středa 18. září 2013

Přírodní tip: Mořská houba (aneb zbavte se umělin)


    Ahoj všichni! Dnes bych vám chtěla napsat něco o výhodách mořské houby, podle mého názoru nešťastně přehlížené a v ČR málo dostupné komodity. (Komodity? Takhle se mluví? Moje deformace školou postupuje dál a dál...) Vám, které máte mořskou houbu v koupelně, dávám like, vy, na které ve vaně čekají umělinky, na nic nečekejte, zbavte se jich a sáhněte po přírodnější, ekologičtější a hygieničtější variantě.

  
    Mořská houba 101 /aneb šmrncněme blog biologií/

    Mořská houba je živočich vyskytující se v mořích. (Jak překvapivé.) Živí se planktonem, výživu, kyslík a vylučování obstarává protékající voda. Existuje přes 2700 druhů mořských hub, kosmeticky použitelných jich je ani ne 20, všechny z nich žijící v teplých mořích.

    Potapěči vylovující mořské houby neničí životní prostředí, ba naopak. Díky sklízecím technikám, které zanechávají základ houby neporušený, dochází k samovolné reprodukci, většinou v houbu zdravější a objemnější /asi jako když si ostříháte vlasy/. Podle vědeckých studií sklízení mořských hub vede dokonce k rozšiřování jejich kolonií. Toliko tedy k šířenému mýtu, že používání mořských hub je neekologické. Naopak, jedná se o samostatně obnovitelný přírodní zdroj, a při jeho sklízení nedochází ke znečišťování životního prostředí. Go green!


 
     Proč si zamilovat mořskou houbu

    Když pomineme faktor ekologie, je tu mnoho dalších výhod, kterými se umělinky nemohou chlubit. Asi nejlepší věc na mořské houbě je fakt, že je antibakteriální. Zatímco na plast se bakterie krásně nachytají, houba si s nimi dokáže poradit sama. Její desinfekční a antiseptické účinky ocení lidé s ekzémy a akné - narazila jsem na několik fór, kde kožními problémy postižení lidé označují mořskou houbu za svůj svatý grál.

    Houba je skvělý, avšak ne příliš drsný exfoliant. Při použití plastových hub můžete své pokožce spíše ublížit drsným drhnutím a většina umělin navíc obsahuje toxické látky, např. triclosan, pesticid, který při kontaktu s chlorem z kohoutkové vody uvolňuje chloroform. Jeho spojitost s rakovinou nebo vznikem alergií je stále diskutovaná.

    Mořská houba vám nejenže odstraní odumřelé buňky, ale zároveň dodá pokožce přírodní minerály, nejvíce potom jód. Jód předchází vysoké hladině cholesterolu v krvi, posiluje funkce štítné žlázy a brání onemocněním kloubů či páteře. Jód je snadněji vstřebáván kožní cestou - vážně ještě nemáte svou mořskou houbu?

    Asi se člověku jen tak nestane, že by vzal umělou houbu, namočil a ona nasála bůhvíjaké množství vody. Mořská alternativa se naopak vyznačuje vysokou savostí díky značné pórovitosti. Když je houba nasáklá, je také o dost jemnější než v suchém stavu, proto nehrozí iritace pokožky. Masáž houbou má navíc účinně napomáhat mizení strií.



    Výběr & Péče

   Při výběru houby platí jednoduché pravidlo - čím přirozenější, tmavší barva, tím lépe. Občas jsou k vidění zářivě žluté kousky, které ovšem té sluníčkové barvičky nedosáhly úplně naturální cestou, ale bělením, které houbu připravuje o její blahodárné vlastnosti.

   Co se údržby týče, houba by měla proschnout po každém použití; jednou za týden až dva je vhodné ji vyčistit. Čištění reaktivuje antibakteriální a dezinfekční vlastnosti houby a ta tak déle vydrží. Zde se nabízí několik možností a záleží jen na vás, co máte zrovna doma. 

   Nejrozšířenější metodou je čištění ve vodě a octě. Jejich směsí (poměr 2:1 nebo 3:1) nechte houbu nasáknout 30 minut, poté stačí vymáchat. Dalším způsobem je do vlažné vody nakapat pár kapek Tea Tree oleje (můj oblíbený způsob - pach octa není můj nejoblíbenější). Postup zůstává stejný. Možné je houbu vykoupat i ve směsi vlažné vody a dětského šamponu.

    Mořská houba je hypoalergenní a při správné péči vydrží až 8 let. Já své houby vozím přímo od moře, dají se ale sehnat i na (nejen českých) webech.

 
    Gratuluji všem trpělivým čtenářům, kteří se dostali až na konec:) Používáte mycí houby? Máte doma umělinku či přírodní mořskou houbu?

    Mějte krásný den,
    M.

24 komentářů:

  1. tak to je skvělý článek, děkuju za super tip, určitě se po nějaké podívám!

    Once Upon a Time

    OdpovědětVymazat
  2. mna tato huba uz strasne dlho laka ale nevedela som ako je to s cistenim :) ale teraz uz viem :)

    Pozyvam na giveaway o Bielenda balicek, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2013/09/bielenda-super-mega-giveaway.html

    OdpovědětVymazat
  3. Parádní článek, chci mořskou houbu :-) Nemáte přímo tip na web, kde koupit opravdu dobrou? Díky, Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. http://www.morskahouba.cz/cz/ - Tento web mě z internetových obchodů zaujal nejvíce, mají široký sortiment hub a několik certifikátů kvality, osobně bych šla do hnědé minerální houby - říká se, že čím tmavší, tím lepší:) Děkuji za přečtení článku a za milou reakci.

      Vymazat
    2. Super, děkuju moc :-) Budu se těšit na další zajímavé články :-) Jitka

      Vymazat
  4. a už vím co koupím mamině k Vánocům :))

    OdpovědětVymazat
  5. Jé, díky za super info, ani jsem nevěděla, že něco takového je :-) Teď půjdu a svoji umělotinu vyměním za krásnou mořskou houbu a propašuju ji i k příteli :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můj přítel je naštěstí v tomhle ohledu docela poddajný (nebo za ty roky už rezignovaný:D)

      Vymazat
  6. Jejda, nedávno jsem přijela z Chorvatska, škoda, že jsem tento článek nepřečetla před tím, určitě bych si i já odnesla svou houbu :D Ale co, třeba příště:-) Jinak mě tvůj blog moc baví a proto si tě follownu:-)*
    Caatherine

    OdpovědětVymazat
  7. HA, já mám doma už druhý Konjac. Když jsem o tom psala, nikdo nechápal,co to je a přitom to byl před dvěma lety na blozích dcela boom - já na to však přišla až v květnu, no nevadí =D nedám na houbičku dopustit - miluju tu pórovitost a to, jak přes ni voda jemně perlí =) jen mě štvě, že ač z přírodnách látek, je vytvářena strojově "uměle"

    OdpovědětVymazat
  8. Povedený článek, moc se mi líbí. Objednala jsem si pacifickou, mořskou a odličovací. Takové dárky už pod stromeček. Musela jsem si udělat radost :)) Těším se na ně už měsíc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si dělám radost po stromeček už měsíc a půl, vždycky si to tím ospravedlňuju:D Pěknej nákup máš!:)

      Vymazat
  9. Jsem očividně jediná, ale já se toho nevim proč štítím. Je to živočich, takže to je/bylo živé a proto bych se cítila blbě, kdybych si měla tělo drbat něčím živým/mrtvým a navíc by mi toho bylo strašně líto (já jsem strašně přecitlivělá na zvířata nebo cokoliv nelidského :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem, co se týče živočichů, taky citlivka (naši nikdy nezapomenou na můj hysterický plačící záchvat v Turecku, kde jsem začala v patnácti vyvádět poté, co se mě snažili přinutit nasednout na osla a vyvézt na kopec:)). Sbírání je ale mořským houbám prospěšné, jejich kolonie se rozšiřují a jsou zdravější, nikde jsem se nedočetla, že by to nebylo šetrné k přírodě, ba naopak, nahlížím na to takto:)

      Vymazat
  10. Musím se kouknout po mořské houbě :D děkuju za tip, krásný článek :)

    OdpovědětVymazat
  11. Holky, na co přesně používáte tu mořskou houbičku? Mám ji doma, ale jsem z ní stále taková rozpačitá a nerozhodná, zda se mi hodí nebo ne- možná jsem na ni jen nenašla to správné využití :)))
    Další věc je skladování- tu obří na tělo mám zavěšenou ve sprchovém koutě, ale tu pidi midi mám na skleněném víčku v koupelně na skříňce a říkám si, zda by se neměla spíš schovávat po uschnutí do nějakého prodyšného látkového pytlíčku nebo.....někam...aby nebyla tak "nahatá" a náchylná na chystání všeho možného? :o)
    Co myslíte? Díky za rady a tipy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, Ty jsi fakt číslo - "nahatá" houbička!! =D no, docela prima je provléct jehlou skrz houbičku nějaký provázek/nit a za ni ji taky věšet, aby vyschla a neustále kolem cirkuloval vzduch. Teda pokud ji budeš používat častěji, tak by to bylo praktické,a bys nemusela furt nechat vysychat a zavazovat do pytlíčku =D

      Jinak, já mám tu malinkou na smývání masek. Jukni k Wonderfull today, ta si ji nemůže vynachválit, teda,ta má konjac stejně jako já. Mořskou houbičku jsem měla týden, pak mi ji sežral Mates a vytáhla jsem zase Konjac, který mi teda s ksichtíkem nic nedělá, ale výborně se s ním smývají masky a můžeš s ním i masírovat s gelem pleť místo druhého čištění nebo o ránu =)

      Vymazat
    2. Ty jsi taky všude, děvče :))) Díky za odpověď a tipy. K Wonderfull today určo mrknu. Jo jo, tu velkou potvoru mám na provázku pověšenou nahoře ve sprše, takže té se tam snad hoví dobře, šlo mi spíš o to malé "hovínko" :D Též to zatím používám na smívání masek- ztvrdlý jíl s tím jde dolů jedna báseň. Zkoušela jsem i místo klasického tampónku na odstranění odličovacího balzámu, ale tím, že je mastný, tak to nebyl zas takový bang :o) Takže zůstanu u masek a kdo ví,...třeba se časem vyvrbí ještě další upotřebení :)))
      Tak čauky mňauky!

      Vymazat
  12. Ohledně čištění hub bych doporučila sůl z Mrtvého moře:
    http://www.homespa.cz/mojedomacilazne/eshop/0/3/5/393-Sul-na-cisteni-morskych-hub
    Houbu je vhodné namočit a propláchnout v čisticí mořské soli alespoň jednou za 14 dnů. Tak zachováte nejlepší vlastnosti houby. Po každém použití mořské houby ji důkladně vymačkejte (nekroutíme) a nechejte důkladně vyschnout. Tak Vám zůstane dlouho krásná a funkční.

    OdpovědětVymazat
  13. Mě by moc zajímal rozdíl či přednosti konjacu a mořské houby, jsem v tomto uplný nováček a vidím že tady mi určitě někdo poradí

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...