sobota 28. září 2013

Fluorid v zubních pastách, pár tipů na bezfluoridové pasty a jedna obzvlášť povedená Lush vychytávka



    Ahoj všichni, dnes bych se chtěla věnovat podle mého názoru relativně přehlíženému tématu, a sice fluoridu v zubních pastách. O toto téma jsem se začala zajímat, když jsem po sundání rovnátek, kdy jsem si zuby čistila ještě častěji než teď, objevila na zubech křídově bílé, jakoby matné plošky, odlišné od zbytku povrchu, které jsou, jak jsem se dozvěděla, příznakem lehké formy fluorózy - nemoci vzniklé z nadbytku fluoridu v těle, o které jsem předtím neměla tušení. No a jak že se do mě ten fluorid dostal? No správně, největším jeho zdrojem jsou právě zubní pasty. 


    Proč je fluorid přidáván do past na zuby? Údajně má:
  • předcházet kažení zubů
  • má zuby posilovat
  • remineralizovat zuby, což v podstatě znamená, že když se na povrchu zubu objeví pórovitost, zkrátka když je zub narušený, napomáhá fluor idjeho vyplnění

(Pokud jíte zdravě, tyto benefity máte zaručené samy o sobě.)

 
    Jenže potom je tu relativně nedávná studie vědců, kteří porovnávali zuby lidí z oblastí, kde se fluoriduje voda (od devadesátých let některé země přidávaly fluorid uměle do kohoutkové vody, aby posílily chrup obyvatelstva; dnes USA a pár dalších zemí, ČR od roku 1990 ne) a těch, kteří žijí v oblasti nefluoridované vody a zjistili, že lidé, kteří mají dávku fluoridu větší, mají zuby naopak horší; právě díky fluoróze. Fluorid navíc takto pěkně funguje jen povrchově - když se ale dostane do těla, napáchá mnohem větší škody, než trochu toho užitku v dutině ústní. 


    Fluorid se při nadbytečné denní dávce ukládá v těle a stává se toxickým. V těle:
  • je spojován s vyšším rizikem rakoviny obecně, zejména rakoviny jater;
  • je prokázán jako příčina rakoviny kostí;
  • mutuje buňky, které jsou potom nezdravé;
  • oslabuje imunitu;
  • stimuluje nepřirozený růst kostí;
  • nesnese se s jódem, což může vést k onemocněním štítné žlázy;
  • údajně urychluje stárnutí;
  • je spojen s artritidou nebo osteoporózou;
  • dokonce má i snižovat IQ.

    A pokud máte perorální dermatitidu, zkuste začít používat pastu bez fluoridu. S vysokou pravděpodobností ustoupí. 

    Přes 40% teenagerů mezi 12-15 lety má údajně fluorózu. A teď si vezměte, jaké procento to musí být u těch starších; množství fluoridu v těle totiž kumuluje s věkem. Mezi následky patří:
  • křídově bílé flíčky na zubech
  • u závažnějších forem florózy žluté až hnědé skvrny na zubech
  • poškození, oslabení zubů
  • oslabení kostí
  • porušené buňky tvořící sklovinu

    Nepěkné na fluoróze je to, že se jí nezbavíte. Napáchala škody a jediné, co člověk může udělat, je dostávat do sebe méně fluoridu, aby se její forma nezhoršila
 

A chcete pár fun facts na závěr vědečtějšího povídání?
  • běžná zubní pasta má až 5000x vyšší dávku fluoridu než množství spojené s rakovinou a klesáním IQ
  • v rodinném balení zubní pasty je dost fluoridu na to, aby zabilo jedenáctikilové dítě
Hezké, že? 


Čím si tedy čistím zuby?

1. Zubní pasty bez fluoridu - Sensodyne, Dabur Herbal Toothpaste


    U nefluoridovaných zubních past je problém s chutí - chutnají o dost jinak a o dost méně dobře než ty fluridované; asi je to jen o zvyku. Tyto dvě vyfocené jsem zrovna měla doma, jinak nepohrdnu žádnou podobnou. Raději mám Sensodyne, protože má pro mě snesitelnější chuť. Většina past bez fluoridu je cenově lehce výše než klasické pasty, pořídíte je okolo 100 kč a spíše v lékárnách. 

2. Lush Toothy Tabs - Sparkle


    Tohle je ale můj poměrně nedávný objev a strašně jsem se do toho zamilovala. Lush vyrábí tabletky na zuby v ekologickém balení a s nezvyklými příchutěmi. Já mám variantu Sparkle, která má zajistit bělejší a zářivější úsměv a ve složení najdete mimo jiné pepř, citronovou kůru, citrnový olej a grapefruitový olej - ta chuť je úžasně štiplavá a dech je potom opravdu svěží. Chce to si zvyknout na to, že nedýcháte mentolově, ale mně to divné nepřišlo ani poprvé - zkrátka láska na první tabletku:) Toothy Tabs pořídíte v Lushi za cca 120 kč, balení obsahuje 40 tabletek a na vyčištění a bohatou pěnu stačí polovina tabletky. 

3. DIY nepěnivá zubní pasta - návod najdete brzy na mém blogu;)

    Jak jste na tom vy s fluoridem? Zajímáte se o složení své pasty? Čím si zuby čistíte vy?


    Mějte krásný den,
    M.


11 komentářů:

  1. Tak toto ma ozaj zaujalo :) Ja osobne si kupujem normalne pasty s fluoridom a dokonca mi aj moja zubarka odporucila pouzivat raz za tyzden flouridovu bombu Elmex gelee (http://www.lekarna.cz/elmex-gelee-1x25gm-zubni-gel-1/) ako prevenci proti kazom.

    Nikdy mi nenapadlo, ze by fluor mohol nejak vyrazne skodit. Asi sa jej na to najblizsie opytam, co si o tom mysli ako odbornik.

    Dik za clanok!
    Peacock & Pineapples

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja jsem cerpala pri psani clanku zejmena z rozhovoru, at clanku ci videi, s americkymi a anglickymi zubari a dalsimi odborniky na tema a vylezlo z toho tohle; na ceskych a slovenskych internetovych webech jsem na nic podobneho nenarazila, ale podle me je to spis tim, ze toto tema je relativne cerstve a jeste tu o nem neni takove povedomi. Urcite mi prosim napis, co Ti na to Tva zubarka povi, to me zajima, taky na to s tou svou zavedu rec, a diky za mily komentar:)

      Vymazat
  2. No ja myslím, že to sú také unáhlené závery a poprekrúcané informácie ktoré sa šíria internetom podobne ako je to v prípade amalgámových výplní. Hlavne je rozdiel medzi fluórom a fluoridom! Flór je mimoriadne toxický plyn- halogén ktorý sa v žiadnej paste asi nenáchadza ;) A čo sa týka toho fluoridu, neviem aké štúdie sa nachádzajú na internete, ale fluoridy v pastách a v strave naozaj a overene a zaručene znižujú riziko zubného kazu minimálne o 50 percent. Ale to je tak, že pri kazivosti hrá rolu genetika, hygiena, strava atď...takže niekto môže fluoridovať celý život a bude mať v puse hnoj a niekto si zuby umyje raz do roka a ma všetko ok (videla som takého na vlastné oči :D ). Ja myslím, že fluorid v paste rozhodne nikomu žiadnu škodu neurobí, pokiaľ teda si zubnú pastu nedávate miesto zákusku a nejete ju :) Ale je pravda že užitie veľkej dávky flouridu vnútorne môže mať nejaké škodlivé účinky- ako každý liek ktorý sa po prekročení určitej hranice premení na jed... Takže by som to do vody, soli a čo ja viem kam určite zbytočne zas nepchala a určite nie do detí :) A čo sa týka flourózy, to nie je žiadna vada ani žiaden kaz, sú to proste biele škvrnky na zube ktoré nič nerobia, nič nekazia. Každopádne si myslím, že najdôležitejšie je čistenie, kľudne aj bez akejkoľvek zubnej pasty, hlavne SPRAVNE vyčistiť a bude to ok. Zo zloženia zubných pást by ma viac ako fluorid asi trápil obsah SLS :/ A neflouridová pasta vás periorálnej dermatitidy nezbaví (vlastná skúsenosť :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že psát fluor místo fluorid je má pohodlnost a vzhledem k tomu, že jsou fluoridy sloučeninami obsahující fluor mi to takto napsané zarážející nepřijde, ale může to znát zavádějícně, tudíž to opravím, díky - nejsem chemik. S tou perorální dermatitidou jsem psala o vysoké pravděpodobnosti, ne jistotě;)
      Jinak studiím, které jsem k tématu četla, a odborníkům, se kterými jsem četla na dané téma rozhovory, věřím. Zdá se, že většina zubních past obsahuje zbytečně velké množství fluoridu, který se nám do těla zkrátka občas dostane (já jsem třeba zvyklá čistit si zuby třikrát denně, tím větší riziko tedy mám). A "prostě bílé skrvnky na zubech", které mohou být i žluté, se mi opravdu nelíbí - sama sem tam lehkou tu skvrnku mám a dost mě trápí. Někdo na to trpí více, někdo méně, ale v českých vodách jsem na toto téma neobjevila jediný článek, proto jsem tomu jeden zasvětila. A samozřejmě souhlasím, že raději čistit pastou s fluoridem nebo klidně i bez pasty než jednou za rok:)
      Tohle všechno je věc názoru, někdo se složením zabývá více, někdo méně. SLS mě také trápí, mám o něm rozepsaný samostatný článek.

      Vymazat
    2. Rozhodne som sa nechcela nijak do teba nvážať ak to tak vyznelo :) Len som chcela uviesť veci na pravú mieru lebo viem aké katastrofické veci sa môžu šíriť internetom ...Pokiaľ ťa flouróza obťažuje a je to naozaj len škvrnka tak by sa to malo dať odstrániť bielením, určite ti tvoj zubár ponúkne nejaké riešenie aby si bola spokojná. Ozaj a skvelú pastu bez flouridu majú v Profimede, volá sa Parexyl, vyrába to Zentiva myslím a chutí ako úplne normálna pasta. A pastu bez SLS ale zasa s flouridom vyrába Elmex a volá sa Enzycal :) Tak môžeš skúsiť :) A na tie tabletky od Lushe pozor! Obsahujú sódu bikarbónu, ktorá síce zuby naozaj super vyčistí a znateľne vybieli ale na každý deň to nie je, je totiž dosť agresívna a môže nenávratne poškodiť sklovinu... Niečo ako keby si si na pokožku každý deň dávala poriadny peeling.

      Vymazat
    3. Já každopádně děkuju za komentář, od toho tu komentování je, já pouze píšu o tématech, co mě zajímají, rozhodně ale nejsem nějaký odborník a čím víc si o dané věci můžu přečíst, tím lépe:) Jojo, o té sodě vím, snažím se je střídat s čištěním kokosovým olejem a domácí přírodní pastou, hodně jsem na to koukala, co píšou ostatní, někdo si SB nemůže vynachválit, někdo před ní varuje, a varování na mě docela dost působí:D Díky za tipy na pasty:) Bohužel bělení od skvrnek nepomohlo, se zubařkou jsme se to tak snažily řešit, sice mám zuby bělejší, takže skvrny nejsou tak nápadné, ale pořád to vypadá, jako by na zubu byla ploška, která tam nepatří... :(

      Vymazat
  3. článek jsem nečetla (ehm...) tak mi nepřísluší se k tomu vyjadřovat a ani tomu nerozumím, nicméně - kouzlo pasty bez fluoru jsem poznala při dermatitidě, kdy mi dost pomohlo jí přestat používat.
    Na Lush tabletkách mi vadí chuť sody a to, že skoro vůbec nepění. Zdálo se mi to fajn na cesty, ale nakonec preferuji klasiku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně ti nepěnily? Já po nich mám pusu vždycky plnou:) A sodu necítím, asi mám hodně výrazné příchutě. Ale chápu, že to není věc pro každého:)

      Vymazat
  4. Ahoj Míšo, máš tady prosím někde ten recept na domácí zubní pastu co nepění? Já jen nemůžu najít :-) Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Marťo, načas jsem od ní upustila, protože jsm se nadchla do ajurvédských past, nafocení je pořád jen plán, ale určitě se tu objeví:)

      Vymazat
  5. Moc fájn článek. Fluor má mnoho dalších negativních účinků aaaaaa, třeba na podvěsek mozkový, který je velice důležitý co se týče vnímání. Já používám zubní pastu medamint bez fluoru ,česká a levná.

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...