úterý 26. listopadu 2013

DIY: Mýdla (pomerančové, levadulové nebo klidně úplně jiné)


    Taky občas řešíte kamarádky/babičky/tetičky/tchyně/skorotchyně mejdlíčkama? Podle mě je to takový typický fajn vánoční klišé, spolu se svíčkou. On je to fajn dárek, pěknej, voňavej a dokonce i praktickej. Když ho budete vyrábět doma, rozhodně vás nezruinuje. Tohle DIY je velmi jednoduché, jedná se v podstatě o DIY z polotovaru, i když pár věcí je třeba si pohlídat; není veskrze přírodní, bohužel, ale u mýdla se to, myslím, dá s klidem odpustit.
    Už bath bombs naznačovaly, že letošní várku ladím do pomerančova/levandulova (starším ročníkům levanduli, mladším pomeranč, sladěný balíčky, to je moje) - nejinak tomu je u mýdel.
  


    Na mýdla budete potřebovat:
  • mýdlový základ (koupíte např. na eshopu ekokozy, viz článek v postranní liště), já používám transparentní základ bez obsahu SLS - např. zde
  • lehčí olej pro hydrataci navíc (já použila hroznový, do pomerančového mýdla i grepový) - např. zde
  • silikonové formičky (ty své jsem kupovala na ebay)
  • přirodní barvivo a esenci dle vlastního výběru
  • propriety do mýdla dle vlastního výběru (já jsem použila sušené pomeranče, hřebíček, badyán, sušenou levanduli)
  • nádobku vhodnou do mikrovlnky
  • špejli nebo dřevěnou špachtli
  • glycerin (nemusí být) - např. zde


    Do nádobky nakrájejte adekvátní množství mýdlového základu (já krájím menší kousky a "vycpávám" jimi formičky, člověk si udělá představu, kolik toho bude potřeba). Dejte do mikrovlnky, zapněte max na 30 sekund, vyjměte ale hned, jak bude hmota roztavená. Ačkoliv se to nemá, proces v mikrovlnce sledujte. Mýdlový základ taje opravdu hned a horký rád vybíhá nahoru.

    Se směsí je potřeba pracovat rychle, samozřejmě vždy můžete směs dát na pár sekund do mikrovlnky zpátky. Přilijte olej (cca 1 lžíci na 100g směsi, s množstvím to nepřehánějte), můžete kápnout trochu glycerinu (opravdu jen malé množství; glycerin hydratuje při obsahu do 5%, při vyšším množství dělá pravý opak, pozor také na to, že základ mýdla většinou už glycerin obsahuje).


     Přidejte pár kapek esence a připravte se na barvu. Tady je hodně důležitá opatrnost, jakmile dáte barvy více, směs nebude transparentní a celý ten efekt "jé-v-tom-mejdlu-jsou-pomeranče" je v háji. Stačí špachtli/špejli maličko ponořit do barviva a zamíchat s ní směs, obarví se dostatečně a nemusíte se bát, že by vám ujela ruka.

    Teď už stačí směs nalít do poloviny formičky, naskládat cokoliv, co máte připravené (mimochodem člověk by to neřekl, ale koření se nádherně rozvoní). Následně je důležité chvíli počkat, kdybyste hned dolily zbytek mýdla, všechno vám vyplave nahoru. Nebojte se, že vám směs v odměrce zatuhne, vždycky ji můžete dát na 3 sekundy do mikrovlnky a máte po starosti. Po minutce nebo dvou mýdlo dolijte a máte hotovo.


    Teď už stačí hodinku dvě nechat zatuhnout (v ledničce to mým mýdlům trvává 45 minut), vyjmout z formičky, ubrouskem otřít olej, který se sem tam rád oddělí a vystoupí na povrch, pochválit se a zabalit. Takto připravovaná mýdla vás vyjdou o dost levněji než kupované alternativy, které seženete v obchodě. Z mého 1kg základu mi zbývá ještě více než 1/2 a mýdel mám vyrobených osm.





   
    Co vy a mýdla? Patří i na váš seznam nouzových dárků? Vyráběly jste je už někdy? A jaké mýdlo byste si vyrobily vy?

    Mějte se krásně,
    M.


P.S. Recepty si vytvářím sama, mnohdy mi to zabere určitou dobu a několik pokusů, než vyladím ten správný poměr surovin. Ráda je s vámi sdílím, byla bych ale ráda, kdyby se stejný či velice převelice podobný recept neobjevoval na cizích blozích. Děkuji za pochopení. 


60 komentářů:

  1. To je naprosto úžasné, zrovna jsem se chtěla zeptat, jestli nemáš recept na mýdlo! Okamžitě jdu vyrábět, budou super dárky na Vánoce!
    P.S.: Já ti dám 'starším ročníkům levanduli', já mám levanduli tuze ráda! :D
    Wonderfull Today

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D I já jí mám moc ráda, neboj, jen když dělám balíčky, mladším dávám prostě energičtější pomeranč:)

      Ať se povedou!:)

      Vymazat
  2. to je úžasné, kam ty na to chodíš. Mýdlíčka jsou moje, takže je spíš vyrobím sobě :D (sobec jsem, to je hrozný :D).
    Once Upon a Time

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Tak je potřeba si udělat radost! Já mejdlíčková moc nejsem, ale zase si syslim lotion bars:)

      Vymazat
  3. Teda, zase dalsi super vec :). Uz se tesim, az si v klidu projdu tvuj web a omrknu vsechny ty sikovne navody :)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, díky moc za pochvalu, to se krásně čte!:)

      Vymazat
  4. Ty jsi prostě úžasná! Dostalas mě, už mám objednané suroviny a pod stromečkem najdou moje kamarádky mýdla. Teda doufám :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, to je rychlost s tím objednáváním, super, držím palce, ať se povedou (což určitě jo, jediné, co se dá pokazit, je příliš velké množství oleje nebo barviva, ale na to se dá vyzrát:)). Jakou plánuješ dělat variantu?:)

      Vymazat
    2. No, rychlost.. já už ty eshopy měla díky Tobě předprozkoumané, tohle byl poslední impuls :o))
      V plánu mám oranžové kořeněné (skořice, hřebíček), banánové (pro citlivky a banán je pro mě taky vánoční vůně) a ještě malinové, to uznávám vánoční není, ale já maliny miluju, takže začnu pokusným malinovým pro sebe :o))

      Vymazat
    3. Jé, ty zní všechny skvěle, budeš hodná, když mi je potom vyfotíš a pošleš na mail, hrozně ráda bych se koukla, hlavně to malinové zní zajímavě:)

      Vymazat
    4. Určitě! Slibuju, že se pochlubím, bude-li čím :o))
      Měj se hezky!

      Vymazat
    5. To víš že jo! Díky, budu se těšit, měj se krásně:)

      Vymazat
  5. To vypadá vážně dobře! My akorát jednou v chemii na gymplu vařili ten mýdlový základ, to byla docela sranda, ale jinde než v laboratoři bych to teda nedělala. :D Takhle je to mnohem víc "user friendly". :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Jojo, taky mě ta chemie neminula, ale chemie mi nikdy moc nešla a vařit s louhem mýdlový základ bych se asi hodně bála:D

      Vymazat
  6. Přesně takový blog jsem si přála "potkat" a stalo se, už ani nevím jak, nějakou náhodou, ale jsem za to moc ráda:) Do Vánoc to asi nestihnu, ale po novém roce je budu testovat na sobě a když se bude dařit, tak moc ráda obdaruju blízké:) Jen tak dál, těším se na další DIY

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za pochvalu:) Budu držet s vyráběním palce, ale neboj, žádná věda to není, není důvod, proč by se nemělo dařit:)

      Vymazat
  7. No tak to je paráda! Ty musíš mít doma úplně kouzelnou kosmetickou laboratoř:D Ta pomerančová mýdla, ahhh, to musím vyzkoušet, pomeranč miluju!!!:)
    The Huge Lover

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, mám v pokojíčku čtyři obří krabice plný olejů, sušenejch plodů, másel, vosků, nádobek, kelímků...:D Vždycky se těším na konec tejdne, až se k nim zas dostanu:D Taky jsem na pomeranč hodně vysazená, vyzkoušej, je to jednoduché:)

      Vymazat
  8. To vypadá skvěle! =D Prosím tě, jaká používáš barviva?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky:) Zatím mám doma jen glycerinová barviva z Tvořivého světa (http://www.tvorivy-svet.cz/detail/4522062/barva-do-mydel-a-kosmetiky-oranzova), mé srdce ale touží po přírodních z ekokozy (http://www.eshop.ekokoza.cz/Vyroba-mydel-a-kosmetiky/Barvy-do-kosmetiky-a-na-vlasy/Prirodni-barvy-do-kosmetiky.html), tak si udělám radost po Vánocích a konešně si začnu dělat i stíny, tvářenky a podobně, tohodle bych se na obličej asi bála.

      Vymazat
    2. Díky moc, ty se mi hrozně líbí, hned jsme na ně koukla. Ale na to, že je dávkování 1 gram barvy do 1 kila základu, tak by nemuselo být tak drahé koupit po 40,- kačkách 4 základní barvy po 10 gramech.. asi do toho pljdu rovnu ;) děkujiiiii

      Vymazat
    3. No není zač! Ty barvy vydrží věky:)

      Vymazat
  9. Teda, čím viac návodov pridávaš, tým je ťažšie rozhodnúť sa, ktorý skúsiť skôr :) Mimochodom keby si sa náhodou chcela tých štyroch krabíc zbaviť, kľudne sa mi ozvy :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha, to by bylo jako zbavit se vlastního dítěte:D

      Vymazat
  10. Mám ešte otázočku ohľadom tých vonných silíc, musia tam ísť len tie 100% prírodné silice? Lebo som našla aj nejaké také umelé vône čo sa dávajú do tých lampičiek, to asi vhodné nebude však? :) A ten grepový olej je tiež vlastne silica? Budú vhodné tieto oleje? http://www.slownatur.sk/5-etericke-oleje?p=3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty by asi šly:) Často se silice, na které člověk narazí v obchodě, nedoporučují vůbec dávat do styku s kůží, ale v popisu výrobků jsou věci typu "vhodné na pleť", takže by to dráždit nemělo. Každopádně přírodní silice jsou vhodnější a ty umělé bych na obličej rozhodně nepatlala, v případě bath bombs a mýdel to ale nemůže uškodit:) Ty, co se dávají do lampiček, jsou v 90% případů právě iritanty pokožky, takže to chce číst složení, popř. upozornění na obalu.

      Vymazat
    2. Jinak grepový olej je vážně přírodní olej, který vzniká lisováním grepových jadérek a slouží jako antiseptikum a přírodní antibiotikum, pěkná vůně je bonus:)

      Vymazat
    3. Takže keď nakúpim tieto zelené čo ja viem pomaranč, levandula, grep tak je to ono? Lebo práve aj tieto sa dávajú do lampičiek tak som z toho jeleň :/ Ale keď je to prírodné...

      Vymazat
    4. Vypadá to, že ano, ani u jednoho jsem nenašla zmínku o případné iritaci, naopak má výrobce uvedené, že se dají použít při celulitidě, popáleninách a tak různě. Na druhou stranu složení nikde... Ale do mýdla nebo bath bombs bych se toho nebála:)

      Vymazat
    5. Dobre, ďakujem pekne :) A ešte jednu otázku, sľubujem že už poslednú :D Keby som chcela vanilkovú vôňu, na to mám použiť čo? Taký olej som tam nenašla ani nemám tušenia, či sa nejaký taký olej vyrába, alebo mám kúpiť v obchode obyč. arómu na pečenie alebo mám vyškrabať vanilkový lusk? :D

      Vymazat
    6. Vanilkový lusk, určitě:) Zrovna v pátek s ním budu také pracovat:)

      Vymazat
  11. Tyhle tvoje DIY návody se mi strašně líbí :) Mimochodem bath bombs se povedly, jen jsem to přehnala s barvivem a člověk si připadá, jak když se koupe v malinovce :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju:) Jsem ráda, že se povedly! Tak hlavně, jestli malinovka nezůstává na kůži:D

      Vymazat
    2. Nezůstává, bála jsem se toho a musela jsem to zkusit, abych nedávala kamarádkám něco neotestovanýho :D

      Vymazat
    3. Tak super, o to větší zábava musí bejt se v tom koupat:D

      Vymazat
  12. jsou krásné, skvělá inspirace na dárky k vánocům;)

    OdpovědětVymazat
  13. Jůů to je paráda. Jsi šikovná a mýdla jakoby mi už přes ten krásný pohled voněly až domů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, ono na nich není nic složitého:) To máš pravdu, hlavně to pomerančové, viď?:D

      Vymazat
  14. Vypadají pěkně, ty fialové hlavně :) Já si na tuhé mýdla ale nepotrpím, ba je přímo moc nemusím. Preferuju tekuté od Balea, mají úžasné vůně. Malina nebo broskev, miluju:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se teda taky přiznám, že tuhý mejdla strkám spíš mezi oblečení, aby pěkně voněly...:D Ty od Baley neznám, nám na umyvadlech vévodí Avon, nebo potom tuhá od Lush:) A teď už i moje, povinně:D

      Vymazat
  15. Jednou jsem zkoušela vyrobit mýdlo a málem jsem u toho vyhodila barák do vzduchu. Prostě jsem nepočítala s tím, že by se mi roztok louhu mohl začít vařit... A že mi zreaguje s hliníkovou formou. Ale stejně bych to chtěla ještě zkusit:-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyjo, to jsi šikovná! Já přesně z tohohle důvodu preferuju již udělaný mýdlový základ, chemik jsem naprd:)

      Vymazat
  16. Ahoj Míšo, chystám se na výrobu mýdla podle tvého návodu a chtěla jsem se zeptat jestli nemáš náhodou zkušenost s tímto mýdlovým základem http://www.eshop.ekokoza.cz/Vyroba-mydel-a-kosmetiky/Mydlove-zaklady-a-formy-na-mydla/Mydlovy-zaklad-organic.html ? Chtěla bych totiž aby mýdla byla průhledná jako ta tvoje ale tohle asi nevypadá na transparentní základ že?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Londie, to určitě transparentní není, bohužel. Ačkoliv jinak zní pěkně. Hodně štěstí s výrobou!:)

      Vymazat
    2. Děkuji za radu a inspiraci :) Tak holt vezmu to klasické transparentní. Doufám že se povede a budou hezké vánoční dárky :)

      Vymazat
  17. Vypadá to moc pěkně, ale musím upozornit, že ten mýdlový základ na ekokoze už jsem zkoumala dřív (právě kvůli príma dárečkům) a dost mě zklamalo, že tam sice neni SLS, ale je tam SLES. Sice ne na prvních pár místech, jak je ve většině podobných věcích běžné, ale i tak. SLES má být sice o něco přívětivější než SLS, ale já je řadím do stejné kategorie svinstev.

    Jinak jsem tvůj blog objevila dnes a je fakt super :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O SLES vím, bohužel, co se dá dělat, z v ČR dostupných transparentních základů mi tento připadá nejschůdnější, vím moc dobře, že ideál to není, ale v mýdlu na ruce, do kterého přidávám oleje, mi to moc nevadí:-)

      Jsem ráda, že se Ti tu líbí!

      Vymazat
    2. Našla jsem jeden mýdlový základ bez SLS i bez SLES, ale je poněkud tekutější, takže by se asi muselo upravit množství ostatních surovin.
      Jinak, tady je odkaz:
      http://www.manipura.cz/products/prirodni-mydlovy-zaklad-husty-gel-bez-sls-nebo-sles-500-ml/

      Vymazat
  18. Ahoj, moc děkuju za krásný nápad a super návod :)

    Tu formičku jsem si taky objednala, je dvoudílná, dáváš jedno mýdlíčko do jednoho dílu, nebo to nějak naliješ do obou a nějak to zaklopíš a necháš zatuhnout?

    Díky za odpověď a měj se krásně :)

    E.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Evi, jsem ráda, že se návod líbí! Já formičku chápu jako jednodílnou, takže jí tak používám:D Myslím, že zaklapnout by to určitě nešlo, minimálně já bych se opařila mýdlovou směsí:)

      Vymazat
  19. AHOJ.Potřebovala bych poradit.Dnes jsem poprve dělala mýdlo s kokosem a vyplaval mi na povrch.Jak tomu mám zabránit? Aby mi cokoliv zas nevyplavalo na pivrch?

    OdpovědětVymazat
  20. Ahoj, tak jsem vyzkoušela levandulové mýdlo a jsem nadšená z jednoduchosti výroby, ale narazila jsem na dva problémy. 1. Na povrchu mýdla mi zatuhly bublinky. Jde tomu nějak zabránit? 2. Všechna levandule vyplavala nahoru. Zaznamenala jsem ten trik s pomerančem zalitým do půlky, asi by to fungovalo i s levandulí, ale to by zase byla všechna uprostřed. Lze nějak docílit toho, aby byla rovnoměrně rozprostřená? Díky moc za odpověď, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, bublinky se mi sem tam také udělají, ale opravdu maličko, tak nevím, nakolik je to u Tebe na škodu, bohužel žádný trik na to nemám, myslím že je to způsobené vzduchem v levanduli nebo pomeranči. Co se sušené levandule týče, nejlepší je udělat to opravdu jako s pomerančem - já nyní nalévám cca do třetiny mýdlo, potom levandule, opět třetina mýdla, levandule, a doleji zbytkem. Nní to ideálně rozprostřené, ale dá se:)

      Vymazat
  21. Tak jsem narazila ještě na jeden problém. Zalila jsem do mýdla sušený levandulový květ a zhruba po týdnu se okolo těch květů rozpily takové hnusné zelenohnědé fleky. Zkusila jsem si tedy vyrobit z mýdla fialové levandulově navoněné hoblinky a zalila je do bílé hmoty a po týdnu to samé, rozpité fleky. Čím to může být? Nebo je to normální? Díky za odpověď, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Evi, tak s tím bohužel neporadím, to se mi nikdy nestalo a vůbec nevím, čím by to mohlo být... :(

      Vymazat
    2. Připadá mi, že ta mýdlová hmota je hodně vlhká a mastná na dotek. Možná to bylo nekvalitní mýdlo. Koupila jsem na zkoušku nějaké obyč levné, abych si vyzkoušela, jestli to vůbec zvládnu :) Už je spotřebované a mám objednané kvalitnější, tak třeba to bude lepší. Jinak mám po žížalkách a rozdávat budu jen jednobarevná mýdla :(

      Vymazat
  22. Tak si vzdycky rikam ze ty bylinky a ozdubky musi dost drit pri myti...??? Sarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně, Šári, já spíše než že se s nimi myji, tak je strkám mezi oblečení:) Ale levandulové jsme měli i na umývání a s levandulí to bylo v pohodě:)

      Vymazat
  23. Dobrý den, dá se považovat za lehčí olej i mandlový? Děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...