středa 25. září 2013

Přírodní tip: Jablečný ocet


    Dnes bych vám ráda představila jeden ze svých oblíbených multi-purpose produktů, a sice jablečný ocet. Je to jedna z těch věcí, bez které nedám ránu a když jedu někam, kam se mi nechce tahat celý litr, přelévám si ho alespoň do minilahviček. Trochu se podezřívám, že už se snad jedná o závislost, tahle je ale naštěstí perfektně zdravá.

    Vedlejších účinků totiž bylo prokázaných jen minimum. Na jistém Rakušanovi pijícím neskutečných 250 ml jablečného octa denně (!) bylo pozorováno řídnutí kostí a měl nižší hladinu draslíku v těle. No, ale pochybuji, že komukoliv z normálních lidí ocet chutná natolik, že by byl podobného šílenství schopných. 

    On totiž jablečný ocet strašně, ale strašně páchne; představte si ponožky, hoďte je do kombinace s nejšpinavějším člověkem, co si dovedete představit, dejte mu je na dva tři týdny, trochu je spalte a zhruba takový odér octa je. Yum. 
   
    Jablečný ocet je ale malý přírodní zázrak, na který stojí za to si zvyknout. Podle výzkumů působí jako detoxikant jater, stimuluje kardiovaskulární systém, redukuje hladinu glukózy v těle, pročež ho alternativní medicína doporučuje diabetikům. Pomáhá udržovat přirozené, lehce zásadité pH v těle, díky čemuž má člověk více energie a není natolik náchylný k infekcím. 

    Dále jsem četla o tom, že je skvělý po holení, zklidňuje (samozřejmě naředěný!) spálenou kůži nebo bojuje proti alergiím (což za mě nefunguje, jsem alergická snad na všechno na světě a nic se za ty cca 2 roky užívání nezměnilo).

    Perfektní je jablečný ocet prý na vlasy. Po opláchnutí se mají více lesknout, má pomáhat proti lupům, předcházet třepení vlasů, celkově posílit, stimulovat růst, vyživovat. Vlasy se mají méně mastit a pokud jste postřehly na internetu dnes populární no-poo method spočívající v mytí vlasů bez šamponu, většina slečen to právě řeší tím, že šampon nahradí octem. Tak tedy... Ty slečny musí postrádat čich. Vlasy jsem si octem (ředěným vodou v pořádném poměru) oplachovala jednou a přítel se mě málem štítil, smrad byl cítit tři dny a nic ho nepřebilo. Třeba to jen neumím používat, asi to vážně pomáhá, ale zůstanu u svých šamponků a olejíčků. 

 
    A jak ho tedy používám já?
 
   Jablečný ocet reguluje pH pokožky a ovocné kyselinky v něm pomáhají léčit kožní záněty, pupínky a údajně i bradavice. Ředěný ho, když mám obzvlášť nehezkou pleť, používám jako tonikum. Jablečný ocet je opravdu silný, takže si ho ředím s vodou v poměru 1:3; spousta lidí ho ředí méně, já bych ale jednak nesnesla smrad, jednak mi to přijde zbytečné, funguje dobře tak jako tak. Malé množství nanesu i na nově vzniklý pupínek, který jablečný ocet desinfikuje. Většinou nejdříve namočím vatový tamponek a kápnu na něj malé množství octa. Potírání jablečným octem by také mělo vybělit jizvičky po akné či pigmentové skvrny.


    Každé ráno před snídaní, a někdy i během dne, si také dělám nápoj z lžičky medu, dvou lžiček jablečného octa a vody. Jablečný ocet má prokazatelné účinky na snižování hmotnosti, redukci tuku v břišní oblasti, startuje metabolismus a navozuje pocit plného žaludku. A k tomu všemu jsou tu samozřejmě všechny ty výhody, o kterých jsem psala výše. Dejte si pozor, jak nápoj pijete – nutné je zde brčko, aby vám nápoj nepoškodil zubní sklovinu. A kdyby vás náhodou napadlo pít ocet neředěný, také to není dobrý nápad – ocet je velmi silný, proto by vám mohl nadělat neplechu v dutinách. Dokonce je jeden doložený případ, kdy ženě uvízla tabletka jablečného octa v krku, ze které měla popáleniny. Mimochodem, na nápoj jsem si horko těžko zvykala asi měsíc a teď si bez něj nedovedu představit den a každé ráno se na něj vyloženě těším. Zvykneš si i na šibenici.


    Jak si vybrat co nejlepší jablečný ocet? Tentokrát se neřiďte, prosím, fotografiemi; jsou opravdu spíše ilustrační. Ocet mi došel a vzhledem k tomu, že jsem rychle potřebovala nový, smířila jsem se jakožto s prozatimním řešením s tímto z Alberta. Správný jablečný ocet by totiž měl být tmavší, zakalený, ideálně by v něm měly plavat drobné cucky – tím poznáte ocet nejvyšší kvality, co nejméně upravovaný s nejvyšším zachovaným množstvím zdraví prospěšných látek. Zkrátka čím tmavší, tím lepší. A takový dobrý já kupuji z drogerie DM asi za 35 kč.

 
    Tak to je ode mě vše a zajímalo by mě, jak jste na tom vy? Používáte jablečný ocet, a jestli ano, jak? Má na vás pozitivní účinky?

    Mějte krásný den,
    M.

11 komentářů:

  1. super článek, ani jsem nevěděla, že má jablečný ocet tolik dobrých účinků.. :-)

    Once Upon a Time

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky:) No je to učiněný zázrak, pořád nestačím žasnout, jak jsou věci typu tenhle ocet nebo kokosový olej a podobné úžasné:)

      Vymazat
  2. Vím, že kamarádka ho pila jako divá, aby zhubla. Nezhubla :D
    Na vlasy jsem ho zkoušela taky, ale smrdí to... fuj. Takže si radši kupuji voňavoučký (a o dost dražší) malinový ocet od Yves Rocher.
    Ocet se dělá i v tabletkách, ale prý nejsou tolik účinné...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem četla o studii z roku 2009, kdy v japonsku dávali obézním lidem denně 30, 15 nebo 0 ml jablečného octa a za tři měsíce zhubli nejvíce ti s největší dávkou, naopak ti s 0 ml nezhubli nic. Jednalo se ale třeba o 2 kila maximálně, takže bez pohybu a změněného jídelníčku bych hubnutí fakt nečekala:) Já ho piju hlavně kvůli zažívání, s kterým jsem mívala problémy a s užíváním octa zmizely, takže na něj nedám dopustit, plus samozřjmě detoxikační účinky.

      S těma vlasama se ti nedivím, to byla hrůza, ještě dvě umytí se mě ten smrad držel:D Ten malinový ocet zní hezky, o tom slyším poprvé, jdu zapátrat k tobě na blog jestli jsi o něm něco psala:)

      Vymazat
    2. Míšo, jé v té vlasové péči z minulého týdne, samostatný článek nemá :)
      No... tak to se nedívím, kamarádka yb se osypala, kdyyb se k tomu měla ještě hýbat :D

      Vymazat
    3. No jasně, a to jsem ten článek četla! Taky se po něm podívám, až budou penízky nazbyt, vypadá dobře:)

      Vymazat
  3. Ja jsem davala tri lzice octa na pul litru vody a pri takovem pomeru mi potom vlasy po oplachu citit nebyly. Mozna je to ale individualni

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, já ten ocet ředím víc, a po zaschnutí není cítit nic :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tento ocet používám na vlasy místo kondicionéru, řídím ho s vodou cca 1:10. Poté co vlasy uschnou tak už nesmrdí, přísahám! :) Popřemýšlím ještě o vnějším použití.

    OdpovědětVymazat
  6. A pomáhá na jizvičky? Mám už asi půl roku jednu jizvičku :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi bych raději zkusila potírat nějakým přírodním olejem (arganový, jojobový, avokádový...) v kombinaci s citronovým esenciálním olejem. Citron jizvičku vybělí a výživný olej by měl proniknout do pokožky a pleti zevnitř pomoci jizvičku zmenšit. Výborný na jizvičky je i esenciální olej diktamos. ;)

      Vymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...