi dělá skoro i pozdrav slunci. Ten jsem dřív dokonce praktikovala každé ráno. Joo, kde jsou ty časy:/
    The Huge Lover

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Michalko :) O józe jsem slyšela už mnohokrát a v leckterých filmech jde vidět aspoň něco z tohoto odvětví. Já sama jsem o cvičení uvažovala už před delší dobou, jelikož mi fitko ani dietu ke zhubnutí nepomáhají (a to jako fakt že nelžu - rok jsem chodila 4x týdně do fitka a měla jídelníček od dietoložky a přibrala jsem 10 kilo, aniž bych cokoliv porušila). Tímto článkem jsi mě "nakopla" a vím, že si jdu ihned zjistit, zda se u nás vůbec jóga cvičí a začnu na ní okamžitě chodit. Takže ti děkuju za skvělý článek i postrčení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda:) Hodně štěstí se cvičením, jóga v kombinaci s čistým jídelníčkem by měla tělo přebytečných tuků zbavit, pokud opravdu přebytečné jsou:)

      Vymazat
  8. Já bych tak moc chtěla cvičit jógu, ale odmítám dávát za hodiny ty šílené peníze co si pražské centra žádají :-(
    Just be yourself by Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to mě udivilo na celý Praze asi nejvíc, nechápu, jak ten rozdíl může bejt tak markantní, jsem pardubačka, krajový město, a ceny byly třikrát nižší.

      Vymazat
    2. centrum musí být dobře dopravně dostupné a za to se platí, v Praze hodně, asi tak 3x víc než v Pardubicích :-)

      Vymazat
  9. Miško, tak už dost, tohle ale vážně nejde. Takhle Ty budeš za chvilku zruinovaná (viz seznam věcí z mého blogu) a já zavalená vařícími surovinami a vzdychajíce nad hodinami jógy. TO fakt nejde! =D Pravdou je, že o józe přemýšlím už hrozně dlouho a ím jsem staarší a dělám krysí kancelářinu, bylo by záhodno nějaké protažení.. Kam chodíš na jógu? Ŕekni mi, že sem do Prahy, do Pardubic bych to měla celkem z ruky =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ztěžujeme si navzájem životy:D

      Týjo, tak kor s tou kancelařinou by to chtělo, jinak Ti to záda dají sežrat. Cvičím v Praze (Pha 4, metro Pražského povstání) v rámci posilovny podolských kolejí;)

      Vymazat
    2. A je tam veřejný přístup, nebo je to jen pro "jejich"? Já totiž pracuju kousek od Pražáku ;) A jo, záda už mi to začala dávat sežrat, takže to musím utnout v zárodku, jinak budu v 35 invalidní - jako moje čarodějnická kolegyně..

      Vymazat
    3. Musíš si zaplatit 600 na semestr, ale potom tam můžeš chodit neomezeně;) Kdybys chtěla, napiš mi mail a můžu Tě nasměrovat na správce posilovny;)

      Teda Ty se fakt modli aby Ti na to ty kolegyně jednou nepřišly, musej bejt fakt boží:D

      Vymazat
  10. Byli jsme se třídou na hodině jógy. Samozřejmě jsem již předtím o józe přemýšlela, zvítězily však jiní aktivity. Ale už první hodina jógy mě nakopla, takže si asi jógu přidám k ostatnímu cvičení. Ostatní spolužáci však měli pocit, že to byla nudná a zbytečná hodina.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jóga je super, ale je pravda, že většina lidí se k ní musí dostat, já jsem si také nedokázala představit třeba šest let zpátky, že bych tomu natolik propadla, myslím, že je to jedna z těch věcí, ke kterým člověk dozrává:)

      Vymazat
  11. Ahoj. Připojím se k ostatním chválám článku a zároveň Tě chci poprosit, jestli bys mohla doporučit nějaké opravdu osvědčené knihy o Józe. Už kolikrát jsem plánovala nějakou koupit, ale je jich tolik, že jsem žádnou nevybrala. Přeju, ať se Ti snadno pokračuje v psaní tak skvělých článků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji za pochvalu. Mně se moc líbí kniha Jóga v denním životě (přebal vypadá takto: http://www.joga.cz/i-bird/i-website/files/100/100.jpg), doma mám jednu perfektní knížku, ale nemohu si nyní vzpomenout na název (a ani přebal bych nedala, je těžké ji sehnat a mám ji jen nafocenou od kamarádky, název doplním o víkendu, až se dostanu domů, snad nezapomenu), k Vánocům jsem dostala knihu Jíga - Anatomie (vypadá takto: http://knihy-online.eu/data/eshop/produkty_obrazky/640/joga-anatomie-leslie-kaminoff-9788025126721.jpg) a ačkoliv jsem ji ještě nečetla, řadím ji snad na nejvyšší příčky, po kratším prolistování mi připadá naprosto úžasná a kromě správného výkonu pozice má i nadstavbu ve formě anatomie, soustředí se hodně na dech a páteř, takže pokud chceš zabřednout do jógy hlouběji a více rozumět jednotlivým pozicím, myslím, že tahle rozhodně nezklame;)

      Vymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...