sobota 26. října 2013

Přírodní tip: Avokádový olej


    Pamatujete na první článek ze série vitaminové abecedy, ten o vitaminu E? Dnes bude řeč o oleji, který je jím naprosto nabitý. Ať už máte suchou kůži nebo akné, stane se vaším kamarádem, a pokud chcete, aby vám narostla zdravá, hustá hříva, moc dalších přírodních věcí, které na růst vlasů fungují, nenajdete. Ale pěkně popořádku. 

    Avokádový olej (a opět tu mluvíme o oleji zastudena lisovaném, v bio kvalitě) je k prasknutí nabitý vitaminy a minerály. Obsahuje mimo jiné vitaminy A, B, D a E, aminokyseliny, železo, měď, hořčík a kyselinu listovou, živiny známé jako pomocníky vlasového růstu a hloubkové výživy. Olej napomáhá vstřebávání jiných živin, například karotenoidů, a díky obsahu nenasycených tuků snižuje hladinu cholesterolu. Pro další benefity netýkající se vlasů a pleti, kterým se já budu zejména věnovat (no samozřejmě) najeďte na článek o vitaminu E. 5 ml avokádového oleje obsahuje zhruba 15% jeho doporučené denní dávky.

    Stejně jako bambucké a kakaové máslo či jako kokosový olej, i avokádový olej disponuje přirozenou SPF ochranou (většinou se uvádí SPF 6-8). Uzamyká hydrataci v pleti a rychle se vstřebává. 

    Avokádový olej bude vysvobozením nejen pro suchou pleť či pokožku trpící ekzémy, ale také pro pleť náchylnou k akné. Struktura oleje je totiž velmi podobná lidskému kožnímu mazu (o prvenství zde avokádový olej připravuje pouze jojobový olej), pro pleť je tudíž velmi přirozený. Při používání nemá pokožka potřebu vylučovat více mazu, naopak se jeho množství spíše zmenší. Co se týče škály ucpávání pórů, u avokádového oleje je většinou uváděno číslo 2 z 5, čímž se řadí mezi jeden z nejméně komedonních olejů (jeden z důvodů, proč jsem si ho vybrala pro svůj krém). 

    Díky vysokému obsahu vitaminu E bojuje avokádový olej proti volným radikálům, pomáhá udržovat vyšší hladinu kolagenu v pleti, zaručující jemnější a elastičtější pokožku, rychleji hojí případné stroupky a jemně vybělí jizvy či pigmentové skvrny, stejně jako by měl urychlovat hojící proces u spálené kůže. Dále má také schopnost pleť zklidňovat a jemně vyrovnávat její tón. 

    Co se týče vlasů, avokádový olej je do hloubky vyživí, posílí a dodá jim lesk. Pokud jím budete pravidelně masírovat pokožku hlavy, dočkáte se kvalitnější hřívy - masáží stimulujete oběh krve, díky kterému se živiny dostanou hlouběji, zásobí kořínek, odblokují nefunkční folikuly a nakopnou i rychlost růstu. Některé studie přísahají na avokádový olej jako na záchranu před padáním vlasů a lupy

    V neposlední řadě je avokádový olej velmi vhodný v kuchyni. Teplota, při které se přepálí, je jedna z nejvyšších, co se olejů týče - 260°C. Konzumací avokádového oleje do sebe samozřejmě dostáváte jeho živiny, čím pleť i vlasy podpoříte zevnitř. Sama na avokádovém oleji občas vařím a i když v salátech chuť poznám, na vařeném/smaženém/pečeném jídle se neprojeví. 

    Jak ho používat?
  • OCM - slavná Oil Cleansing Method. Plánuji jí věnovat samostatný článek, protože si mě získala, ve zkratce jde o to, že oleje jsou vhodné pro čištění pleti - olej rozpouští olej. Avokádový olej je díky tomu, že je téměř nekomedonní, pro OCM velmi vhodný. OCM má tu výhodu, že pokožce neodebíráte její přirozenou vláhu a nemá potřebu po dočištění rychle vyprodukovat tuny mazu;
  • Jako vlasový přípravek - ať už si vyberete masáž hlavy, zábal či jen avokádovým olejem potřete konečky, stav vašich vlasů bude jedině lepší. Jen ho nedávejte moc, ať si ho nesmýváte natřikrát;
  • Místo nočního krému - jak jsem již psala výše, avokádový olej je vhodný pro všechny typy pleti;
  • Místo očního krému - vysoký obsah vitaminu E oddaluje stárnutí pleti, olej je vysoce hydratační a nedráždí oční okolí;
  • Místo tělového oleje - na ještě vlhkou pokožku po sprchování naťukejte avokádový olej; díky jeho schopnosti uzamknout v pokožce vláhu bude ta vaše hebká jak dětskej zadeček - a odér velmi brzy vymizí, slibuju;
  • Do vany - no vážně, která z nás se ráda nekoupe s různými serepetičkami, které nám mají zajistit hladší tělo (a kapka esenciálního oleje to jistí);
  • Do DIY projektů - já ho zatím dávala do krému, masky na obličej a do peelingu, plánuji s ním ovšem zkusit vytvořit šampon a kondicionér (návody coming soon).

    Musím říct, že avokádový olej vážně funguje. Od té doby, co ho mám prakticky stále na obličeji, jelikož je jednou z největších složek mého krému, je má pleť čistější a mnohem jemnější na dotek (furt si sahám na obličej, jak mamlas). Mají na tom zásluhu ale samozřejmě i ostatní složky. Na OCM ho používám nejčastěji ze všech svých olejů (snad ještě olej z hroznových semínek) - ostatní oleje jsou více komedonní, což bych dostala od své pleti sežrat. Co se týče vlasového růstu, musím se přiznat, že tam svědectví dodat nemohu - obdivuji všechny blogerky, které dokáží říci, po čem jim vlasy rostou rychleji, protože já prostě nemám tušení, jak rychle rostou. Urychlený růst ale naznačuje spousta vědeckých výzkumů, a já jsem velký believer, tak jim budu věřit. Můžu si za to ale možná sama, i když je masáž pokožky hlavy velmi příjemná, dokopu se tak jednou týdně. A že by ze mě byla Rapunzel, to fakt ne. Doufám ale, že se mi podaří vyrobit s ním přírodní tuhý kondicionér, to bych fakt chtěla:) Takže hádám, že spolu budeme trávit ještě více času.




    Jak vidíte na obrázku, správný avokádový olej má charakteristickou, blátivě zelenou barvu. Ucítíte z něj také ne zrovna lehký odér avokáda, což není zrovna má nejoblíbenější vůně na světě. V kosmetice se využívá olej deodorizovaný, zbavený zápachu a většiny barvy, ale toho se dociluje pomocí chemických procesů, které výsledný olej zbavují toho nejlepšího, co v něm je. Proto se při koupi neřiďte nosem, ale hlavou. Ten, který pózuje na fotkách, je z Globusu, za 250 ml kvalitního oleje jsem zaplatila zhruba 220 kč. Nyní již doobjednávám z Ekokozy.

    Láká vás tento olej? Jaký je váš neoblíbenější? A co Oil Cleansing Method, zkoušely jste, nezkoušely jste, láká, neláká...?

    Mějte krásný den,
    M.

13 komentářů:

  1. nad OCM jsem uvažovala, ale četla jsem i negativní zkušenosti a trochu se bojím. ale tenhle olej zní zajímavě. já mám avokádo ráda k jídlu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono záleží na použitém oleji. Já to poprvé zkoušela s kokosovým, první tři dny jsem byla nadšená, po třech dnech se mi pleť začala kazit (ale nejsem si jistá, jestli to bylo čistě kokosákem, protože v té době jsem měla faktorů více, neměla jsem čas cvičit, měla jsem velký stres z velkého množství zkoušek, nemohu to svést čistě na něj) - každopádně kokosák je docela komedonní, myslím že je hodnocený čtyřkou. Avokádový mi nic špatného zatím nedělá:) K jídlu jsem avokádo chutnala asi jednou, při výrobě masky jsem si kus ďobla, ale žádné nadšení se nekonalo:D Tak si musím udělat Guacamole, ochucené to snad bude lepší:)

      Vymazat
    2. joo, to mi moc chutná, ale já ho mám celkem ráda i samotné :)
      a jak si to ředíš? 20 ricinový, 80 avokádo?

      Vymazat
    3. Jako základ používám hroznový a s avokádovým ho míchám cca v poměru 3:7, ale dělám to těžce od ruky:) Zatím mi to vyhovuje, ale chci to vyzkoušet i s opěvovaným ricinovým. Zítra bude o OCM zrovna článek:)

      Vymazat
  2. Nad tímhle olejem jsem přemýšlela ve spojitosti s kuchyní, že bych ho zkusila místo olivového. Ale docela mě zaujalo to s těmi vlasy. Mám fakt suché a poničené vlasy, na které skoro nic, kromě keratinové kůry jednou za 4 měsíce, nezabírá. Hned při dalším nákupu ho hodím do košíku:)) Díky za tip!

    TheHugeLover

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu ráda, když potom dáš vědět, jak jsi s ním spokojená:) Olivovému oleji je docela podobný relativně silnou vůní i konzistencí (tento je možná tekutější), ale na vaření je avokádový vhodnější kvůli vyšší teplotě přepalování:)

      Vymazat
  3. no po tvé recenzi o něm určitě přemýšlím, avokádo mám samo o sobě moc ráda, takže olej chci vyzkoušet taky:-)!

    Once Upon a Time

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je skvělý, myslím že určitě nebudeš litovat:)

      Vymazat
  4. Na rychlá růst vyzkoušej olej dýňový - psala jsem o něm zde- http://www.slecnajahodova.blogspot.cz/2013/09/skutecne-multifunkcni-olej-z-cucurbita.html

    OdpovědětVymazat
  5. A je to. Mám chuť na Guacamole. Nebo na avokádo plněné krevetkami s chilli přelivem. :-(
    :-D
    Já s tím OCM mám otřesnou zkušenost, ale pořád si říkám, že tomu dám ještě šanci třeba s jiným olejem a jen na určité části, abych zjevně viděla, co to dělá. Jenže se bojím, že je to zas rozmar, přitom mám pleť teď dobrou. Po OCM jsem se léčila 2-3 měsíce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, avokádo plněné krevetkami s chilli přelivem? Tomu říkám gurmánství:D

      Jaký jsi na OCM používala olej? Je pitomý, že neexistuje univerzální recept, co by existoval pro všechny. Já poprvé zkoušela s kokosákem a byla to katastrofa (je hodně komedogenní), teď jedu na vlně hroznového oleje doplněného avokádovým/olivovým a vše funguje, jak má, zítra bude článek dokonce i na blogu.

      Vymazat
    2. Poprvé taky s kokosovým, aneb musím to mít TEĎ HNED a nebudu čekat už ani den a mám doma jen kokosový...ehm. To jsem pochopila, že není zrovna ideální, dál jsem pokračovala směs ricinový-slunečnicový a tedy o mnoho lepší to nebylo.
      K článku - už jsem si na základě tvé rady přesně tenhle olej pořídila, odér je tedy exkluzivní :-D ale v masce se mi moc osvědčil. Ovšem tedy polila jsem si s ním i zeleninový salát na štědrovečerním stole a to jsem neměla dělat :-D Kosmeticky to ale bude fajnovka. A ta láhev - to nemám šanci spotřebovat :-D

      Vymazat
  6. Toto že mají v GLOBUSU? - MUST HAVE!! :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...