úterý 22. října 2013

Vitaminová abeceda: E jako extraúžasná pleť


    Vítám vás u nové rubriky, kterou jsem zasvětila vitaminům. Jsem do nich blázen, no vážně. Zvláště do éčka. Na vitamin E jsem pěla ódy už několikrát a patří do většiny mé DIY kosmetiky. Je prostě tak úžasný, že ve vitaminové abecedě jde na řadu jako první.
   
    Vitamin E je vlastně jméno pro rodinku vitaminů (mj. tocopheroly a tocotrienoly), které mají totožné vlastnosti. Podle vědců je nejdůležitějším úkonem tohoto vitaminu zasahování proti oxidačnímu stresu, což v podstatě znamená, že se buňky obsahující kyslík stávají více reaktivními a ruší buněčnou stavbu okolo sebe. Nebudu dělat, že tomu rozumím, protože fakt nerozumím (v chemii jsem byla vždycky hrozná). Zájemkyně nechť se zeptají tetičky Wikipedie
   
    Když se ale podíváte na jeho další vlastnosti, zdá se, že jsme objevili jakýsi všelék (spoustu z toho již zvídavý čtenář viděl na wikině, protože, zdá se, všechno je jaksi propojeno). Vitamin E má předcházet rakovině prostaty, rakovině ústní dutiny, močového měchýře a prsu, Alzheimerově a Parkinsonově nemoci, diabetu, epilepsii, mužské neplodnosti, návalům horka při menopauze, skleróze, migrénám... Seznam je vážně dlouhý. Staří lidé, kteří měli celý život dostatečné dávky vitaminu E, mají lepší krátkodobou paměť než jejich vrstevníci. A nám ženám by měl zmírňovat každoměsíční trápení.
    
    Vitamin E je úžasný antioxidant. Vždy o něm píšu, že působí jako prezervační prostředek, co se kosmetiky týče - to právě díky svým antioxidačním schopnostem. Nejenže vám vaši domácí kosmetiku záchová déle user-friendly, ale také bojuje proti poškozování plic v důsledku špatného ovzduší a chrání kůži před UV zářením. Měli by ho užívat lidé podstupující chemoterapii, protože bylo prokázáno, že kůži chrání právě před používanými chemikáliemi. 
   
    Co se týče pleti, jak již název článku napovídá, éčko ji udělá prostě extraúžasnou. Svými protizánětlivými účinky by vitamin měl bojovat proti akné a zklidňovat ekzémy a spálenou kůži. Jelikož urychluje proces regenerace buněk, je topicky skvělý na zmizikování jizev, jemných vrásek a strií, vymazat zvládne ale i pigmentové skvrny. S olejem vitaminu E nebudete potřebovat rozjasňující krém. Olej je perfektně hydratační a postará se i o velmi suchou kůži či popraskané rty.
     
    Pokud máte problémy s růstem vlasů, masáž skalpu olejem by měla pomoci jejich růstu. Éčko také pomůže řešit trable s roztřepenými konečky či suchou nehtovou kůžičkou
   
    Vitamin E je důležitý pro tvorbu zdravých buněk, má napomáhat i lepšímu zraku (píše žena, co si byla před dvěma dny pro své první brýle). A nakonec něco pro sportovce: vitamin E je známý zdroj rychlé energie, brání poškození svalů po námaze a zvyšuje fyzickou odolnost.
    
    Pozor však na překročení dávky: při dlouhodobých podstatně vyšších příjmech potravinového doplňku vitaminu E můžete být unavenější, vidět dvojmo či mít ochablé svaly. Optimální dávka je pro dospělého člověka 15mg, do 13 let včetně je to méně. 
  
  
    Kde sehnat vitamin E?
  •  v lékárnách jako potravinový doplněk - teď mám vitamin E od firmy Zentiva (30 kapslí za 100 kč), předtím jsem měla vitamin E v pupalkovém oleji (tuším 60 kapslí za 220 kč) - z potravin je éčko samozřejmě lepší, kapsle používám spíše k vnějšímu použití či do kosmetiky; nyní do kosmetiky používám vitamin E z Ekokozy, který je narozdíl od těch dostupných v lékárně 100% čistý
  • v jídle samozřejmě - největšími přírodními zdroji vitaminu E jsou špenát, ořechy (zejména mandle), semínka (slunečnicová, dýňová), tykvovitá zelenina obecně, papriky, kajenský pepř, papája, olivový, slunečnicový a arašídový olej, avokádo, drůbež, vejce či cereálie
   
    Pokud máte problémy se slinivkou břišní, trávicí soustavou, játry či močovým měchýřem, vaše tělo vám dává najevo, že chce více éčka. Tak mu ho dopřejte. A nezapomeňte, že pro dobré vstřebání vitaminu E je nutný příjem tuků
   
    Já osobně se snažím denně nějaký ten příjem mít, zejména z ořechů a semínek, sem tam si vezmu i tabletku. Olej z tabletek nanáším jako sérum pod oční okolí, poťukávám jím strupy (vážně se rychleji hojí, olej kůži hydratuje a podporuje její obnovu), občas poťukám celý obličej, přidávám ho do DIY kosmetiky. Co se týče boje proti akné, asi už jsem někde psala, že jsem měla před pár měsíci šílenou reakci na stres a olej byl jednou z věcí, která pomohla mé pleti vylízat se z toho bez jediné jizvičky. A vůbec se máme moc rádi a asi to bude láska na celý život.
    
    
    Co vy a vitaminy? Řešíte je? Berete nějaké potravinové doplňky? A máte zkušenost s topickou aplikací éčka?
   
    Mějte krásný den,
    M.


24 komentářů:

  1. Beru 2x denně 100 mg už 3 měsíce a nezměnilo se vůbec nic. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A bylo co měnit?:) Zkusila bych ho možná víc čerpat z těch přírodních zdrojů... A topicky jsi ho už zkoušela? Tam já osobně vidím ty zázraky víc:)

      Vymazat
    2. No já to beru, protože musím. Ale těšila jsem se na vedlejší efekt v podobě lepší pleti a vlasů a ono prd. Možná až mi doktorka řekne, že už můžu vysadit, zkusím to aplikovat i vně. Ale kombinovat to nechci, abych se nepředávkovala.

      Vymazat
    3. Tak to jo, to bych se taky bála. No za sebe vidím větší účinky rozhodně při vnější aplikaci.

      Vymazat
  2. to zní jako zázračný všelék :) já jím akorát teď v zimě C a Preventan (otázka je, nkolik fakt funguje, ale třeba loni jsem byla nemocná jen jednou za zimu, což byl úspěch!), pak na jaře a v létě betakaroten, ale jinak se snažím jíst hodně zeleniny.
    a ty tabletky jsou naplněné olejem a normálně je pukneš a potíráš si tím třeba ty stroupky, jo?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, už to mám tak vymakané, že mám na umývadle jehlu, kterou dělám maličkou dírku do tobolky, mám tak tobolku na více použití, protože dírku po vymáčknutí potřebného množství zase jehlou zacpu:)

      Jinak Cčko jím taky, potom zinek a vápník, beťák taky na jaře a v létě, Preventan jsem ještě nezkoušela, ale vzhledem k tomu,že jsem už tři týdny nachcípaná, asi ho vyzkouším:D

      Vymazat
  3. Jé, a co je podle tebe lepší (všestrannější), ty obyčejné tablety s vitamínem E nebo ty v pupalkovém oleji? :)
    Jinak jsem šíleně vděčná za tento článek, snad mi to pomůže na ten #&@{@>÷×!!! atopický ekzém, který se mi objeví většinou na podzimu, ach jo. :) Prosím, víc podobných článků! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že se článek líbí:) Pokud to chceš na topické použití, šla bych spíše do tabletek s pupalkovým olejem, které jsou sice dražší, ale je jich tam více, jsou větší a lépe se mi z nich olej dostával - takže čistě z praktických důvodů, pupalkový olej funguje pouze jako nosič vitaminu:) A budu moc ráda, když mi dáš vědět, jestli olej zabral!
      P.S. Stačí ho fakt jen malilinko.

      Vymazat
  4. Prepracovany a poucny clanok :)) Z vitaminov beriem len kremik na vlasy a nechty a cez zimu taky multi-vitaminovo-mineralny komplex :)

    Peacock & Pineapples

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělý článek:-), ráda jsem se dozvěděla nové informace, které se určitě hodí.
    Glamour and Beauty

    OdpovědětVymazat
  6. Baví mě, jak každý článek vymakáváš do posledního detailu. Moc šikovná. A pro mě motivace, abych si zítra zašla do lékárny - zní to všechno až moc zajímavě na to, abych to nezkusila. ;-) Ostatně - extraúžasná pleť by se mi moc hodila ;-).
    Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu:) Až zkusíš, dej mi určitě vědět, jak to fungovalo!

      Vymazat
  7. Vitaminy konkrétně nijak neřeším, zázrak je v podstatě každá přírodní látka, když se po tom člověk pídí. Všechno to čerpám z ovoce a tak :-) Dřív jsem řešila všechno, svého času jsem jedla 8 tablet denně (HA, na astma, na alergii, železo, chlorellu, Biosil...) a teď nejím už nic a žiju stejně kvalitně,možná lépe, úspora je značná :-D
    S tím E povrchově zkušenost nemám vůbec žádnou, ani jsem nevěděla, že to jde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, 8 tablet! Já jím teda 5, ale většinou si vzpomenu tak na tři z toho... Na alergii (bez té by to nešlo, máme doma kočky, na které alergická zrovna jsem:D), HA, na podzim a v zimě musím železo, jinak jsem pořád unavená a mám horečky (nechápu), když si vzpomenu, tak si vezmu i éčko a kombo vápník-zinek. Btw tys vysadila prášky na alergii a astma? Ono se bez toho dá fungovat když tím člověk trpí?:)
      Jinak zrovna vitamin E kupuji spíše kvůli topickému využití, rozdíly jdou opravdu vidět. dávám to do snad veškeré domácí kosmetiky. Taky se snažím jíst hodně ovoce, semínek atd., poslední dobou jsem vystřídala tabletky železa za sušené goji a zatím to vypadá ok:)

      Vymazat
  8. Ahoj Míšo, máš naprosto úžasný blog, který jsem objevila asi před měsícem a hned se stal mým velkým oblíbencem. :) Taky se ráda "cpu" všemožnými zdravými potravinami a vitamíny, mezi mé top patří: koloidní minerály, vit. C, rybí tuk, zinek a kokosový olej. Jednu dobu jsem brala také kolagen ve formě prášku, ale výsledky jsem bohužel nepociťovala žádné. No, a vypadá to, že vit. E přidám zanedlouho také.. :)
    Terka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pochvalu!:) Já jsem kolagen brávala v takové pěnové formě (brr), kvůli zranění kolena, měla bych ho brát stále, ale nějak mě to nebavilo:) Na rybí tuk se chystám, už jen proto, že ho měli povinný kluci z Kačera Donalda - vždycky mě zajímalo, jak moc hnusný to ve skutečnosti je:D

      Vymazat
  9. Ahoj Bee, píšu znovu a to proto, že jsem se díky tvému receptu rozhodla si vlastní krém doma vyrobit a dnes jsem si v lékárně koupila přesně ten samý vitamín E od Zentivy. Po přečtení letáku (doma) jsem zjistila, že obsahuje metylparaben. To mě strašně naštvalo protože tak domácí a 'přírodní' výroba ztrácí smysl :/ Určitě ho ale vyzkouším, odradit se nenechám! Co si o tom myslíš ty? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Kristine, už je ke mně na cestě vitamin E bez hnusíků, mě napadlo zkoumat složení teprvá cca před čtrnácti dny (haha, a to jsem si celou dobu myslela, jak mám krásně přírodní krém) - takže tento (http://www.eshop.ekokoza.cz/Vyroba-mydel-a-kosmetiky/Prirodni-konzervanty-kosm-aktivni-latky-vosky-a-vitaminy/Vitamin-E-gel-tokoferol.html?listtype=search&searchparam=vitamin%20e) by měl být uspokojivější. Jinak z lékárny jsem měla ještě vitamin E s pupalkovým olejem od Orissy, který má sice ve složení glycerol, ale je uvedený na posledním místě (pokud mi paměť slouží) a přijde mi obecně lepší :-)

      Vymazat
  10. Ahoj Míšo, možná hloupá otázka, ale jak dostat vitamín E z kapsle do domácího krémiku? Právě jsem to zkoušela a dopadlo to tak, že éčko bylo na noži, na rukách, ale do misky se mi nedostala ani kapka =( Děkuji Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Hani, já vždy kapsli propichuji jehlou a vymačkat to jde krásně:-)

      Vymazat
  11. Ahoj, kolik cca množství dáváš vitamínu E do kosmetiky? Vůbec nedokážu odhadnout, kolik toho dát :D. Děkuji

    OdpovědětVymazat
  12. Neviem síce či mi ešte odpovieš nakoľko je to celkom starý článok, ale skúsim to :) Nedávno som si kúpila presne toto Ečko od Zentivy čo máš na obrázku, no v lekárni mi núkali ešte 2 silnejšie varianty. Začala som si robiť balzamy na pery a dávať vitamín okolo očí na noc, no neviem či je dostatočne účinný keďže je najslabší a či tie viac koncentrované by neboli účinnejšie ako na pleti, tak aj v kozmetike. Čo myslíš? Čistý zatiaľ kupovať neplánujem, príde mi celkom drahý na také tie domáce experimenty :)

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj, mám doma doplněk stravy od medpharmy pupalku s vitamínem e. Můžeš mi prosím poradit, jestli je možné použít jen tak na pleť nebo je nutné aby to bylo součástí krému? Mám suchou a začervenalou pleť. díky moc

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...